آفتاب

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: امام حسین (ع) راه مذاکره با غاصب را به ما آموزش داد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: امام حسین (ع) راه مذاکره با غاصب را به ما آموزش داد

مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضرت امام حسین (ع) چند سال پیش از واقعه کربلا در معاهده ای که با معاویه بستند، راه مذاکره با غاصب و روشهای رفع اختلافات را به ما آموزش دادند.

به گزارش ایرنا، حسن رحیم پور ازغدی روز دوشنبه در دانشگاه پیام نور مشهد افزود: دراین معاهده قرار شد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جنگ مسلحانه با معاویه نداشته باشند اما این صلح به معنی عدول از موضع حق، سازش در همه امور و پذیرش هرحکمی از دادگستری فاسد معاویه نبود.
وی اظهار کرد: مذاکره در مسایل هسته ای با رعایت مصالح و حقوق کشور انجام شد اما برخی فکر کردند مذاکره با آمریکا در همه زمینه هاست و مرحله بعد همکاری با آن کشور در مسایل منطقه و تعطیل کردن شعار مرگ بر آمریکا می باشد.
وی به نامه سپاه یزید برای تسلیم شدن حضرت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت در برابر قدرت جهانی آن زمان تنها به عبارت 'نامه جواب ندارد' بسنده می کند اما امروز برخی عاشق نامه های قدرتهای جهانی هستند و با آنان عشق بازی می کنند.
رحیم پور ازغدی افزود: شرط انقلابی ماندن، صبر و تحمل در برابر تحمیل ها و هوس های شیطان است و گاهی در این راه علاوه بر دشمنان، افراد پاک اما پوک، به انقلابیون از پشت خنجر می زنند و آنان را تندرو می خوانند.
وی خاطر نشان کرد: برخی حضرت امام حسین (ع) را که از کودک 6 ماهه تا پیرمرد 70 ساله را به جنگ با کل حکومت برده بود، افراطی می دانستند و می گفتند این خودکشی و خود را به مهلکه انداختن است، مگر می شود در برابر یزید ایستاد.
وی با تشریح جغرافیای سیاسی و تاریخی صدر اسلام به تحلیل سکوت و همراهی نکردن، عافیت طلبی، ترس و رقابتهای میان عراق و شام اشاره کرد و گفت: هزاران نفر از شهروندان مکه، مدینه، شام و بصره حضرت امام حسین (ع) را یاری نکردند و کوفه که سالها پایگاه خلافت حضرت امام علی (ع) و شهری انقلابی با هزاران شیعه بود، حضرت امام حسین (ع) را با 72 نفر تنها گذاشت.
رحیم پور ازغدی افزود: شمر، که حافظ قرآن بود نمونه ای از خواص است که 20 سال پیش از واقعه کربلا در جنگ صفین سردارسپاه حضرت امام علی (ع) بود و 16 بار پای پیاده به حج رفت اما در نهایت در سپاه یزید در برابر حضرت امام حسین (ع) ایستاد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینگونه است که در این راه فداکاران و مومنان و شیعیان در شرایط سخت به حداقل می رسند و کاروان حضرت امام حسین (ع) از مکه به کربلا با دست کم چهار هزار نفر به راه می افتند اما فقط 100 نفر تا رسیدن به کربلا با امام (ع) باقی می مانند.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد که دارای سوابق مثبت و انقلابی هستند بعدها فاسد می شوند و نمی توانند در برابر تحمیل های دشمنان و هوس های شیطان مقاومت کنند.
وی افزود: درس دیگری که سیره حضرت اباعبدالله (ع) به ما می دهد این است که رهبران جامعه اسلامی نباید امت اسلامی را به معروف فرمان بدهند در حالی که خود عمل نمی کنند.
رحیم پور ازغدی با یادآوری حضور فرزندان حضرت امام علی (ع) در جنگ صفین پیشاپیش سپاه آن حضرت، اظهار کرد: نمی شود مدیران و رهبران جامعه خود اسراف کنند و به مردم بگویند اقتصاد مقاومتی را رعایت کنید یا مردم را به عمل به ارزشها سفارش کنند اما خود عامل به ارزشهای مطرح شده نباشند.
وی گفت: خواص جامعه اسلامی در آن دوران خود را در برابر پول و شهوت فروختند و از افرادی صالح به مفسد تبدیل شدند و گاهی معاویه برای تغییر دادن موضع انصار و یاران قدیمی پیامبر (ص) از طریق اغفال فرزندانشان اقدام می کرد.
وی افزود: حضرت امام حسین (ع) معتقد بودند که جامعه دینی حق ندارد نسبت به کفر و گناه، بویژه گناهان حکومتی سکوت کند اما امروز شاهدیم افرادی در برابر انتقاد و نهی از منکر دیگران پشت مقدسات پنهان می شوند و منتقد را به جسارت به مقدسات متهم می کنند چرا که خود دچار فساد هستند و از آشکار شدن آن در هراسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حضرت امام حسین (ع) به این نتیجه رسید که تنها راه نجات اسلام، ریخته شدن خون اوست و این اتفاق درسی برای امروز ماست و همین سرنوشت ممکن است برای ما نیز مثل مردم شام، مکه، مدینه و بصره و برخی انقلابی نماهای دو آتشه کوفه رقم بخورد.
3221 / 6053 ** شبد ** 1095 ** خبرنگار:ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: رضا رضائی مجد
کد N1519571

وبگردی