آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

آلودگی نفس رودخانه های آذربایجان غربی را برید/۱۴رگی که بیمارند!

آلودگی نفس رودخانه های آذربایجان غربی را برید/۱۴رگی که بیمارند!

ارومیه- آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۴ رودخانه دایمی دومین استان پرآب کشور به شمار می رود اما ورود انواع آلاینده ها به این رودخانه ها امروز به تهدید جدی منطقه تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- آذربایجان غربی دارای رودخانه های بسیاری است که ارس، زنگمار، زرینه رود و سیمینه رود، گدارچای، شهرچای، باراندوزچای، مهاباد رود، نازلوچای و زولاچای از جمله این رودخانه ها هستند.

در سالهای اخیر ورود انواع آلاینده ها به خصوص پساب های خانگی، شهری و روستایی به همراه پساب های کشاورزی موجب آلودگی ۱۴ رودخانه دایمی استان شده و همین امر بهداشت، سلامت و محیط زیست منطقه را تهدید می کند.

این استان به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی رود و رودخانه مرزی هم دارد که نقش مهمی در تامین منابع آبی منطقه دارند اما متاسفانه رودخانه مرزی استان از بیشترین بارآلودگی رنج می برند و هم اکنون میزان آلودگی رودخانه های مرزی زنگمار، ارس و مهاباد رود از وضعیت استاندارد گذشته است.

افزایش بارآلودگی رودخانه نه تنها سلامت، بهداشت و محیط زیست را با معضل جدی مواجه می کند بلکه به مشکل اساسی اهالی و ساکنان حاشیه این رودخانه ها نیز تبدیل شده است مشکلی که ضرورت چاره اندیشی برای آن دوچندان می نماید.

کد N1518129

وبگردی