آفتاب

شام غریبان در سیستان و بلوچستان/ اشک و آه و ناله به یاد غریبان کربلا

شام غریبان در سیستان و بلوچستان/ اشک و آه و ناله به یاد غریبان کربلا

زاهدان - ایرنا- عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در شب شام غریبان به یاد مظلومیت حضرت زینب کبری (س)، امام سجاد(ع) و دیگر غریبان خاندان پیامبر(ص) آیین ویژه شام غربیان را با اشک و ناله و ماتم در شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن و ولایتمدار سیستان و بلوچستان بعد از برپایی 10 شبانه روز مراسم روضه خوانی و عزاداری در حسینیه ها، مساجد و تکایا و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در غروب غم گرفته عاشورا به یاد بی پناهی و غربت اهل بیت(ع)، بر سر و سینه زنان در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایشان اشک ماتم ریختند.
سیستان و بلوچستان در شب شام غریبان شاهد جلوه های بی بدیلی از عشق و ارادت به حضرت سید الشهدا (ع) و یاران با وفایشان بود مردم سیاه پوش و غمزده با در دست داشتن شمع به یاد مظلومیت قافله اسرای کربلا به عزاداری پرداختند و دسته های عزادار نیز با حرکت در کوچه ها و معابر استان نوحه های غم انگیز را زمزمه کردند.
ارادتمندان به ابا عبدالله الحسین (ع) در سیستان و بلوچستان در مراسم شام غریبان بار دیگر عشق و ارادت خود را به شهدا و اسرای کربلا به نمایش گذاشتند و بر مظلومیت خاندان پیامبر(ص) ناله و فغان کردند.
«شام غریبان سحر ندارد، آه یتیمان اثر ندارد مظلوم حسینم محروم حسینم- چراغ خولی و دیر نصارا، شهید اشقیا منزل مبارک، مظلوم حسینم محروم حسینم- الهی طفل بی بابا نباشد، اگر باشد در این دنیا نباشد مظلوم حسینم، محروم حسینم» گوشه ای از زمزمه اشک بار عزاداران مظلومان نینوا در زاهدان بود.
آیین شام غریبان در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در فضایی آکنده از حزن و اندوه با شرکت هیات های عزادار در کنار گلزار پنج شهید گمنام این شهرستان برگزار شد.
هر درخت و گوشه ای از بوستان شهدای گمنام زاهدان شاهد سربر زانو گذاشتن مردم عزادار و گریه های غریبانه آنان در غم کاروان اسیران نینوا بود، تپه نورالشهدا از شمع های روشن شده از سوی عزاداران چون شمع بزرگی در اطراف مقبره شهدای گمنام صحنه های غریبانه ای را خلق کرده بود.
مردم عزادار زاهدان در اطراف مقبره و ضریح شهدای گمنام که بر بالای تپه سنگی بنا نهاده شده و به تپه نورالشهدا مشهور است، با روشن کردن شمع در فضایی اندوه بار با مداحی و نوحه سرایی و اشک و آه و ناله در آخرین شب دهه نخست محرم اوج اخلاص و محبت به اهل بیت را به نمایش گذاشتند.
برپایی ایستگاههای صلواتی و پذیرایی از عزاداران گوشه ای دیگر از عشق و ارادت مردم زاهدان به خاندان عصمت و طهارت است.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از دیگر نقاط سیستان و بلوچستان علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان های مختلف استان با برپایی آیین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا در مساجد، حسینیه ها و تکایا با روشن کردن شمع به سوگواری پرداختند.
3213**6081 **1917**خبرنگار: اکبر نوری ** تنظیم کننده : حیدر سرایانی**انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش
کد N1520446

وبگردی