آفتاب

توضیح معاون ظریف دربارۀ اهداف سفر رئیس‌جمهور به آسیا

توضیح معاون ظریف دربارۀ اهداف سفر رئیس‌جمهور به آسیا

ایرنا نوشت: معاون وزیر امور خارجه روز شنبه در گفت وگو با ایرنا از انتظار برای تصویب پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن در مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای حرکت در وضعیت غیرتحریمی نیازمند برنامه ریزی جامع است، گفت با توجه به نیازهای کشور و بازارهای بیرونی اینکه باید با کدام کشورها و چگونه کار کنیم، این در آزمون و خطاست.

'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه که در هیات بلندپایه همراه رئیس جمهوری اسلامی ایران به مالزی سفر کرده است، گفت: در مجموع بعد از اجرای برجام در رابطه با وضعیت همکاری های اقتصادی کشور با دنیا بحث های متفاوتی شده و حرف هایی که بعضی از آنها آرزو است و با واقعیت منطبق نیست و برخی دیگر نیز منطبق است.

وی گفت: چون مملکت از یک تاریکخانه بیرون آمده است، نور آفتاب مقداری چشم را می زند. از این نظر قاعدتا دولت برای حرکت در وضعیت غیرتحریمی نیازمند برنامه ریزی جامع است.

این دیپلمات بلندپایه کشور، تصریح کرد: حرف، قول، قرار، تعهدات و امضاها هم زیاد است. تا مدتی پیش نیز سازمان برنامه منسجمی نداشتیم، اما دولت فعلی منظم تر است. از این نظر با توجه به نیازها و بازارهای بیرونی اینکه با کدام کشورها و چگونه باید کار کنیم، این در آزمون و خطاست.

وی گفت: حتی می توانیم بگوییم قبل از تحریم ها نیز به این دلیل که پولدار بودیم، روابط اقتصادی خارجی منظمی نداشتیم. در دولت قبلی نیز 800 میلیارد آمده و همین برای خرید انجام شده است. در شرایط نوین این محاسبات انجام می شود که چگونه عمل کنیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آسیا و کشورهایی که در دوره تحریم ها با ایران خوب کار کرده اند، اکنون در شرایط طبیعی و عادی می توانیم با آنها کار کنیم، به خصوص اینکه یک سری بازارها هستند که بازار صادرات ما محسوب می شوند.

به گفته وی، یک سری کشورهای سرمایه فرست، بازار ایران نیستند، سرمایه گذار خوبی هستند، اما محصولات ایرانی در آنها خیلی خریدار ندارد، در حالی که ما هم محصول برای صادرات داریم و هم خدمات فنی مهندسی که هر دو اینها در این منطقه (جنوب شرق آسیا) بازار بهتری دارد.

رحیم پور گفت: منطقه جنوب شرق آسیا با حجم اقتصادی بالا، بازار خوب و هم سرمایه فرست خوبی برای کشور محسوب می شود. از این نظر عضویت در پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن فرصتی برای ما ایجاد می کند که بتوانیم از تسهیلاتی برخوردار شویم.

وی گفت: البته فرایند پیوستن به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن در داخل مجلس شورای اسلامی هنوز نهایی نشده، اگرچه این فرایند در آ.سه.آن نهایی شده و پس از نهایی شدن در مجلس می تواند امضاء شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: این یک نمونه است و خیلی هم نباید بیش از ظرفیت آن را تبلیغ کنیم که این عضویت یک اقدام بزرگ است. به صورت عام این عضویت و کارهایی که در این سفر رئیس جمهوری انجام می شود تا زمینه روابط دوجانبه با کشورهای منطقه را تسهیل کند، به سمت این می رود تا بتوانیم سازوکارهای خود را با این کشورها تنظیم کنیم.
وی در پایان گفت: مجموعه این حرکت، حرکت دید دولت است تا ما بتوانیم از ظرفیت های آسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع استفاده کنیم.

52311

کد N1517930

وبگردی