آفتاب
علی‌اصغر خسروی در گفتگو با مهر:

تشریح جزییات سوگواره «خمسه»/ تئاتر مساجد احیا می‌شود

تشریح جزییات سوگواره «خمسه»/ تئاتر مساجد احیا می‌شود

دبیر سوگواره «خمسه» از رویکرد حمایتی از تئاتر مسجد در این سوگواره سخن گفت و از فعالان تئاتر مساجد دهه ۶۰ یاد کرد.

علی اصغر خسروی دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اتفاقات و برنامه های این آیین بیان کرد: سومین دوره سوگواره «خمسه» امسال هم توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مثل سال های گذشته در ماه محرم و صفر برگزار می شود و طبق فراخوانی که ما اعلام کردیم گروه های نمایشی آثار خود را در بخش های مختلف ارسال کرده اند و نمایشنامه ها هم اعلام شده است.

وی با اشاره به زمان بازبینی آثار توضیح داد: از ۲۵ آبان تا ۱۰ آذر برگزاری بخش مسابقه انجام می شود و ما از ۲۵ تا ۳۰ مهر در فرهنگسرای بهمن بخش بازبینی آثار را داریم که شامل بخش مسابقه تئاتر صحنه ای، مدافعان حرم، خیابانی و... می شود که توسط کارشناشان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تاریخ بازبینی بخش های مختلف سوگواره «خمسه»

خسروی با اشاره به جزییات بازبینی ها اعلام کرد: از ۲۵ مهر ۴۵ اثر در بخش صحنه ای رقابت می کنند و مورد بازبینی قرار می گیرند که از این میان ۱۴ اثر به بخش مسابقه راه پیدا می کنند. از ۲۸ تا ۳۰ مهر آثار بخش خیابانی و از ۲۹ تا ۳۰ مهر بخش مدافعان حرم مورد بازبینی قرار می گیرد که بخش ویژه این سوگواره است.

دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» تصریح کرد: ما امسال بخش تئاتر مسجد را هم اضافه کردیم و ۱۰ آبان بازبینی آثار این بخش انجام می شود و تاکید داریم که تئاتر مسجد باید احیا شود. گروه های شرکت کننده در بخش های مختلف سوگواره از شهر تهران هستند اما در بخش تئاتر مسجد گروه های شهرستان های استان تهران را هم در نظر گرفتیم.

چاپ پنج نمایشنامه برگزیده

وی با اشاره به بخش دیگری که امسال به سوگواره اضافه شد، عنوان کرد: ما بخش ویژه ای را امسال با عنوان نمایشنامه نویسی اضافه کردیم چون در بخش نمایشنامه نویسی متون مذهبی دچار فقر هستیم و شرکت کنندگان می توانند تا ۱۰ آبان نمایشنامه های خود را ارسال کنند. ما در نظر داریم که پنج نمایشنامه برگزیده را به همت سازمان در قالب یک کتاب چاپ کنیم و به نفر اول هم ۵ سکه به عنوان جایزه تعلق می گیرد.

خسروی با اشاره به تعامل این دوره از سوگواره با نهادهای مرتبط تصریح کرد: با توجه به درخواست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برخی از آثار برگزیده با حمایت این انجمن اجرای عمومی خواهند داشت. همکاری دیگری هم با حوزه هنری داریم که قرار است در بخش تئاتر مسجد استعدادها را شناسایی و از گروه های نمایشی در اجرای عمومی حمایت کنند. رویکرد کلی ما نوعی هم افزایی در حوزه های مختلف است تا بتوانیم از ظرفیت نهادهای مختلف بهره بگیریم و گروه های نمایشی هم مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند و در این حوزه ها که کارمان مشترک است نهادها به جای موازی کاری دست به حمایت و پشتیبانی بزنند.

مدافعان حرم مثل سال گذشته بخش ویژه است

 دبیر سوگواره «خمسه» درباره اضافه شدن بخش تئاتر مسجد و ضرورت آن توضیح داد: هدف ما این بود که جوانان بیشتری به سوگواره راه پیدا کنند و فضا برای افراد بیشتری باز باشد. در بخش های مختلف این سوگواره هم بنا داشتیم شرکت کنندگان به مباحث قرآنی رجوع کنند و خواستیم شروع این کار از تئاتر مساجد باشد. 

وی در پایان گفت: اگر به سابقه کسانی که در حوزه هنرهای مذهبی فعالیت می کرده اند توجه کنید، می بینید که افرادی مثل کوروش زارعی، حسین پارسایی، حسین مسافرآستانه و.. در دهه ۶۰ در حوزه تئاتر مساجد فعال بودند اما در این دهه های اخیر به این حوزه کم توجهی شده است. بخش مدافعان حرم هم که سال گذشته اضافه شد و قرار است امسال هم به صورت ویژه به آن پرداخته شود برای این است که آثاری با این موضوعات مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند چراکه اگر این گروه ها بدانند که به این حوزه ها توجه می شود آثار جدی تری ارایه می شود.

کد N1519732

وبگردی