آفتاب

روز علم ایران در آلمان برگزار می‌شود

روز علم ایران در آلمان برگزار می‌شود

ایلنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان و هیئتی عالی رتبه از مراکز آموزشی و تحقیقاتی این کشور، با پیشنهاد طرف آلمانی در خصوص برگزاری روز علم ایران در آلمان و روز علم آلمان در ایران موافقت کرد.

به گزارش ایلنا، فرهادی در این دیدار با اشاره به روابط گسترده علمی و فناوری ایران و آلمان در طول تاریخ اظهار داشت : ما برای دولت و ملت آلمان احترام ویژه ای قائل هستیم و امیدواریم روابط علمی و فناوری بین دو کشور به خصوص در زمینه  رشته های فنی و حرفه ای گسترش یابد.

وزیر علوم کشورمان با بیان اینکه تعدادی از دانشگاه های ایران در رده بندی های بین المللی در ردیف دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند ، گفت : ما با کشورهای زیادی از قبیل فرانسه ، ایتالیا ، اتریش ، روسیه و چین روابط علمی مان را گسترش داده ایم ولی برای گسترش این روابط با آلمان اهمیت ویژه ای قائل هستیم  و معتقدیم این روابط با توجه به تجربیات  گذشته در خصوص موضوعاتی مانند آموزش های فنی و حرفه ای ، مدیریت آب و منابع آبی ، انرژی های تجدید پذیر و مواردی از این قبیل باید بیش از پیش گسترش یابد .

دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آمادگی داریم تا برای دانشجویان آلمانی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های ایران به خصوص در رشته های هنر ، هنر اسلامی  و علوم اسلامی هستند ، بورس تحصیلی صادر کنیم .

وی با اعلام اینکه لازمه هماهنگی در تمام این امورتشکیل هیئتی از دو طرف برای اجرایی کردن موارد همکاری های مورد نظر است ، گفت : امیدوارم با سفر هیئتی آکادمیک متشکل از مسئولان وزارت علوم و همچنین مسئولان دانشگاهی ایران به آلمان و برگزاری نشست با همتایان آلمانی خود، این همکاری ها به صورت دقیق و مشخص عملیاتی شوند .

همچنین در این دیدار دکتر جورج برنارد شوت معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان با استقبال از گسترش روابط علمی بین دو کشور ایران و آلمان گفت : از هیئت آکادمیک آلمان که از معتبر ترین موسسات آموزشی و پژوهشی در این جلسه حضور دارند ، می توان به میزان علاقه مندی آنان به گسترش روابط علمی با مراکز آموزش عالی ایران پی برد.

وی با اشاره به تاریخچه امضای تفاهم نامه ها با ایران در سال 1907در خصوص همکاری های فنی و حرفه ای و همچنین امضای تفاهم نامه ای علمی در سال 1975 که در سال 1977 به اجرا رسید ، گفت : ما با استفاده از تجربیات روابط علمی گذشته بین دو کشور ،می خواهیم روابط علمی مشترک آینده را با همکاری یکدیگر بسازیم.

دکتر شوت با بیان اینکه هیئت همراه من بی صبرانه منتظر انجام همکاری های مشترک علمی با مراکز آکادمیک ایران هستند ، گفت : برگزاری روز علم ایران در آلمان و همچنین روز علم آلمان در ایران فرصت مناسبی است تا طرفین با ظرفیت ها و امکانات و استعداد های دو کشور آشنا شوند و به نظر من پایه و اساس این همکاری ها دیدارهای متعدد بین مسئولان و دانشمندان دو کشور است تا تمامی موارد همکاری به صورت مشخص تدوین شود و سپس حمایت های لازم از طرف وزارت خانه های دو کشور در جهت عملیاتی کردن موارد تعیین شده صورت گیرد.

همچنین در این دیدار دو بیانیه در زمینه فعالیت های مشترک در حوزه همکاری های علمی و فناوری وآموزش فنی و حرفه ای  میان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری کشورمان با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان به امضا رسید.

گفتنی است در این دیدار معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان ، مدیر کل وزارت آموزش و تحقیقات آلمان ، مشاور وزیر آموزش و تحقیقات آلمان ، مدیر منطقه ای وزارت آموزش و تحقیقات آلمان ، کارشناس میز ایران و کشورهای منطقه وزارت آموزش و تحقیقات آلمان ، نماینده آکادمی علوم لئو پولدینای آلمان ، رئیس موسسه تبادلات آکادمیک آلمان ،معاون موسسه فدرال آموزش فنی و حرفه ای آلمان ، مدیر موسسه تحقیقاتی فراون هوفر آلمان ، نماینده انجمن علمی سن کن برگ آلمان ، نماینده انجمن تحقیقاتی آلمان ، رئیس موسسه ماکس پلانک ، رئیس بنیاد تحقیقات آلمان و مدیر بین الملل تحقیقات آلمان حضور داشتند .

همچنین طرف ایرانی این دیدار را دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی ، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر ، معاون آموزشی ، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری ، دکتر فتح الله مضطر زاده معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ، دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی ، دکتر نصرت الله ضرغام  مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق حمایت پژوهشی ،دکتر حاجی زاده مدیر کل بورس سازمان امور دانشجویان ، دکتر پیری مدیر کل امور فناوری ، دکتر انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا ، دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای و دکتر برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران شامل می شدند.

 

کد N1518500

وبگردی