آفتاب
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

51 هزار و 566 خانوار سیستان و بلوچستان در سرشماری اینترنتی ثبت نام کردند

51 هزار و 566 خانوار سیستان و بلوچستان در سرشماری اینترنتی ثبت نام کردند

زاهدان- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: 51 هزار و 566 خانوار در این استان از ابتدای آغاز طرح سرشماری اینترنتی تاکنون نام نویسی کردند که پیش بینی می شود این رقم تا پایان مهلت اعلام شده روز به روز افزایش یابد.

به گزارش ایرنا غلامرضا مالکی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار داشت: از مجموع 737 هزار و 73 خانوار ساکن در سیستان و بلوچستان با جمعیتی معادل 2 میلیون و 920 هزار و 59 نفر تاکنون 51 هزار و 566 خانوار با جمعیتی افزون بر 203 هزار و 360 نفر در طرح سرشماری اینترنتی مشارکت کردند.
وی افزود: شهرستان های هامون و هیرمند بیشترین میزان مشارکت اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن را در میان شهرستانهای استان به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: 12 هزار و 700 خانوار با جمعیتی بالغ بر 48 هزار و 585 نفر در شهرستان زاهدان در سرشماری اینترنتی تاکنون نام نویسی کردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: سرشماری یکی از قدیمی ترین روش های جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری است که سابقه ی اجرای آن در جهان به 6 هزار سال قبل برمی گردد و نخستین سرشماری در ایران نیز در سال 1335 توسط اداره آمار عمومی وابسته به وزارت کشور انجام شد.
مالکی اظهار داشت: پس از تاسیس مرکز آمار ایران در سال 1344 قانون این نهاد را موظف کرد که هر 10 سال یکبار سرشماری نفوس و مسکن را انجام دهد.
وی تصریح کرد: پس از سرشماری 1385 بر اساس تصویب هیات وزیران فاصله زمانی سرشماری عمومی نفوس و مسکن به پنج سال کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن داده ها و اطلاعات پایه ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور جمع آوری می شود.
وی افزود: آمار بدست آمده از مردم به صورت کاملا محرمانه انجام می شود و هیچ کسی به این اطلاعات دسترسی ندارد و به صورت کلی بعضی از اطلاعات به دستگاه های درخواست کننده ارائه می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: بنابراین نتایج حاصل از آن می تواند تصویری از وضع موجود جمعیت، نیازمندی ها و همچنین تصویری از وضع موجود واحدهای مسکونی کشور برای برنامه ریزان و سیاستگذاران ترسیم کند.
مالکی اظهار داشت: برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور با بهره گیری از این آمارها می توانند با تدوین برنامه های توسعه ی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را به سمت مطلوب سوق دهند.
وی با اشاره به ویژگی متمایز سرشماری سال 95 گفت: در سرشماری امسال برای نخستین بار در تاریخ سرشماری ایران به جای پرسشنامه ها و فرم های کاغذی امکان مشارکت شهروندان در سرشماری اینترنتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه سرشماری حضوری از 25 مهر آغاز و تا 25 آبان ادامه دارد، اظهار داشت: این سرشماری در سیستان و بلوچستان توسط 700 نفر آمار گیر با هزار و 300 نفر عوامل اجرایی انجام می شود.
وی تصریح کرد: به دلیل پراکندگی سیستان و بلوچستان عمده مشکل ما تامین خودرو است که این موضوع کار ما را مقداری با مشکل رو به رو خواهد کرد اما تلاش می شود سراسر استان زیر پوشش طرح سرشماری نفوس و مسکن قرار گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: خانوارهایی که در زمان مراجعه مامور سرشماری در منزل خود نباشند، کارت اطلاعیه خانوار غایب از سوی مامور آمارگیر در محلی که برای اعضای خانوار قابل رویت باشد قرار داده می شود.
مالکی اظهار داشت: این خانوار می تواند با شماره تلفن درج شده بر روی کارت زمان حضور خود در خانه را به مامور سرشماری اعلام کند.
وی تصریح کرد: کسانی که در طرح اینترنتی نام نویسی کردند زمان مراجعه مامور سرشماری به درب منزل آنان کد آماری خود را ارائه دهند تا آن را در تبلت خود ثبت کند و نیازی به سرشماری مجدد نیست.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1517548

وبگردی