آفتاب

لغو کمک‌های مالی ژاپن به یونسکو

لغو کمک‌های مالی ژاپن به یونسکو

ژاپن در اعتراض به تصمیم یونسکو در رابطه با «کشتار نانجینگ»، کمک‌های مالی به این سازمان بین‌المللی را لغو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، توکیو اعلام کرد در اعتراض به قرار دادن «کشتار نانجینگ» در «برنامه یادگار جهانی» توسط یونسکو، کمک های مالی خود به این سازمان را متوقف می‌کند.

یونسکو در سال ۱۹۹۲ برنامه یادگار جهانی را تاسیس کرد تا از وقایع و اسناد تاریخی محافظت کند.

کشتار نانجینگ یا تجاوز نانجینگ به دورهٔ شش هفته‌ای پس از ۱۳ دسامبر ۱۹۳۷ و اشغال شهر نانجینگ، پایتخت پیشین جمهوری چین، توسط ژاپنی‌ها گفته می‌شود. در این دوره سربازان ارتش سلطنتی ژاپن صدها هزار نفر از اهالی شهر را کشته و هزاران زن را مورد تجاوز جنسی قرار دادند.

این قتل عام به یک موضوع سیاسی مناقشه ‌برانگیز میان قدرت‌های اقتصادی آسیا بدل شده و جنبه‌های گوناگون آن از سوی تجدید نظرطلبان تاریخی و ناسیونالیست‌های ژاپنی زیر سؤال رفته‌است.

ژاپنی‌ها کشتار را اغراق‌شده یا به‌کلی ساختگی و برای اهداف تبلیغاتی می‌دانند. تلاش برای انکار یا توجیه این جنایت، مباحثات پیرامون کشتار نانجینگ را دامن زده و آن را به مانعی بر سر بهبود روابط چین و ژاپن و نیز روابط ژاپن با دیگر کشورهای خاور دور از جمله کره جنوبی و فیلیپین تبدیل کرده‌است.

برآوردها از رقم کشته شدگان متفاوت است. دادگاه نظامی بین‌المللی برای خاور دور (دادگاه توکیو) رقم تلفات را ۲۶۰٬۰۰۰ اعلام کرد؛ آمار رسمی دولت چین این رقم را ۳۰۰٬۰۰۰ ذکر می‌کند. تاریخ‌دانان ژاپنی تعداد تلفات را پائین‌تر آورده و معمولاً آن را بین ۱۰۰٬۰۰۰–۲۰۰٬۰۰۰ نفر می‌دانند، در حالی‌که برخی دیگر فقط به ۴۰٬۰۰۰ کشته اشاره می‌کنند یا حتی وقوع یک کشتار گسترده و ساماندهی شده را انکار کرده و ادعا می‌کنند که تمامی قتل‌ها بر اثر اقدامات نظامی مجاز، به‌طور تصادفی و یا بدلیل خشونت‌های موردی نیروهای خودسر صورت گرفته‌است.

کد N1521073

وبگردی