آفتاب
رئیس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد:

پرتاب راکت تیر و ماه به فضا/تا سال ۱۴۰۴ انسان به فضا اعزام می‌شود

پرتاب راکت تیر و ماه به فضا/تا سال ۱۴۰۴ انسان به فضا اعزام می‌شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا عنوان کرد: ما پس از برداشتن گام‌های اولیه در حال بررسی و ایجاد ساز و کارهایی برای پرتاب انسان به صورت زیرمداری هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فتح‌الله امی امروز در نشست خبری که در پژوهگاه هوافضا برگزار شد با بیان اینکه از ۱۳ مهرماه هفته هوافضا آغاز شده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۶۵ فعالیت‌های فضایی در ایران آغاز شد که تا کنون گام‌های بلندی در زمینه توسعه فناوری‌های فضایی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، ایران جزء ۱۰ کشور صاحب فناوری‌های فضایی شده است، بیان کرد:پرتاب ۴ ماهواره به مدار جئو را از جمله موفقیت‌های کشور ما در حوزه فناوری‌های فضایی محسوب می شود؛  به همین دلیل جز ۱۰ کشور صاحب فناوری فضایی هستیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه این پژوهشگاه از سال ۱۳۹۴ با مصوبه هیات دولت به جایگاه اولیه خود در وزارت علوم بازگشت و به همین دلیل برنامه‌های تحقیقاتی زیادی را در دستور کار دارد، عنوان کرد: اکنون ۵۳ پروژه جاری شامل پروژه‌های صنعتی و کلان در این پژوهشگاه در حال انجام است که این برنامه‌ها بر اساس سند جامع توسعه هوافضا تعریف شده است.

وی با بیان اینکه سند جامع توسعه هوافضا در سال ۹۱ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، بیان شد: در سطر پنجم این سند پروژه‌های فضایی نام برده شده است که از میان آنها دو پروژه جزء وظایف این پژوهشگاه قرار دارد.

امی پرتاب انسان به فضا را از جمله پروژه‌های مطرح شده در سند توسعه هوافضای کشور دانست و افزود: انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و قرار دادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری و صنعت داخل با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی در بندهایی از این سند آمده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه نیز در قالب طرح کلان ملی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.

ایجاد سازوکارهای لازم برای پرتاب انسان به فضا

امی با بیان اینکه بر اساس سند توسعه هوافضا باید تا سال ۱۴۰۴ انسان به فضا اعزام شود، گفت: ما پس از برداشتن گام‌های اولیه در حال بررسی و ایجاد ساز و کارهایی برای پرتاب انسان به صورت زیرمداری هستیم.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم که در برنامه ششم توسعه اعتباراتی برای این پروژه اختصاص یابد، تاکید کرد: برای اجرای این پروژه با کشورهای چین و روسیه همکاری‌های بین‌المللی را آغاز کرده ایم؛ این کشورها هم به ما قول مساعد برای همکاری داده اند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا بیان کرد: امیدوار هستیم که تا پنج سال آینده پروژه اعزام انسان به فضا به صورت زیرمداری انجام شود؛ به‌ طوری که تا قبل از سال ۱۴۰۴ تحقیقات آن انجام و در سال ۱۴۰۴ این پروژه به طور کامل اجرایی شود.

اولویت برای اعزام انسان به فضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه اجرای پروژه اعزام انسان به فضا در اولویت تحقیقاتی ما قرار دارد هر چند که در اولویت وزارت ارتباطات نیست، عنوان کرد: این پروژه طوری در اولویت ما قرار دارد که در چهار جلسه دبیرخانه شورای فرهنگی بر اجرای این پروژه تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات پروژه اعزام انسان به فضا به صورت مرحله‌ای اختصاص می شود، افزود: در سال ۹۵ نیز بر اساس جدول ۱۴ بودجه که مربوط به اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش است، اعتبارات این پروژه تامین شود.

قول مساعد سازمان مدیریت برای تامین اعتبارات پروژه اعزام انسان به فضا

به گفته وی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول‌هایی در زمینه اختصاص اعتبارات به طرح اعزام انسان به فضا داده است.

وی در خصوص میزان اعتبارات لازم برای چنین پروژه ای گفت: اعتبارات مربوط به پرتاب انسان به زیر مدار ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ در حال حاضر ۵۳ پروژه در زمینه پرتاب موجود زنده در این پژوهشگاه تعریف شده است.

به گفته رئیس پژوهشگاه هوافضا، پروژه‌های مربوط به اعزام انسان به فضا از پرتاب سلول موجود زنده آغاز شده و با پرتاب دو میمون ادامه یافت. این دو میمون در حال حاضر زنده هستند و در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شوند.

دستیابی به استاندارهای حوزه فضایی

امی افزود: دستیابی به استانداردها و کیفیت خدمات پروازی در سطح میانگین جهانی در حوزه فضایی از دیگر فعالیت‌های ما در پژوهشگاه هوافضا است.

دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا

امی اظهار داشت: از دیگر پروژه های در دستور کار  پژوهشگاه هوافضا دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط بر فضا از طریق علوم و با استفاده از توانمندی‌های داخلی است. تحقق این هدف مستلزم ساخت راکت‌های کاوش است که در بند یک فصل ۵ سند توسعه هوافضا به آن اشاره شده است.

به گفته وی، در حال حاضر دو راکت «تیر» و «مهر» در پژوهشگاه ساخته شده است که آن‌ها را در دست پرتاب داریم؛ با ساخت این راکت‌ها ما آمادگی داریم تا آزمایشات فضایی و انجام پرتاب را برای مراکز تحقیقاتی انجام دهیم.

کد N1518530

وبگردی