آفتاب

شکستگی لوله آب «میدان قیام» حادثه آفرید

شکستگی لوله آب «میدان قیام» حادثه آفرید

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص جزئیات حادثه ریزش در میدان قیام توضیحاتی را ارائه کرد.

اقبال شاکری در خصوص جزئیات حادثه ریزش در میدان قیام گفت: 3 روز قبل مهندسان متوجه ترک‌هایی بر روی آسفالت در میدان قیام می‌شوند که به این موضوع مشکوک شده و دستور حفاری برای پیدا کردن علل این ترک‌ها بر روی آسفالت را می‌دهند.
وی با بیان این که پس از حفاری مشخص می‌شود که لوله انتقال آب شکسته و نشتی آب سبب شسته شدن خاک شده است، گفت: با همکاری آبفا و مترو لوله آب بسته می‌شود اما مهندسان برای بررسی زمین‌های اطراف و تعیین میزان آب‌شکستگی خاک حفر چاه‌های گمانی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه چاه‌های گمانی برای پایش خاک و میزان آب‌شستگی حفر می‌شود گفت: در عمق 4.5 متری زمین و در حالی که مقنی طبع‌ افغانستان در حال حفر بود، اولین ریزش خاک صورت می‌گیرد و متاسفانه این کارگر تا کمر در خاک و گل محبوس می‌شود و آتش‌نشانان برای کمک به این کارگر محبوس شده به محل حادثه فرا خوانده می‌شوند.
شاکری با بیان این که آتش‌نشانی به نام مهدی حاجی‌پور 34 ساله و دارای 10 سال سابقه کار برای نجات این مقنی به داخل چاه می‌رود اما متاسفانه در حین عملیات نجات بار دیگر چاه دچار ریزش شده و آتش‌نشان و کارگر هر دو در چاه محبوس می‌شوند، گفت: عملیات آتش‌نشانان وارد فاز دیگر می‌شود و آتش‌نشان محبوس شده نجات پیدا کرده و برای درمان به بیمارستان سینا اعزام می‌شود اما به دلیل شدت جراحات وارده این فرد پس از 10 سال خدمت در سازمان آتش‌نشانی و نجات جان پایتخت‌نشینان به درجه رفیع شهادت نایل می‌شود.
وی با بیان این که این حادثه در شرق میدان قیام رخ داده و ارتباطی با حفاری مترو ندارد، گفت: مترو قیام 2 سال است که حفر شده و این نشست زمین ربطی به مترو ندارد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این که ریزش در میدان قیام در شورای شهر بررسی می‌شود، گفت: این حادثه بار دیگر نشان داد که حتماً باید از روش ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری برای رفتارشناسی خاک از زمین‌های اطراف پروژه‌های عمرانی استفاده کرد چرا که جنس خاک در تهران عمدتاً آبروفتی و سست است و می‌تواند موجبات بروز حوادث و اتفاقات را فراهم کند.
کد N1519676

وبگردی