آفتاب

یک مسئول وزارت بهداشت:19 درصد ایرانی ها فشار خون بالا دارند

یک مسئول وزارت بهداشت:19 درصد ایرانی ها فشار خون بالا دارند

شهرکرد - ایرنا -معاون اجرایی دفتر بیمارهای غیرواگیر و رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آخرین بررسی ها ابتلای 19درصدی به فشارخون بالا و هشت درصدی به بیماری دیابت را در کشور نشان می دهد.

علیرضا مهدوی روز شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه ملی فعالیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستیابی به آمار دقیق مبتلایان به فشارخون بالا و دیابت به راحتی امکان پذیر نیست و این آمار در مقاطع زمانی و براساس شاخص های مختلف متغیر است.
وی با اشاره به شیوع دیابت نوع 2 در کشور، شایع ترین عامل ابتلا به این بیماری را شیوه نادرست زندگی دانست و گفت: ابتلا به بیماری های قلبی ،عروقی و دیابت ارتباط مستقیمی با کم تحرکی و تغذیه ناسالم دارد و با اصلاح سبک زندگی می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.
مهدوی، توسعه فعالیت های تحرک بدنی را از مهمترین اقدام های وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر اعلام کرد و افزود: درحالی که رشد بیماری های قلبی، عروقی و به ویژه دیابت نوع 2 روند نگران کننده ای در پیش گرفته است، جلوگیری از این روند می طلبد تا فعالیت های بدنی را در برنامه های بهداشتی قرار داد.
معاون اجرایی دفتر بیمارهای غیرواگیر و رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد:تلاش بر این است تا بر اساس برنامه های عملیاتی سند ملی بیماری های غیرواگیر، فشار خون را تا سال 2015 در حدود 25 درصد کاهش و روند روبه رشد دیابت و چاقی را متوقف کنیم.
کارگاه 2 روزه فعالیت بدنی با حضور کارشناسانی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شهرکرد درحال برگزاری است.
'بیان کلیات و اهمیت فعالیت بدنی، اثرات بر سلامت و استراتژی های کلی توسعه فعالیت بدنی' ، 'ارزیابی و ازمون های آمادگی جسمانی قبل از تجویز و شروع فعالیت بدنی'، ' اصول اجرایی برنامه های مداخلاتی'، ' ارائه تجارب موفق برخی کشورها در توسعه و ترویج فعالیت بدنی' از محورهای مهم در این کارگاه به شمار می رود.
7363 /1354
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: پروانه امانی
کد N1517512

وبگردی