آفتاب
مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان:

تخریب منطقه تاریخی بی بی دوست یک جنایت بزرگ قلمداد می شود

تخریب منطقه تاریخی بی بی دوست یک جنایت بزرگ قلمداد می شود

زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: تخریب 22 هکتار از منطقه باستانی بی بی دوست و قلعه تپه در شمال استان از سوی کارخانه آجر پزی یک جنایت بزرگ به میراث فرهنگی قلمداد می شود.

کامبیز مشتاق گوهری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه تاریخی بی بی دوست و قلعه تپه که در سال 1345 به ثبت ملی رسیده و در سه ماه اخیر تعیین حریم شده است.
وی وسعت این منطقه را هزار و 300 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: آثار بجامانده در مجموعه فرهنگی بی بی دوست و قلعه تپه از دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مجوز احداث کارخانه آجر پزی در سال 1384 از سوی مسئولان وقت صادر شده و عوامل این کارخانه مواد اولیه آن را که خاک رس است از اطراف کارخانه تهیه می کردند.
وی افزود: دستور اولین برخورد با عوامل تخریب آثار باستانی در سال 1387 صادر شده است و عوامل کارخانه پذیرفته اند که مواداولیه را از خارج از این محدوده تهیه کنند اما به این وعده عمل نشده و در سال های 89 و 92 نیز از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکایتی ارائه شده است.
دکتر مشتاق گوهری از عدم برخورد جدی با مدیرعامل کارخانه آجر پزی گلایه کرد و گفت: عوامل کارخانه در 19 شهریور سال جاری به صورت شبانه دست به تخریب این محوطه زدند که پس از مشاهده آن توسط مسئول یگان تصویربرداری و عکسبرداری لازم انجام و شکایت از وی تنظیم شده است.
وی حجم تخریبی را 22 هکتار عنوان و تصریح کرد: با این تخریب حجم زیادی از آثار مهم از دست رفته است.
این مسئول خواستار لغو مجوز و تعطیلی کامل کارخانه آجر پزی حریم محوطه تاریخی بی بی دوست و قلعه تپه در شمال سیستان وبلوچستان شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تعیین حریم برخی از آثار استان خبرداد و اظهار داشت: محوطه های باستانی بی بی دوست، کرکویه، قلعه بمپور و مجموعه تیس در حال تعیین حریم هستند.
محوطه باستانی بی بی دوست و قلعه تپه در محدوده شهرستانهای زابل و هیرمند و در فاصله 230 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7317** 6081 خبرنگار: حامد غلامی دوم ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1519519

وبگردی