آفتاب
همزمان با عاشورای حسینی

آذربایجان غربی در عاشورای حسینی اشک ماتم ریخت

آذربایجان غربی در عاشورای حسینی اشک ماتم ریخت

ارومیه- همزمان با ظهر عاشورای حسینی عزاداری های مردم مومن شهرهای آذربایجان غربی در سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) به اوج خود رسیده است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: همزمان با سراسر کشور آئین‌های عزاداری حسینی در شهرهای مختلف آذربایجان غربی با حضور صدها هزار نفر از عاشقان مکتب عاشورا در حال برگزاری است و مردم با برگزاری آیین های مختلف عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) ویاران باوفایش نشان می دهند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری می کنند.

از جمله مراسم ظهر روز عاشورا، تعزیه خوانی و شبیه خوانی است که نمایش گونه ای، از واقعه کربلا است یکی از کانون های مهم این مراسم در شهر ارومیه مقابل «مسجد مهدی القدم» است که مردم محله و سایر دوستداران اهل بیت شاهد برگزاری شبیه خوانی اباعبدالله الحسین هستند.

شهرهای آذربایجان غربی رنگ ماتم گرفت

عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای ۳۵ شهر و نقاط مختلف آذربایجان غربی همچنین با برگزاری آیین‌های مختلف از جمله تعزیه خوانی، شبیه خوانی با موضوع امان نامه عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا و امام حسین (ع) ابراز می دارند.

سوگواران حسینی در شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، چالدران، شاهین‌دژ، ماکو و نقده و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان غربی در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها در حال برگزاری است.

امسال با وجود سردی هوا، جمعیت مشتاق و عاشقان ابا عبدالله الحسین در مسیر عبور دستجات موج می زد، نوای یا حسین (ع) و یا عباس (ع) فضای شهرها را پر کرد، گروه‌های کثیری از مردم به نیت برآورده شدن حاجاتشان در میان دستجات و مردم عزادار، مواد غذایی، چای، شربت و شیر توزیع می کردند، علم و کتل های رنگارنگ در میان دستجات به حرکت درآمده و تعدادزیادی از مردم به واسطه نذری که دارند انواع پارچه، روسری به این علم‌ها نصب کردند.

۱۷ شهرستان آذربایجان غربی میزبان عزاداران شهدای دشت کربلا

از ساعات اولیه بامداد مقررات ترافیکی در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دستجات از خودروها خالی شده، هیئت‌های عزاداری و عزاداران بدون هیچ مشکلی سوگواری و عزاداری کردند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده دستجات سینه زنی و نوحه خوانی با نظم و ترتیب خاص و با لباس‌ها و سربندهای متحد الشکل سیاه، وارد محل‌های تجمع شده و پس از عزاداری جای خود را به دستجات و هیئت های دیگر می دهند.

بر اساس رسم دیرین دستجات عزاداری در ساعات بعد از ظهر تاسوعا و عاشورا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

ذبح قربانی در مسیر عبور دستجات حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفرهای احسان و خیرات از آیین‌های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشوراست.

امروز همزمان با عاشورای حسینی به همین مناسبت در صدها نقطه از شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان آیین قربانی انجام گرفته و در صدها خانه و مسجد نیز سفره‌های احسان پهن شد.

در اعتقادات محلی مردم این استان توسل به دسته های عزاداری برای شفای بیماران از سالار شهیدان جایگاه ویژه ای دارد طوری که بارها مشاهده شده بیمارانی از هموطنان مسیحی مقیم شهرهای استان نیز در مسیر دسته های عزاداری نشسته و از شهیدان کربلا طلب حاجت کرده اند.

روزعاشورا روز تجلی میثاق مردم با امام حسین(ع) و قیام خونین وی بوده و مردم عادی به طرق مختلف از جمله نذر و قربانی، احسان چایی، شربت و آش های محلی، ساری شیله (شله زرد که در سال های اخیر معمول شده) در خدمت عزاداران حسینی هستند.

در روزهای تاسوعا و عاشورا در مناطقی از شهر ارومیه که جمعیتی از اقلیت های دینی نیز در آن سکونت دارند مسیحیان زیادی را می توان یافت که همراه با دیگر مردم در مسیر عبور دسته ها قرار گرفته و برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا اشک می ریزند.

در عزاداری های مردم آذربایجان غربی به مانند برخی مناطق کشور از نمادهایی مانند علم، کتل و اسب به عنوان مظهر ذوالجناح و گهواره به یاد حضرت علی اصغر (ع) طفل شیرخوار کربلا استفاده می شود که این سمبل ها در ایجاد فضای حزن و اندوه به عزاداری ها نقش موثری ایفا می کند.

شبیه خوانی رسم دیرین مردم آذربایجان غربی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی

شبیه خوانی نیز از جمله آیین هایی است که معمولا در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می گیرد که این شبیه خوانی ها به نوعی بازسازی صحنه های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

پخش نذری از جمله نان فتیر، شربت، شیر داغ و حلوا در امامزاده ها مرسوم است و حتی در برخی از امامزاده ها مردم گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را بین دسته ها پخش می کنند.

در سحرگاه روز سوم که در ارومیه به آن اهل قبیله گفته می شود در برخی از مناطق تعدادی از جوانان در حالی که لباس های عربی به تن کرده اند از مساجد خارج شده و اشعاری را به این مضمون می خوانند: ای اهل قبیله برویم جسم بی سر و بی کفن امام حسین (ع) را دفن کنیم.

مراسم شام غریبان، از جمله مراسم حزن انگیز و اندوه باری است که در مساجد شهر و روستاها و حومه برگزار می شود. دسته های زنجیر زنی پس از برگزاری مراسم عزاداری در کوچه ها، وارد مسجد شده و به زنجیر زنی می پردازند.

روضه خوانی توسط مداحان و ذکر مصیبت های حضرت اباعبدالله از ویژگی های این مراسم بوده و برای این منظور و طبق سنت های گذشته پس از اندکی زنجیر زنی در مساجد چراغ ها را خاموش کرده و شمع در سینی روشن می کنند.

کد N1520155

وبگردی