آفتاب

سه شهروند روس در آمریکا دستگیر شدند

سه شهروند روس در آمریکا دستگیر شدند

ایسنا نوشت: دستگاه قضایی آمریکا از بازداشت یک شهروند آمریکا و دو فرد روس‌تبار دیگر به اتهام خارج کردن تجهیزات نظامی حساس از خاک آمریکا و ارسال آن‌ها به روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که "الکسی باریشف"، تبعه آمریکا و دو فرد روس‌تبار دیگر به جرم خارج کردن تجهیزات نظامی از خاک این کشور بازداشت شده‌اند.

دیمیتری الکساندرویچ کارپنکو و الکسی کروتیلین، دو تبعه روسیه به همراه باریشف به اتهام موارد مذکور بازداشت شده‌اند.

مقامات دولتی آمریکا همچنین اعلام کردند که این سه فرد با همکاری همدیگر و با دور زدن کنترل دولت بر صادرات فناوری‌های نوین اقدام به تهیه تجهیزات میکروالکترونیک آمریکایی از کارخانه‌ها و منابع موجود در این کشور و ارسال آن‌ها به روسیه کردند.

در صورت محکوم شدن این سه فرد، آنان با تحمل زندان تا ۲۵ سال و پرداخت جریمه یک میلیون دلاری روبه‌رو هستند.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه، ایالات متحده را به تخلف از معاهده پرونده‌های جنایی دولتی سال ۱۹۹۹ متهم کرده و اظهار کرد که پس از گذشت سه روز از دستگیری این افراد، مقامات آمریکایی این امر را به دولت روسیه اعلام نکرده‌اند.

در همین راستا، کنستانتین دولگف، نماینده‌ وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر اظهار کرد: ما مکرراً اعلام کرده‌ایم که اقداماتی از این دست که تخلفی در زمینه حقوق و منافع شهروندان روسی انگاشته می‌شود، غیرقابل قبول و غیرقانونی است.

مقامات آمریکایی معتقدند که صادرات تجهیزات نظامی از این قیبل موجب تضعیف امنیت ملی این کشور می‌شود و در این زمینه نیز محدودیت‌هایی را در خصوص صادرات آن اعمال کرده‌اند.

بنا بر اظهارات وزارت دادگستری آمریکا، تجهیزات میکروالکترونیکی ارسال شده به روسیه شامل مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ و مدارات مجتمعی هستند که در گستره وسیعی از سیستم‌های نظامی از جمله رادار و سیستم‌های هدایت موشک کاربرد دارند.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین اعلام کرد که باریشف با ثبت دو شرکت در نیویورک، از این شرکت‌ها به منظور پوششی در جهت خرید این تجهیزات استفاده کرده و این دادوستد را از منابع تهیه تجهیزات خود نیز پنهان کرده است.

52311
کد N1517729

وبگردی