آفتاب

شهروندان خاش: عشق و ارادت به اهل بیت(ع) شیعه و سنی نمی شناسد

شهروندان خاش: عشق و ارادت به اهل بیت(ع) شیعه و سنی نمی شناسد

زاهدان - ایرنا - شماری از شهروندان شیعه و سنی شهرستان مرزی خاش در استان سیستان و بلوچستان با بیان این که عشق و ارادت خالصانه به خاندان اهل بیت(ع) شیعه و سنی نمی شناسد، گفتند: گرمی محبت و الفت به خاندان رسالت در محرم و غیر محرم در قلوب مسلمانان احساس می شود.

به گزارش ایرنا برگزاری آیین های عزاداری، ویژه برنامه های عبادی، سیاه پوش کردن معابر عمومی، سر درب ادارات و نهادها، مساجد، حسینیه ها و اماکن عمومی نشان از عشق و ارادت مردم شیعه و سنی شهرستان خاش به اهل بیت پیامبر مهر و محبت (ص) به ویژه امام حسین (ع) و یاران باوفایشان دارد.
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان دیدگاههای خود نسبت به اهل بیت (ع) و بزرگان دین و تبیین اهداف قیام ابی عبدالله الحسین(ع) پرداختند.
محمد میر یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله در ایام ماه محرم شاهد برنامه های عزاداری و سوگواری اهل تشیع به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در استان سیستان و بلوچستان از جمله شهرستان خاش، ایران و کشورهای مختلف دنیا هستیم.
وی اظهار داشت: اهل سنت نیز به نوعی عزادار سرور و سالار شهیدان هستند و در تامین امنیت آیین ها یاری گر برادران و خواهران شیعه خود هستند و ضمن کمک به تقویت وحدت و همگرایی، وفاداری خود را به خاندان نبوت ابراز می دارند.
علیرضا هاشمی فر نیز بیان کرد: مردم خاش سنت های خوبی در دهه محرم دارند که ناشی از ارادت و عشق خالصانه آنان به اهل بیت رسول الله(ص) و تکریم جایگاه امام حسین(ع) است.
وی افزود: شرکت گسترده مردم شیعه در عزاداری ها و پخت و توزیع حلیم و غذاهای نذری اهمیت واقعه کربلا و سختی های آن دوران را یادآوری می کند.
این شهروند خاشی ادامه داد: هرساله در ماه محرم دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این شهرستان آیین محلی طبخ حلیم را به ویژه روز تاسوعا و شب عاشورای حسینی، اربعین و چهل و هشتم محرم اجرا می کنند و این غذای مخصوص ایام محرم؛ از گندم و گوشت و حبوبات تهیه می شود و پختن آن خود سنتی ویژه با آداب و ترتیب خاصی است و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) و ارادت ویژه مردمان شهرستان خاش به خاندان رسول مکرم اسلام (ص) همواره در طول تاریخ پرشکوه ایران در دلهایشان وجود داشته است.
حسین مرادی یکی دیگر از عاشقان و پیرغلامان حسینی شهرستان خاش هم گفت: عشق و ارادت به اهل بیت بزرگ و کوچک و شیعه و سنی نمی شناسد و برگزاری آیین های عزاداری اهل تشیع در امنیت و آرامش کامل در منطقه ای که اکثر جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند نشان از وجود وحدت و اخوت و ارادت مردمان سنی مذهب منطقه به اهل بیت(ع) دارد.
وی بیان کرد: امسال در خیمه محبان اباعبدالله الحسین(ع) مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خاش برنامه های مختلفی از جمله پخت غذاهای نذری انجام شد.
وی تصریح کرد: برای تهیه غذاهای نذری از مدت ها قبل برنامه ریزی و از کمک های همکاران شیعه و سنی مرکز آموزش فنی و حرفه ای و خیرین استفاده شد.
محمد ریگی نیز گفت: ما بعنوان شهروندان سنی مذهب از زمان بچگی در ایام محرم و عزاداری برادران و خواهران شیعه خودمان در خاش هر ساله بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا هیات های عزاداری را از مبدا تا مقصد همراهی می کردیم.
وی اظهار داشت: همه ما می دانیم قیام حضرت امام حسین(ع) در راستای احیای دین و مقابله با حکومت ظلم و فساد انجام شد لذا ما ( اهل سنت) به محبت و علاقه داشتن به امام حسین(ع) افتخار می کنیم.
این شهروند خاشی افزود: اهل سنت بر مبنای عقیده خودشان لباس سیاه نمی پوشند و سینه زنی نمی کنند اما در دل حزن و غم بزرگی را جای داده اند.
ریگی گفت: یزیدیان به خاندان پیامبر اسلام(ص) ظلم و ستم بزرگی روا داشتند که با به شهادت رساندن امام حسین(ع) و خانواده و همراهان ایشان جنایت بزرگی را انجام دادند و تا قیامت مورد نفرت مسلمانان و مردم دنیا قرار گرفتند و آزادگی و ایثارگری و ایمان و اخلاص سید و سالار شهیدان کربلا برای همیشه جاودانه ماند و درس بزرگی برای تمام بشر است که از آن الگو برداری کرده و در مقابل حاکمان ظالم بایستند.
امام جمعه اهل سنت مسجد حنفاء شهرستان خاش گفت: بزرگترین درس عاشورا و قیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار بود و این قیام سرشار از درس آزادگی و اخلاص است.
مولوی عبدالستار حسین زهی بیان کرد: قیام امام حسین(ع) در حقیقت زنده نگه داشتن و احیاء فریضه مهم و تاثیرگذار امر به معروف و نهی از منکر بود.
امام جمعه شهرستان خاش اظهار داشت: بزرگترین درس عاشورا و قیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار بود و در حقیقت فلسفه بعثت انبیای الهی احیا و زنده نگه داشتن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام محمدحسین میری افزود: فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) باید برای تمام احاد جامعه تشریح شود و این نهضت بزرگ را سرلوحه و سرمشق زندگی خود قرار دهیم.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 ** 6081 خبرنگار: محمد امین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1519518

وبگردی