آفتاب

جمهوری خواهان به دنبال جانشین مناسب برای ترامپ بعد از رسوایی اخلاقی

جمهوری خواهان به دنبال جانشین مناسب برای ترامپ بعد از رسوایی اخلاقی

ویدئویی که اخیرا توسط واشنگتن پست منتشر و طی آن شمه ای از انحرافات اخلاقی دونالد ترامپ برای افکار عمومی در سطح جهانی آشکار شد، اکنون بحث و جدل های فراوانی در آستانه انتخابات آمریکا و در خصوص صلاحیت ترامپ به راه انداخته است.

ویدئویی که اخیرا توسط واشنگتن پست منتشر و طی آن شمه ای از انحرافات اخلاقی دونالد ترامپ برای افکار عمومی در سطح جهانی آشکار شد، اکنون بحث و جدل های فراوانی در آستانه انتخابات آمریکا و در خصوص صلاحیت ترامپ به راه انداخته است. گفته می شود، بحث هایی برای جایگزین کردن دونالد ترامپ در بین چهره های مطرح حزب جمهوری خواه در جریان است و گزینه هایی نیز در این خصوص مطرح شده اند.

 تعدادی از چهره های برجسته حزب جمهوری خواه آمریکا، با برگزاری جلساتی در پی بررسی این موضوع هستند که در صورت جایگزین کردن «مایک پنس»، معاون اول دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات پیش روی، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

این موضوع در پی انتشار ویدئویی از دونالد ترامپ توسط روزنامه واشنگتن پست است که طی آن نامزد جمهوری خواه، اقدام به بر زبان آوردن کلماتی رکیک در حین تعریف رابطه نامشروع جنسی خود با یک زن می کند. انتشار این ویدئو حزب جمهوری خواه را در یک شوک اساسی آن هم در آستانه انتخابات فرو برده است.

در حالی که در یک چنین برهه ای از انتخابات به هیچ وجه سابقه نداشته که یک حزب عقب نشینی کرده و انتخابات را ترک کند، بحث هایی وجود دارد که بر اساس آن بتوان به شیوه ای دونالد ترامپ را از رقابت های انتخاباتی کنار گذاشته یا مجبور به کناره گیری کرد.

البته حزب جمهوری خواه خود قدرت کنار گذاشتن نامزد خود را ندارد. اما اگر بتوان به شیوه ای دونالد ترامپ را متقاعد به کناره گیری از رقابت کرد، می توان روند جایگزین کردن نامزد بعدی را به جای وی برای ادامه رقابت پیمود.

بر اساس قانون 9 دفترچه قوانین کمیته ملی حزب جمهوری خواه اگر نامزد تعیین شده به هر دلیلی از جمله ریسک مرگ، تمایل فردی و مانند آن اقدام به کناره گیری از رقابت های انتخاباتی کند، کمیته می تواند فرد جایگزین وی را معرفی کند. همچنین کمیته حزب برای این موضوع، باید همه دو هزار و 472 نماینده خود را ـ که در ماه جولای به نامزد مورد نظر رأی داده اند ـ برای تصمیم گیری دور هم جمع کند.

اگر برای این کار و این روند زمان کافی نباشد، همانند مورد فعلی، 168 نماینده عضو کمیته ملی حزب جمهوری خواه می توانند برای تعیین فرد جایگزین، تصمیم گیری کرده و رأی دهند.

در این شرایط گفته می شود که چهره های جمهوری خواه اکنون «مایک پنس» معاون اول ترامپ را گزینه ای مناسب برای جایگزین کردن با ترامپ در نظر آورده اند. از دیگر گزینه ها عبارتند از: «پاول رایان» سخنگوی سنا و رقیب درون حزبی دونالد ترامپ یعنی تد کروز.

روند جایگزین کردن دونالد ترامپ در صورت کناره گیری وی چند هفته به طول خواهد انجامید. در این صورت، هنوز احتمال دارد که آرای مردم به نام دونالد ترامپ به صندوق ریخته شود که البته به نام جایگزین وی ثبت و خوانده خواهد شد.

گفتنی است، هیلاری کلینتون بعد از انتشار این ویدئو سخنان ترامپ را وحشتناک خطاب و تأکید کرده است که نباید اجازه داد تا یک چنین فردی رئیس جمهور آمریکا شود. 
کد N1517612

وبگردی