آفتاب
در نشستی خبری مطرح شد؛

سابقه۵۰۰ساله موقوفات حسینی در یزد/یزدی‌ها ۱۶ هزار وقف حسینی دارند

سابقه۵۰۰ساله موقوفات حسینی در یزد/یزدی‌ها ۱۶ هزار وقف حسینی دارند

یزد ـ استان یزد از پیشتازان وقف به نیت امام حسین (ع) است و نیمی از موقوفات این استان با این نیت انجام شده و قدیمی‌ترین آن نیز به ۴۷۵ سال پیش باز می‌گردد و متعلق به دختر شاه اسماعیل صفوی است.

به گزارش خبرنگار، این خبر امروز در نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد مطرح شد.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر در استان یزد ۱۶ رقبه به نوعی مرتبط با امام حسین (ع) است در حالی که مجموع رقبات استان یزد به ۴۳ هزار مورد می‌رسد.

وی افزود: واقفان این رقبات با نیت روضه خوانی، اطعام، زوار امام حسین (ع)، نخل برداری، نقل و نان پای نخل و علم، طبخ آش امام حسین (ع) و ... اقدام به وقف کرده اند.

زارع‌زاده با اشاره به قدیمی‌ترین موقوفات استان یزد که به نحوی مرتبط با امام حسین (ع) است، بیان کرد: قدیمی‌ترین سند وقفی استان یزد در این زمینه به نام خانش بیگم، دختر شاه اسماعیل صفوی و مربوط به سال ۹۶۳ هجری قمری و حدود ۴۷۵ سال پیش است که نیت واقف برای زائران امام حسین (ع) بوده است.

خانه امام حسینی و ناظم التجار و مجالس قدیمی روضه‌خوانی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: در استان و شهرستان یزد نیز خانه های قدیمی بسیاری وجود دارند که وقفی است و برخی از آنها قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارند و نیات واقفان آنها مرتبط با امام حسین (ع) است.

وی، از جمله این خانه‌ها به خانه امام حسینی، خانه اصفهانیان، خانه‌ای دیگر در محله تل که به خانه وقفی معروف است، خانه ناظم التجار در محله گازرگاه و ... است.

زارع زاده در مورد خانه ناظم التجار گفت: شخص ناظم التجار برای همه ائمه به جز ائمه بقیع که دسترسی به آنها میسر نبوده و برای همه مناسبت‌های مذهبی نظیر عاشورا، تاسوعا، عید غدیر و ... موقوفه دارد و از واقفان بزرگ نه تنها در استان یزد بلکه در کشور و جهان اسلام به شمار می رود.

وی افزود: این واقف خیراندیش یزدی حتی برای شیعیان کربلا، مسجد سهله و بسیاری از اماکن و افراد دیگر موقوفه دارد.

ثبت ۵۱۰ حسینیه و تکیه در سامانه ثبت موقوفات استان یزد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: در استان یزد ۵۱۰ حسینیه و تکیه نیز در سامانه موقوفات ثبت شده اما به طور قطع آمار حسینیه‌ها از این تعداد بیشتر است.

بخش دوم این نشست به برنامه های ایام محرم که توسط ادارات اوقاف استان یزد برگزار می‌شود، اختصاص یافت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: در استان یزد نیز مانند دیگر استان‌های کشور در همه امامزاده‌های واجب‌التعظیم ویژه برنامه بصیرت عاشورایی برگزار می شود و با برپایی خیمه های معرفت و بهره‌گیری از حضور روحانیون بومی و مبلغانی از قم، بصیرت افزایی با تکیه بر سیره امام حسین (ع)، تقویت باورهای دینی مردم، استکبارستیزی و ترویج روحیه مبارزه با ظلم و ... دنبال می‌شود.

اجتماع بانوان استان یزد با شعار «لبیک یا زینب»

وی با اشاره به اینکه تاکنون برنامه هایی نظیر تجمع لبیک یا حسین (ع)، همایش شیرخوارگان حسینی، همایش احلی من العسل و ... برگزار شده است، افزود: برنامه های این ایام در ۶۳ امامزاده و بقعه متبرکه در استان یزد برگزار می شود.

زارع زاده ادامه داد: نماز ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا نیز در ۳۹ امامزاده استان یزد برگزار می شود.

وی همچنین از اجرای برنامه ای با عنان تجمع بزرگ رهروان زینبی در حسینیه امامزاده شاهزاده فاضل یزد خبر داد و اظهار داشت: در این مراسم خانواده شهدای مدافع حرم و اجتماعی بزرگ از زنان استان یزد حضور دارند.

زارع زاده یادآور شد: این برنامه قرار است روز ۱۲ محرم مصادف با ۲۳ مهرماه با هدف تبیین شاخص‌های عفاف و حجاب، معرفی سیره و روش حضرت زینب (س) با شعار لبیک یا زینب برگزار شود.

در این نشست مدیرکل اوقاف یزد همچنین به بیان مطالبی در مورد نیازسنجی موقوفات، وقف‌های پرتعداد و کم‌تعداد و نیازهای حوزه وقف در استان یزد پرداخت.

کد N1518718

وبگردی