آفتاب

مشق عشق در آرامگاه حافظ

مشق عشق در آرامگاه حافظ

شیراز- ایرنا- بداهه نگاری خوشنویسی با عنوان ' مشق عشق' با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و شماری از استادان و هنرمندان خوشنویس استان فارس عصر شنبه در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که به مناسبت بزرگداشت یادروز حافظ و ایام محرم برپا شد، بیش از 100 نفر از هنرمندان خوشنویس استان فارس با همراهی استاد امیرخانی چهره ماندگار هنر خوشنویسی ایران به صورت زنده مبادرت به کتابت شعرهای حافظ کردند که با استقبال مردم رو به رو شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه برگزاری این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: خوشنویسی یکی از هنرهای مقدس و با ارزش در بین مردم است و کتابت قرآن کریم و اشعار حافظ از افتخارات هنرمندان خوشنویس است.
بهزاد مریدی افزود: هنر خوشنویسی، ادبیات و سروده های شاعران کشورمان را محفوظ نگه داشته است و بی شک خط نیکو به هنر و شعر ارزش بیشتری می بخشد.
وی گفت که حضور استاد امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران سبب شده تا شاهد حضور بیشتر هنرمندان در این برنامه هنری باشیم.
مریدی به شور و استقبال مردم از این برنامه هنری نیز اشاره کرد و گفت: تولید اثر هنری در میان جمع با خلق هنر در خلوت فردی بسیار تفاوت دارد و بدون تردید حضور مردم انگیزه فرد برای تولید آثار هنری را افزایش می دهد.
غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، سال 1378نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد و سال 1381 در همایش 'چهره های ماندگار' برگزیده شد، سال 1388 نیز برای دومین بار، نشان درجه یک فرهنگ و هنر به وی اعطا شد.
تالیف هایی همچون رسم الخط امیرخانی و آداب الخط امیرخانی متعلق به این هنرمند خوشنویس است.
بیستم مهر در تقویم رسمی کشورمان به نام روز بزرگداشت حافظ شیرازی نامگذاری شده است و همه ساله ویژه برنامه هایی به همین مناسبت در شیراز برگزار می شود.
خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی، شاعر بلند آوازه ایران در سده هشتم هجری قمری (قرن چهاردهم میلادی) یکی از شاعران نام آور جهان است.
بیشتر شعرهای این شاعر نامی در قالب غزل است و به غزلیات حافظ شهرت دارند. در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی اشعار او به زبان های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.
این شاعر پر آوازه در سال 792 هجری قمری در سن 65 سالگی در شیراز چشم از جهان فروبست.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
3002 /6118 /1596
کد N1517800

وبگردی