آفتاب
زباله هایی که نفس قزوین را تنگ می کند

ظروف یکبار مصرف و تحمیل هزینه های مضاعف به شهرداری

ظروف یکبار مصرف و تحمیل هزینه های مضاعف به شهرداری

قزوین- استفاده از ظروف یک بار مصرف و بی توجهی به زباله های ایجاد شده و انداختن آن در معابر عمومی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه به شهرداری قزوین تحمیل می کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: فرهنگ دین پسند نذری دادن از مهم ترین آئین های شیعیان در ایام محرم و صفر در کشورهای مسلمان است و بسیاری از افراد در ایام عزاداری امام حسین(ع) و سایر مناسبت های فرهنگی و دینی با دادن نذری عشق و ارادت خود را نشان می دهند.

نذر اطعام کاهش گرسنگی در جامعه اسلامی

حجت الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان احادیثی در اهمیت اطعام گرسنگان به خبرنگار مهر اظهارداشت: نذری دادن از زمان ائمه اطهار از زمانی به صورت جدی پیگیری شد که گرسنگی در جامعه اسلامی به اوج خود رسیده بود از این رو توصیه های فراوانی به اطعام دیگران در دین اسلام وجود داشته است.

وی بیان کرد: اگرچه اهمیت نذر و اطعام دیگران هنوز هم مانند سابق وجود دارد ولی باید قبول کرد امروز گرسنگی به معنای صدر اسلام در جامعه وجود ندارد و افراد می توانند به جای اطعام و نذری از نذورات فرهنگی استفاده کنند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال امروز نیازهای جامعه اسلامی در ابعاد دیگری نیز مشخص شده و توصیه ما انجام نذرهای فرهنگی، کتاب و بسته های مواد غذایی خام است.

اطعام عزاداران در ظروف یکبار مصرف؛ سنت غلطی که باید اصلاح شود

جدای از درست و غلط بودن اطعام در این ایام و لزوم تغییر نگرش جامعه به نذر، استفاده از ظروف یکبار مصرف، سنت غلطی است که جای خود را در بین هیئت های مذهبی به خوبی باز کرده است.

استفاده از ظروف یکبار مصرف به بهانه رعایت بهداشت، شتسشو نداشتن و ارزان بودن در مدت زمان کوتاهی در بین هیئت های مذهبی رواج پیدا کرد، اما در کنار گسترش استفاده از این ظروف، فرهنگ استفاده درست به شکلی که باید در جامعه ایجاد نشد تا جایی که حجم زباله های تولیدی ناشی از ظروف یکبار مصرف در دهه اول محرم به معضل زیست محیطی خطرناکی برای استان تبدیل شده است.

[p] ۱۳۰ کارگر، ظروف یک بار مصرف را از سطح شهر جمع آوری می کنند

امیرعلی محمدی ها مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین هم در این باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه ایام دهه اول محرم در حال حاضر به شیفت کاری ما تبدیل شده و حجم کاری در این ایام چندین برابر می شود.

وی افزود: برای هر شیفت کاری ۱۳۰ نفر نیروی کارگری مازاد و ۲۶ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین برای جمع آوری زباله از سطح شهر که عمدتا متشکل از ظروف یکبار مصرف نذورات، باقی مانده غذا و کاغذ خوراکی هاست، مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهری داری قزوین همچنین بیان کرد: حجم کار در این ایام چندین برابر می شود و ناچار به استفاده از نیروهای کارگری مازاد هستیم که هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل می کند.

قزوینی ها در ایام محرم روزانه ۳۵۰ تن زباله تولید می کنند

مجتبی منتظری مدیریت پسماند شهری قزوین در این باره بیان کرد: در ایام محرم در استان قزوین روزانه ۳۵۰ تن زباله تولید می شود که بخش قابل توجهی از این زباله پسماند های نذورات است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری تلاش خود را برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی انجام داده است تا بتوانیم شاهد برگزاری هرچه بهتر و پاکیزه تر بودن مراسم عزاداری در ایام محرم باشیم.

مدیر پسماند شهرداری قزوین گفت: دو برابر شدن حجم زباله ها در استان قزوین سبب شده تا در این ایام ۴۰۰ میلیون تومان هزینه اضافه به شهرداری تحمیل شود.

توزیع ۵ تن کیسه زباله در شهر

مدیر اجرایی سازمان پسماند شهرداری قزوین با اشاره به توزیع کیسه زباله در سطح شهر بین عزاداران بیان کرد: حدود پنج تن کیسه زباله به این منظور تهیه شده و ۱۵۰ سطل زباله سیار نیز در معابر استان تعبیه شده است.

محمدی ها خاطرنشان کرد: به کار گیری پنج دستگاه ماشین رباتیک برای جارو و استفاده از دو دستگاه خودروی تمام اتوماتیک شستشوی معابر  برای رفع مشکلات زیست محیطی و ساماندهی مبلمان شهری در نظر گرفته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و اجرای برنامه های فرهنگی برای ارتقاء شعور حسینی در کنار شور حسینی فعالیت می کند.

نذورات در فضای تازه ای تدوین شود

با این وجود اما توصیه به نذر و ارائه نذورات همچنان مورد توجه بزرگان است، اما باید توجه داشته باشیم که نذورات به بهترین شکل به دست مصرف کننده برسد و نیاز امروز جامعه را در نذورات خود در نظر بگیریم.

گرسنگی شاید امروز در شرایط کنونی جامعه معنای تازه ای داشته باشد و نذورات باید بتواند نیاز فرهنگی، آموزشی و پوشاکی را نیز شامل شود و در برگیرد.

اگر مدیریتی درست در حوزه نذورات صورت گیرد می توان انتظار داشت در آینده نه چندان دور استفاده از نذورات دینی موجب دانش افزایی و رفع فقر در همه ابعاد آن در جامعه شود.

کد N1519225

وبگردی