آفتاب

قم در شب عاشورا غرق در شور حسینی است

قم در شب عاشورا غرق در شور حسینی است

قم - ایرنا - عزاداران حسینی در شهر مقدس قم، در شب عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا(ع) و 72 تن از یاران باوفایش با برگزاری آیین های مختلف عزاداری، بر سر و سینه زنان به سوگ نشسته اند.

به گزارش ایرنا ،همزمان با شب دهم محرم، عزاداران حسینی در مظلومیت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، قمر بنی هاشم حضرت عباس(ع) و یاران با وفای امام سوم شیعیان اشک ماتم ریختند.
در این شب دسته های عزاداری با مرثیه سرایی مداحان اهل بیت(ع) وارد حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) شدند و با به نمایش گذاشتن عشق و ارادت خویش به ائمه معصوم، یاد این امامان معصوم را گرامی داشتند.
دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر قم و هم چنین دسته های عزاداری با حضور اتباع خارجی مقیم قم از کشورهای عراق، پاکستان، هند و افغانستان وارد حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) می شوند و در مصیبت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش عزاداری می کنند.
تمامی معابر عمومی منتهی به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) مملو از عزادارانی است که با زمزمه های «یا حسین» و «یا اباالفضل» دل هایشان را به کربلای معلی متصل کرده اند.
امشب هر دلداده و دلسوخته مکتب اهل بیت(ع)، زمزمه کنان، عشق حسین(ع) را در تمام وجودش جاودانه کرده است و با زبان اشک و ناله با سید و سالار شهیدان نجوا می کند.
مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد و تکایا، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید در غم جانکاه شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت مطهرش با برگزاری آیین های مختلف عزاداری سینه زنی و نوحه خوانی، سوگواری رابه اوج خود رساندند.
امشب همه قشرها اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و بزرگسال از گوشه و کنار این شهر مقدس و اقصی نقاط ایران و دیگر کشورها آمده اند و این مصیبت عظیم را به امام زمان(عج) و بانوی کرامت، دخت امام موسی بن جعفر(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت گویند.
عاشوراییان در قالب هیات ها و دسته های عزاداری با سر دادن ندای «لبیک یا حسین و یا لثارات الحسین» ارادت خود را به امام سوم شیعیان و اهل بیت نشان دادند.
همزمان با دهمین شب از ماه محرم شهر قم بیرق عزا بر تن کرده است و هر کوی و برزن با پرچم های سیاه به نام اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیتش تبرک شده است و ایستگاه های صلواتی از مردم پذیرایی می کنند.
امام حسین(ع) فرزند حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شد و در مکتب اهل بیت(ع) تعلیم و تربیت یافت.
پس از شهادت امام حسن(ع ) در سال 50 هجری، امام حسین(ع) عهده دار امر امامت شد، در دوران امامت ایشان معاویه و یزید حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان را انجام می دادند.
در سال 60 هجری معاویه بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به جای خود قرار داد و از آنجایی که یزید فردی فاسد و مخالف با اسلام بود باعث نارضایتی و مخالفت های امام حسین(ع) شد.
با مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد و از آنجایی که امام(ع) حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند تا به اقامه و حفظ ارزش های راستین دین اسلام بپردازند.
در این زمان مردم کوفه نامه های بسیاری برای امام حسین(ع) نوشتند و از آن حضرت خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، امام حسین (ع) نماینده خویش به نام مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد، در همان ابتدا هزاران تن از مردم کوفه با سفیر امام حسین(ع) همراه شدند، مسلم نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید.
اما با ورود عبیداللّه بن زیاد برای حکومت کوفه، مردم فریب اقدام های او را خورده و پیمان شکنی کردند و مسلم را تنها گذاشتند، در این میان مسلم بن عقیل دستگیر و به شهادت رسید.
امام حسین(ع) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید، عبیداللّه بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حر بن یزید ریاحی را با لشگری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد.
سپس عمر سعد ملعون با لشگری وارد دشت نینوا شد و امام حسین و یارانش را محاصره کردند و آب را بر روی آنان بستند.
یاران امام حسین(ع) که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم محرم (عاشورا) در حالی که لشکر امام حسین (ع) بیش از 72 تن نبودند در رکاب پیشوای خود با دلاورمردی و رشادت با عزت و آزادگی با دشمنان دین اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند.
سرانجام امام حسین(ع) روز دهم محرم سال 61 هجری، در سن 57 سالگی در کربلا به شهادت رسید. مرقد مطهر این امام معصوم و حضرت عباس(ع) و یارانش در شهر کربلای عراق است.
8138 / 1175 *شبس *1488 *خبرنگار: فرزانه پیری انتشار دهنده: بهمن بامداد*
کد N1519994

وبگردی