آفتاب

گل رز کهگیلویه و بویراحمد در راه بازار کشور روسیه

گل رز کهگیلویه و بویراحمد در راه بازار کشور روسیه

یاسوج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه ریزی انجام شده محصول تولیدی گل رز هلندی این استان به کشور روسیه صادرات می شود.

شهرام عسکری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیات اقتصادی کشور روسیه در روزهای آینده برای فراهم شدن زمینه صادرات گل رز هلندی کهگیلویه و بویراحمد به این استان سفر می کنند.
وی گفت: سالانه بیش از 13 میلیون و 500 هزار گل رُز شاخه بریده در این استان تولید می شود که 90 درصد از آن در استان های دیگر از جمله اصفهان و تهران به فروش می رسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سالانه 300 میلیارد ریال از تولید گل رز شاخه بریده هلندی در این استان عاید گل کاران می شود.
عسکری میزان تولید این محصول در پایان سال 92 را 6 میلیون و 500 هزار شاخه برآورد کرد.
وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی پیش بینی شده با بهره برداری از چند واحد گلخانه ای تولید گل رز هلندی جدید میزان تولید این محصول در پایان سال 95 به 17 میلیون شاخه در سال خواهد رسید.
وی اظهار کرد: بیش از 25 گلخانه تولید گل در استان با وسعت بیش از 12هکتار فعال و برای حدود 2هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.
عسکری افزود: فراهم کردن زمینه صادرات این محصول، توسعه گلخانه های انفرادی و فعال کردن مجتمع های گلخانه ای در شهرستان ها از عمده برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.
وی انجام آموزش های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز هلندی در این استان ذکر کرد.
وی تولید صیفی و سبزی گلخانه های استان را سالانه حدود هفت هزار تن اعلام کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تامین نیازهای ضروری بازار استان های جنوبی کشور دارد.
سالانه 800 هزار تن انواع محصول کشاورزی در 270 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان تولید می شود.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
کد N1518166

وبگردی