آفتاب

معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک: عزم گسترش روابط با ایران جدی است

معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک: عزم گسترش روابط با ایران جدی است

مشهد- ایرنا- معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک گفت: عزم کشور متبوعم در برقراری و گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران جدی است.

ادوارد موژیسکی روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: بر اساس برنامه ریزیها اراده بر آن است که علاوه بر سرمایه گذاری در تهران و ویژه خراسان رضوی مناسبات خود را گسترش دهیم.
وی به مذاکرات با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری و ضمانت های مربوطه اشاره و بیان کرد: در این ارتباط تضمینهای لازم را از طرف جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده ایم.
معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک ادامه داد: بر این مبنا به فعالان اقتصادی چک این ضمانت را می دهیم که امنیت سرمایه گذاری در ایران تامین است.
وی همچنین به توانمندیهای ایران در حوزه های صنعت، معدن و کشاورزی اشاره و بیان کرد: اقتصاد ایران منحصر و محدود به کشاورزی نیست لذا صنایع ایران در بازارهای جهانی به ویژه کشور چک می توانند مشتری خود را بیابند.
موژیسکی با اشاره به حضور 20 شرکت توانمند جمهوری چک به نمایندگی بخشهای اقتصادی آن کشور در سفر جاری به ایران بر آمادگی کشور متبوعش برای سرمایه گذاری مشترک در بخشهای صنعت، بیمه و بانک تاکید کرد.

* خراسان رضوی یک گنج است
کاردار سفارت چک در ایران نیز در این دیدار پیشرفتهای اقتصادی خراسان رضوی را بسیار قابل توجه توصیف و بیان کرد: از این رو به فعالان اقتصادی چک توصیه می شود با این استان روابط اقتصادی برقرار و آن را تقویت کنند.
سواتوپلوک چومبا منابع انسانی، طبیعی، معدنی، صنعتی و کشاورزی خراسان رضوی را به ویژه در محصولات فوق راهبردی مانند زعفران به عنوان گنج توصیف و بیان کرد: جمهوری چک در حوزه های انرژی، صنعت، ماشین سازی، معدن، پتروشیمی و کشاورزی آماده توسعه همکاری است.

* تاکید بر ارائه تضمین امنیت سرمایه گذاری
استاندار خراسان رضوی هم با ابراز خرسندی از حضور هیات اقتصادی چک در این استان، روند همکاریهای دو کشور را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: سفر مقامهای عالی رتبه دو کشور منجر به گسترش و تحکیم روابط می شود.
علیرضا رشیدیان با اشاره به اجرایی شدن برجام و تسهیل شرایط مراودات مالی و تجاری افزود: باید از این فرصت برای گسترش روابط در سطوح مختلف استفاده کرد.
وی به ظرفیتهای خراسان رضوی در حوزه های مختلف اشاره و بیان کرد: قرارگیری این استان در مسیر کریدورهای بین المللی و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان زمینه را برای حضور موثر در بازارهای کشورهای همسایه فراهم کرده که در این میان جمهوری چک می تواند از این ظرفیت استفاده کند.
استاندار خراسان رضوی وجود دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون را از دیگر مزیتهای منحصر به فرد این استان ذکر و بیان کرد: با استقرار واحدهای تولیدی در این مناطق می توان زمینه تولید مشترک و توسعه صادرات را فراهم کرد.
وی همچنین بر ارائه تضمینهای لازم به منظور امنیت سرمایه گذاری و تسهیل شرایط برای سرمایه گذران چک تاکید و بیان کرد: توسعه همکاریهای دو جانبه باید با محوریت بخش خصوصی و حمایتهای دولتی صورت گیرد.
رشیدیان افزود: تاکنون 170 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی جذب شده و فرصتهای سرمایه گذاری در این خطه بی نظیر است.
وی از فولاد و انرژیهای پاک و تجدیدپذیر باد و خورشید به عنوان ظرفیت قابل توجه سرمایه گذاری در خراسان یاد و بیان کرد: وجود تونلهای باد در نشتیفان خواف و نیز نیشابور زمینه و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم کرده است.
هیات اقتصادی جمهوری چک که سه شنبه گذشته به ایران سفر کرده در تهران با نمایندگان ایدرو، ایمیدرو و سازمان توسعه تجارت دیدارهایی برای توسعه مناسبات اقتصادی داشته است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی**منتشرکننده: حسین کریم زاده
1906/1858
کد N1518651

وبگردی