آفتاب

مشهد در روز تاسوعا غرق در شور حسینی است

مشهد در روز تاسوعا غرق در شور حسینی است

مشهد- ایرنا- فرا رسیدن تاسوعا و نهم محرم بار دیگر مشهدالرضا (ع) را در سوگ حیات بخش و حرکت آفرین حسینی به شور و تلاطم درآورد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز بازارها، اداره های دولتی، مدارس، دانشگاهها، حوزه های علمیه، واحدهای تولیدی و صنعتی در مشهد تعطیل و سیاه پوش است.
شهر یکپارچه غرق در عزاداری است، مجالس وعظ و روضه همه جا برپاست و کوی و برزن شهر تو را به حضور می خواند که گفته اند اسلام را رسول اکرم (ص) ایجاد و حضرت امام حسین (ع) با زندگی و مرگش حفظ کرد.
(الاسلام، نبوی الحدوث و حسینی البقا).
سمت و سوی حرکت عموم مردم شهر به یک سو آن هم سوی حرم مطهر رضوی است، مکانی سرشار از تاریخ و معنا، جایی که حرمت دارد و مکانی برای بال گشودن به سوی کمال انسانیت و انسان کامل شدن است.
مردم مشهد و زائران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در تاسوعای حسینی راه حرم مطهر امام هشتم (ع) را در پیش می گیرند، گویی آنجا خیمه گاه حضرت امام حسین (ع) است، جبهه اسلام است، سمت و سوی خوبی ها و پاکیهاست و اگر در آن میان یا حوالی آن باشی گویی در لشگر امام حسین (ع) قرار داری.
از شرق به غرب از میدان توحید (فلکه دروازه قوچان) و چهار راه و میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی و از شمال به جنوب از انتهای بلوار طبرسی تا حرم مطهر و از جنوب به شمال از ترمینال تا میدان 15 خرداد (فلکه ضد) و از آنجا تا میدان بسیج (فلکه برق) و میدان بیت المقدس (فلکه آب) تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) پر است از دسته ها، هیات ها و کاروان هایی که آمده اند تا در جناح حضرت امام حسین (ع) باشند و علم و کتل و پرچم هایی که برافراشته و مرفوع است تا دنیا بداند که رایت حسینی هیچ گاه از اهتزاز بازنخواهد ماند.
حتی آنهایی که توفیق نداشتند در این جمع باشند با اموال خود در این مسیر مشارکت و مجاهدت نموده و پاسداران طریقت و مرام حسینی را با پخت طعام پشتیبانی و حمایت می کنند.
امروز هر کس در مشهد الرضا (ع) به اردوی حسینیان پای گذارد با قوتی که اغلب شله و قیمه است اطعام خواهد شد.
بر سر و سینه کوفتن سیاه پوشان این شهر نوعی اعلام وفاداری و آمادگی برای جانبازی در مسیر حضرت امام حسین (ع) و آرمانهای آن حضرت است.
حسینی که متعهد بود به آنچه که در جامعه می گذشت، حسینی که با رویکرد اصلاح در امت جد خود حضرت محمد (ص) با روش امر به معروف و نهی از منکر لحظه ای از فعالیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دست بر نداشت.
حسینی که بر سر اصول خود ایستاد و به بیعت با یزید شرابخوار و بوزینه باز که قصدش براندازی سیره و سبک زندگی نبوی و علوی و احیای سنن جاهلی بود تن نداد.
حسینی که از جانب خداوند حکم امامت و پیشوایی امت را در دست داشت اما وقتی دانست که مردم به حکومت وی اقبالی ندارند، اصراری بر حکومت نکرد.
در جای جای خیابانهای اصلی منتهی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) تصاویر شهدای فاطمیون و مدافع حرم مطهر ائمه و اهل بیت (ع) در عراق و سوریه به چشم می خورد.
جوانانی که چهره های بشاش و خندان آنها انسان را به یاد 'بریربن خضیر همدانی' از اصحاب حضرت امام حسین (ع) می اندازد که در شب عاشورا با صحابی دیگر بنای شوخی و شادی گذاشته بود چرا که می دانست شهید خواهد شد و از نعمات آخرت متنعم خواهد گردید.
امروز در تاسوعای سال 1438 هجری قمری، مشهد الرضا (ع) سراسر سیاهپوش است و همه آمده اند که در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مانند تاسوعای سال 61 هجری قمری و بسان حضرت عباس بن علی (ع)، فرزندان عقیل، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و سایر اصحاب و اولاد حضرت امام حسین (ع) ابراز ارادت و وفاداری به آن حضرت و منش، دین و آیین وی کنند و از یزید و یزید صفتان برائت جویند.
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ و عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْن
1922/ 6053 گزارشگر: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1519736

وبگردی