آفتاب

بازگشت نظامیان روسی به پایگاه شوروی در مصر

بازگشت نظامیان روسی به پایگاه شوروی در مصر

ایرنا نوشت: پس از اعلام روسیه درباره بررسی جزئیات طرح بازگشایی پایگاههای شوروی در ویتنام و کوبا، خبر مذاکره مسکو و قاهره برای حضور نظامیان روسی در پایگاه برجای مانده از این دوران در مصر نیز انتشار یافت.

 این خبر همزمان با برنامه اعزام نیروهای هوابرد روسیه به مصر برای شرکت در یک رزمایش بین المللی ضدتروریستی که قرار است ماه جاری میلادی (اکتبر) برگزار شود، اعلام شده است.

روزنامه ایزوستیا روز دوشنبه درباره مذاکرات بازگشایی پایگاه نظامی شوروی در مصر نوشته است: اکنون روسیه برای اجاره کردن تاسیسات نظامی از جمله پایگاه هوایی شوروی در شهر سیدی 45 سال پس از بسته شدن آن مذاکره می کند.

رسانه روسی به نقل از دو منبع بدون معرفی نام افزوده است: مذاکرات برای پایگاه شوروی در کناره دریای مدیترانه رو به پیشرفت است که با موفقیت ادامه دارد و قاهره نیز با هدف حل مسائل راهبردی با همکاری روسیه در منطقه برای اجاره دادن این پایگاه آمادگی دارد.

این مقام ها به ایزوستیا گفته اند: ایجاد پایگاه نظامی روسیه در مصر مرحله جدیدی از همکاری های دو کشور خواهد بود که به حل مسائل ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا کمک می کند و اگر مذاکرات با موفقیت پایان یابد، کار بازسازی پایگاه هوایی سیدی سال 2019 خاتمه می یابد و آماده میزبانی از یگان های نظامیان روسی خواهد شد.

فعالیت شوروی در این پایگاه هوایی که هدف آن نظارت بر فعالیت های نظامی آمریکا در منطقه بود، سال 1972 متوقف شد.
نیکلای پانکوف معاون وزیر دفاع روسیه نیز روز جمعه گفت: مسئولان امور نظامی در زمان حاضر امکان بازگشایی پایگاههای نیروهای مسلح را در کوبا و ویتنام بررسی می کند ولی اکنون لزومی وجود ندارد که در باره ریز این مساله سخن بگویم.
پایگاه دریایی کامرون در ویتنام و ایستگاه ردیابی لوردس در کوبا که میراث شوروی بود سال 2002 بنا به تصمیم دولت وقت روسیه برچیده شد.

52310

کد N1519271

وبگردی