آفتاب

تپه تاریخی شهن‌آباد در معرض خطر خانه‌سازی و کشاورزی

تپه تاریخی شهن‌آباد در معرض خطر خانه‌سازی و کشاورزی

تپه شهن آباد دربردارنده شواهد فرهنگی از ادوار نوسنگی، کالکولتیک، برنز و اشکانی با اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از دست درازی متجاوزان در امان ماند.

به گزارش ایلنا، حسن دهقانی فرد سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شهن آباد(شهرستان نورآباد) گفت: سطح تپه شهن آباد در اثر خانه‌سازی روستائیان ، فعالیت کشاورزان و استفاده از قسمتهای شمالی و غربی برای ریختن زباله و فضولات حیوانی توسط اهالی دچار مشکلاتی شده بود، از این رو پروژه تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشینه مطالعاتی این محوطه گفت: تپه شهن آباد در سال 1380 شمسی توسط هیأت بررسی شهرستان نورآباد به سرپرستی عمران گاراژیان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و در سال 1380به شماره 4155 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

به گفته دهقانی فرد این تپه در سال 90 توسط موسی سبزی تعیین حریم نظری و در بررسی سطحی آن شواهد فرهنگی مربوط به ادوار نوسنگی،کالکولتیک ، برنز و اشکانی شناخته شد.

این باستان شناس گفت: اشمیت در بررسی خود از این منطقه سفالهای منقوش نوع شهن آباد را مربوط به این محوطه معرفی کرده است.

وی بیشترین آسیبهای وارد شده به تپه شهن آباد را عوامل انسانی اعلام کرد که به منظور جاده سازی بخش زیادی از محوطه را تسطیح کرده اند.

به گفته او ، بخشی از اراضی درون عرصه اثر زیر کشت دیم است و کاربری اراضی بیرون از عرصه اثر که بخشی از حریم را نشان می دهند، در جهات چهارگانه اصلی در حال حاضر مسکونی ، کشاورزی ، باغ و ساختمانی است .

این باستان شناس افزود : حدود عرصه و حریم تپه شَهن آباد در جهات جغرافیایی اصلی و فرعی بر اساس 26 گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شدکه این حدود با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی مشخص شود.

سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شَهن آباد گفت :براساس ضوابط حفاظتی مربوط به عرصه این اثر هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح ، کاشت نهال، کشاورزی، حفر چاه، کانال و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب عرصه شود ممنوع است .

او با بیان اینکه هرگونه کاوش، مطالعات پژوهشی و موارد مرتبط در انحصار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تصریح کرد : انجام هرگونه عملیاتی که به بنیان تاریخی عرصه اثر آسیب رساند از قبیل استفاده از دستگاههای دودزا و لرزاننده و هدایت آبهای سطحی به سمت عرصه ممنوع است.

این باستان شناس افزود :بر اساس ضوابط حفاظتی حریم ، عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز و غیره در محدوده حریم اثر با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلامانع است.

به گفته این باستان شناس، به منظور حفظ منظر طبیعی و ارزش های زیست محیطی هرگونه اقدامات عمرانی، دکل های مخابراتی، قطع درختان، از بین بردن و یا تغییر مسیر آب های سطحی (نهر و چشمه)، ساخت جاده باید با تهیه طرح و تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

گفتنی است ، تپه شهن آباد در حدود 15 کیلومتری جنوب شهر نورآباد از توابع شهرستان نورآباد(دلفان) در استان لرستان قرار دارد.

کد N1517372

وبگردی