آفتاب
توسط قانونگذار در قانون کار و مقررات مناطق آزاد مقرر شد؛

پرداخت مزد اضافی بابت انجام کار در روزهای عاشورا و تاسوعا

پرداخت مزد اضافی بابت انجام کار در روزهای عاشورا و تاسوعا

برابر آخرین اعلام رسمی سازمان تامین اجتماعی دست‌کم در حال حاضر حدود 13 میلیون و 700 هزار کارگر در مجموع مناطق آزاد و غیرآزاد مشغول کارند، که هرکدام بابت انجام کار در روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا باید مزد اضافی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تمامی کارگران چه آنها که تابع قانون کارند و چه آنها که مشمول مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند برای فردا و پس فردا (روزهای سه‌شنبه بیستم و چهارشنبه بیست و یکم مهرماه) تعطیل خواهند بود و در صورت حضور در محل کارشان باید بابت انجام کار در روزهای تعطیل مزد اضافی دریافت کنند.

دلیل این شرایط متفاوت و ویژه مزدی، تقارن روزهای یاد شده با مناسبت مذهبی تاسوعا و عاشورای حسینی است که مطابق تقویم رسمی کشور، جزء روزهای تعطیلات رسمی شهروندان محسوب می‌شوند.

قانونگذاران هم در ماده 63 قانون کار و هم در ماده 22 قانون اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صراحت اعلام کرده اند که در کنار روز جهانی کارگر (یازدهم اردیبهشت ماه) تمامی ایام تعطیلات رسمی مندرج در تقویم کاری سالانه از جمله روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی جزء روزهای تعطیلی کارگران محسوب می‌شود.

البته در همین قوانین در خصوص کارگاه‌هایی که به هر دلیل امکان توقف فعالیت آنها حتی در روزهای تعطیل رسمی و هفتگی نیز وجود ندارد؛ آمده است که در صورت اطلاع و توافق کارگر، کارفرما می‌تواند در ازاء پرداخت مبلغی بیشتر تحت عنوان مزایای انجام کار در روز تعطیل، کارگاه را دائر نماید.

بر این اساس مطابق تبصره 1 ماده 62 قانون کار، هر کارگری که به هر عنوان حاضر می‌شود تا روز تعطیل خود برای کارفرما به فعالیت شغلی خود ادامه بدهد باید حداقل معادل 40 درصد دستمزد روزانه خود، مزد اضافی دریافت کند.

همچنین در ماده 21 مقررات اشتغال مناطق آزاد به خاص بودن شرایط کار کارگر در روزهای تعطیل رسمی و عمومی اشاره شده و تعیین میزان مزد اضافی به توافق طرفین کارگر و کارفرما واگذار شده است.

کد N1519351

وبگردی