آفتاب

اجرای برنامه‌های «ظهور» و «شهدای حرم» در میدان امام حسین

اجرای برنامه‌های «ظهور» و «شهدای حرم» در میدان امام حسین

ایلنا: باتوجه به اینکه میدان امام حسین (ع) به یک میدان آیینی تبدیل شده است؛ هیئت‌های مختلف تهران علاقمند به تجمع و ارائه برنامه‌هایشان در این میدان هستند. این تجمع در روزهایی غیر از عاشورا و تاسوعا است که حدودا ۶ بار میدان خالی و پر می‌شود.

میدان امام حسین(ع)  تبدیل به آیینی ترین میدان شهر تهران شده است که در محدوده شهرداری منطقه 12 قرار دارد. در ایام مختلف سال شهرداری منطقه 12 برنامه های آیینی مختلفی را با همکاری فرهنگسرای شهر برگزار می کند در خصوص نحوه برگزاری مراسم های دهه محرم گفت و گویی را با سیدعلیرضا فاطمیون پور مدیرفرهنگی هنری منطقه 12وفرهنگسرای شهر انجام دادیم.

مدیر فرهنگسرای شهر به ایلنا گفت: از سال گذشته میدان امام حسین به عنوان یک مجموعه آیینی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تعلق گرفت. سازمان هم به سبب فعالیت‌هایش اختیارات این مجموعه را به فرهنگسرای شهر واگذار کرد. این مجموعه برنامه‌هایی به نام "جلوه سوگ" که سال گذشته نیز برگزار شد و امسال سال دومش‌ است در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌کند. در این راستا از تمامی ظرفیت‌های معاونت فرهنگی سازمان و تمام بخش‌های فرهنگی شهرداری، به منطقه۱۲ در اجرای این برنامه کمک می‌شود.

سید علیرضا فاطمیان پور ادامه داد: کل محرم و صفر برنامه داریم که هر ۱۰ روز شیوه اجرایی آن متفاوت و متنوع می‌شود. امسال در وهله اول بخش تجسمی و دارالعماره را داریم که وقتی شما در موقعیت حضور پیدا می‌کنید از غار حراء شروع شده و همراه موسیقی و راوی ادامه پیدا کرده و در انتها با ظهور حضرت مهدی (عج) به پایان می‌رسد که بخشی از آن نیز به شهدای حرم اختصاص دارد.

وی افزود: در غرفه ۴ ما روضه داریم که به یک اصطلاح سنتی-هیئتی "چای و روضه" نام گذاری شده است که نقالی از واقعه عاشورا هم در آن برگزار می‌شود. غرفه عتبات عالیات را داریم که مجموعه فعالیت‌های عتبات در آن به نمایش درآمده است که در آن اشیاء مقدسه برای بازدید مردم نیز وجود دارد. غرفه کتاب صوتی داریم که در آن یک کتاب از عاشورا به حالت صوتی و تصویری تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: یک غرفه داریم به نام نذر کتاب که در آن کتاب‌ها را نذر می‌کنند و سازمان با تسهیلات کتاب‌ها را چاپ کرده و در اختیار مردم می‌گذارد. یک غرفه داریم به نام غرفه روایت که توسط هنرمندان تجسمی آماده شده است که مجموعه واقعه عاشورا در ابعاد بزرگی دکورسازی شده و توسط راوی روایت‌گری می‌شود.

مدیرفرهنگی هنری شهرداری منطقه ۱۲ تهران گفت: غیر از این غرفه‌ها از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ ماه محرم، خیمه‌ای بپا می‌شود و عزاداری سنتی با مداحی مداحان بزرگ کشور برگزار می‌شود. یک دهه تعزیه و تئا‌تر داریم و بخشی از فعالیت‌های ما در این ایام، کمک گرفتن برای موکب‌های روز اربعین است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه میدان امام حسین (ع) به یک میدان آیینی تبدیل شده است؛ هیئت‌های مختلف تهران سعی در تجمع و ارائه برنامه‌هایشان در این میدان دارند. این تجمع در روزهایی غیر از عاشورا و تاسوعا است که حدودا ۶ بار میدان خالی و پر می‌شود. مانند این دوروز بزرگ در بقیه ایام ماه محرم نیز از ساعت ۸ صبح مجموعه میدان امام حسین (ع) پذیرای عزاداران حسینی است.

وی افزود: ما دیروز تشییع شهید مدافع حرم مهدی حسینی را داشتیم که با استقبال حدود چهارهزار نفری مردم روبرو شدیم. امروز هم تجمع اردبیلی‌های مقیم تهران است. فردا هم تجمع دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان تهران را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: درصددیم هیئت‌هایی که برای اربعین عازم کربلا هستند نقطه آغاز حرکتشان میدان امام حسین (ع) باشد. ما با چاوشی این عزاداران را همراهی می‌کنیم تا به سمت اربعین رهسپار شوند.

مدیر فرهنگسرای شهر ادامه داد: کل برنامه‌های ما غیر از عاشورا و تاسوعا، برنامه راهپیمایی روز اربعین در تهران است. در روز اربعین برنامه راهپیمایی به عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این همایش بزرگ در پارسال نیز اتفاق افتاد که جمعیتی میلیونی حرکت خود را از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم آغاز کردند که خیلی با ابهت و جذاب بود.

 وی افزود: در طول سال هم برنامه‌های زیادی داریم از جمله ماه رمضان، وفات‌ها و... مثلا در ماه مبارک رمضان ما دوبخش ویژه داشتیم که یکی از آن‌ها روضه خوانی و تلاوت قرآن کریم در میدان بود که تا الان ماجایی نداشتیم روضه خوانی در میدان برگزار شود.

 وی در پایان گفت: این مرکز تمام تلاشش را برای میزبانی از این عزیزان می‌کند هرچند که از تلاش برای بهبود کیفیت مراسم‌های این عزیزان دریغ نمی‌کند. مثل بحث امنیتی تمام هماهنگی‌های لازم برای حفظ امنیت میدان امام حسین (ع) انجام شده است. تمام کشور به خاطر فداکاری‌های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) امن است و این شامل میدان امام حسین (عج) نیز می‌شود.

کد N1517439

وبگردی