آفتاب

ارگانیک‌ها مطلوب مردم و محیط زیست‌اند/ کشاورزان با اصلاح رفتار به اقتضائات محیط زیست توجه کنند

ارگانیک‌ها مطلوب مردم و محیط زیست‌اند/ کشاورزان با اصلاح رفتار به اقتضائات محیط زیست توجه کنند

کشت محصولات ارگانیگ و توجه به سلامت و حفظ محیط زیست در کشاورزی متضمن رشد پایدار کشاورزی و حفظ سلامت انسان ها است.

استادیار اقتصاد محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه تهران گفت: کشت محصولات ارگانیگ و توجه به سلامت و حفظ محیط زیست در کشاورزی متضمن رشد پایدار کشاورزی و حفظ سلامت انسان ها است.

به گزارش ایلنا، مصطفی پناهی افزود: کشاورزی مضاف بر ارزش و اهمیتی که در زندگی بشر دارد، یک فعالیت اقتصادی  محسوب می شود و از این رو دارای ارتباطی دو سویه با محیط زیست است و می تواند با حرکت در مسیر پایدار به رشد اقتصاد سبز در کشور کمک کند.

وی یکی از مهم ترین نقش های محیط زیست در کشاورزی را دریافت زائدات تولیدی و پسماند مصرف محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: محیط زیست با پذیرفتن این پسماندها، امکان ادامه فعالیت های کشاورزی را میسر می کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش بی بدیل محیط زیست در فعالیت های کشاورزی، عدم توجه به  محیط زیست سالم را معضلی برای کشاورزی خواند و گفت: اگر قرار بود مازاد کودها و سموم شیمیایی استفاده شده در محیط زیست با خودپالایی از میان نرود، اتفاقات ناگواری برای سلامت ما رخ می داد.

پناهی با تصریح این مهم که محیط زیست ماهیتی یکپارچه دارد، به فعالان حوزه کشاورزی توصیه کرد به تولید محصولات ارگانیک روی بیاورند چرا که این محصولات هم در حفظ سلامت محیط زیست تاثیرگذارند و هم با افزایش روزافزون آگاهی های مردم، تقاضا برای تولید ارگانیک ها و در نتیجه سود کشاورزان بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه محدودیت هایی برای پالایش و تصفیه آلودگی ها وجود دارد، گفت: بخشی از زائدات فعالیت های کشاورزی به دلیل توانایی محدود محیط در خودپالایی به اجزای دیگر محیط زیست منتقل می شوند، مثلا مازاد کودهای شیمیایی وارد پیکر سایر گیاهان مورد مصرف انسان می شود و یا می توانند منابع آب را آلوده کنند که مخاطرات زیادی را ایجاد می کنند و از این رو کشت محصولات ارگانیگ و توجه به سلامت و حفظ محیط زیست در کشاورزی متضمن رشد پایدار کشاورزی و حفظ سلامت انسان ها است.

پناهی به کشاورزان توصیه کرد: با اصلاح رفتار خود به اقتضائات محیط زیست توجه داشته باشند، تا کشاورزی سازگاری با محیط زیست داشته باشیم.

کد N1520523

وبگردی