آفتاب

از خزر تا خلیج فارس/ حضور میدانی معاون اول رییس جمهوری و 44 مدیرارشد

از خزر تا خلیج فارس/ حضور میدانی معاون اول رییس جمهوری و 44 مدیرارشد

استانها- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری هفته گذشته در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب با حضور در خراسان شمالی 2 طرح بزرگ اقتصادی را افتتاح کرد و همزمان 44 نفر از مدیران ارشد با سفر به دهها شهر و روستا، اهداف مختلف اقتصادی،عمرانی دولت تدبیر و امیدرا پیگیری کردند.

در سفر هفته گذشته دکتر اسحاق جهانگیری به خراسان شمالی که وزیر نیرو، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شماری از معاونان وزرا نیز حضور داشتند،در مراسمی سد غلامان شهرستان راز جرگلان و پست تبدیلی ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلوولت جاجرم افتتاح شد.
برای اجرای سد غلامان بیش از هزار و 170 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که بهره برداری از آن وضعیت آب آشامیدنی، آب موردنیاز برای توسعه کشاورزی و همچنین صنعت منطقه بهبود می یابد.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و تاج آن 903 متر و ارتفاع آن از پی 23 متر است.
گنجایش مخزن این سد حدود 14 میلیون مترمکعب است و با بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی این سد 770 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه زیرپوشش می رود.
توان تنظیم آب توسط این سد سالانه 7 میلیون و 660 هزار مترمکعب است. این سد باهدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز، مهار آب های سطحی، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغال زایی در منطقه ساخته شده است.
افتتاح پست تبدیلی 400 به 132 کیلوولت شهرستان جاجرم نیز از برنامه های معاون اول رییس جمهوری در سفر به خراسان شمالی بود که به اعتقاد کارشناسان بهره برداری آن موجب رفع افت ولتاژهای استان خواهد شد.
اسحاق جهانگیری در سفر به خراسان شمالی درگفت وگو باخبرنگاران اظهارکرد:در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت هم اولویت برنامه های کاری خود را در این زمینه تدوین کرده است.
وی افزود: به همین منظور 120 طرح مهم اولویت گذاری شده و مبنای انتخاب این طرح ها هم تحرک بخشی به اقتصاد است که تمامی بخش های کشاورزی، صنعت و انرژی را شامل می شود.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: بیشتر وزارتخانه ها در سیاست های اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده اند و بعضا هم در برخی موارد از برنامه جلوتر هستند.
وی خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات به هفت هزار و 500 طرح صنعتی یکی از طرح های مهم کشور است که هم اکنون موانع ارایه تسهیلات به این واحدها برداشته شده است.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان های مرزی بایستی در بخش صادرات فعال شوند، گفت: تراز تجارت بازرگانی کشور در 6 ماه نخست امسال 2میلیارد دلارمثبت بوده بدین معنی که صادرات منهای نفت خام،بیشتراز واردات است و این موضوع نشان از کاهش اتکا به درآمدهای نفت خام دارد.
وی در ادامه افزود: بحث مبارزه با قاچاق هم یکی دیگر از برنامه های اولویت دار کشور در سال 95 است که تحرک خوبی در این بخش انجام گرفته است.
اسحاق جهانگیری همچنین در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد، به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در حقیقت جهت گیری اصلی ماست و در وهله نخست باید بدانیم که این سیاست ها بصورت اصولی چه تعریفی دارند.
وی گفت: اقتصاد کشور در سال 95 رشد 5 درصد و پایدار را تجربه خواهد کرد و امیدواریم اقتصاد مقاومتی با وجود کارگروه فرهنگی تبدیل به گفتمان غالب در جامعه شود.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مخاطب سیاست های اقتصاد مقاومتی فقط دولتمردان نیستند بلکه همه کشور و قوای سه گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتی هستند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی جدی است و در این مسئله با هیچ کس شوخی نداریم، گفت: هر مدیری که احساس می کند ملاحظاتی دارد و نمی تواند در این مسیر همراهی کند، مصلحت در این است که بصورت آبرومندانه کناره گیری کند.
جهانگیری اظهار کرد: یکی از دلایلی که در مقطع فعلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این بود که همواره در میان صاحبنظران اقتصادی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد اما با ابلاغ این سیاست ها یک انسجام و هماهنگی در میان همگان بوجود آمد و قوای سه گانه و همه بخش ها پذیرفتند که اقتصاد مقاومتی باید مبنای همه کارها باشد.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد را موضوع اول و اولویت نخست کشور اعلام کرده اند، افزود: هر کس که دلسوز نظام است نباید موضوعات دیگر و مسائل حاشیه ای را برجسته کند و مانع از تمرکز بر اقتصاد مقاومتی شود.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی موضوع همگان است و در هر جایگاهی که هستیم باید فکر کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار کرده ایم و چه قدمی در این مسیر برداشته ایم.
جهانگیری با بیان اینکه در سال 1395 علاوه بر اینکه باید اقتصاد مقاومتی اجرا شود، نامگذاری سال هم متناسب با اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی عمدتاً برنامه هایی بلند مدت هستند که برخی از آنها ممکن است ضرورت داشته باشد تا 20 سال نیز پیگیری شود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری است که برای تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری، فرهنگ سازی و بسترسازی های لازم هستیم تا بتوانیم بهره وری را در کشور به نقطه قابل قبولی برسانیم.
وی اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی تاکید شده است که برای فروش نفت باید مشتریان مطمئن در بازار جهانی پیدا کنیم که اینگونه برنامه های بلند مدت ممکن است تا 2 برنامه پنج ساله نیازمند پیگیری باشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مباحث اقتصاد مقاومتی موضوعاتی اساسی و ریشه ای و زمان بر هستند، تصریح کرد:برخی این موضوعات را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده ایم و حتماً باید در برنامه هفتم نیز مدنظر باشند. البته برنامه ششم توسعه برنامه ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است چرا که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با اشاره به انتخاب 120 طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه اولویت دار برای سال 95، گفت: دولت این طرح ها را به گونه ای انتخاب کرده است که اگر در سال جاری اجرایی شوند، در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند و بتوانند شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند.
وی همچنین با اشاره به فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی در تمامی استان ها خاطرنشان کرد: یکی از برنامه ها در این راستا این بود که موانع پیش روی ارائه تسهیلات بانکی به هفت هزار و 500 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال را برطرف کنیم و از نظام بانکی خواسته ایم که در این مسیر همراهی لازم را انجام دهند.
جهانگیری اضافه کرد: البته بر این موضوع نیز تاکید شده است که نظام بانکی باید فقط به واحدهایی تسهیلات دهد که مطمئن باشد این واحدها پس از دریافت تسهیلات قادر خواهند بود فعالیت خود را احیا کنند و در بازار به رقابت بپردازند.
جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در راس نظام و از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید ویژه شده و دولت نیز وقت و همت زیادی برای تحقق آن انجام داده است، از این رو از هیچکس پذیرفته نیست که بخواهد در این مسیر کوتاهی کند.
معاون اول رئیس جمهوری یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت را تعیین وزرا و معاونان رییس جمهوری بعنوان جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف عنوان کرد و گفت: هر یک از وزرا و معاونان رئیس جمهوری در یک یا چند استان ماموریت پیدا کرده اند تا علاوه بر بررسی عملکرد استان در زمینه اقتصاد مقاومتی، پیگیری های لازم را در مرکز و در دولت انجام دهند.
در ادامه سفرهای استانی معاونان رییس جمهوری ، وزرا و معاونان انها به نقاط مختلف برای پیگیری اهداف و طرح های مختلف اقتصادی، عمرانی ، فرهنگی، اجتماعی و ... هفته گذشته 44 نفر از مدیران ارشد دولت تدبیر و امید به همراهی استانداران به دهها شهر و روستا و مراکز استانها سفر کردند.
هفته گذشته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به شهرهای زنجان و شهرکرد سفر کرد و معاون وزیر جهاد کشاورزی به یزد، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به قم ، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری به اصفهان ، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به خمین ، معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به کرمان و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم به بوشهر سفر داشت.
مردم استان سمنان هم هفته گذشته میزبان وزیر اطلاعات ، وزیر امور اقتصاد و دارائی ، قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور بودند.
اما در شهرهای زنجان، اصفهان، رشت، یاسوج، یزد و مشهد مردم میزبان قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی ،معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بودند.
هفته گذشته همچنین معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به اصفهان و شهرکرد سفر کرد و معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به قزوین ، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به کرج ، قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور به اهواز، معاون فرهنگی ، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان به زنجان ، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایلام و معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی هم سفری به کیش داشت .
در ادامه این سفرها معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران هفته گذشته به اصفهان و معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی نیز به شهرکرد سفر کرد.
اما حمید چیت چیان وزیر نیرو هفته گذشته در سفری به ایلام از سدهای چنگوله و کنجانچم در شهرستان مرزی مهران و در سفر به قصرشیرین هم از طرح باغ چهار هزار هکتاری مجتمع کشت و صنعت پیوند بیستون پارس شهرستان مرزی این شهرستان دیدن کرد و در سخنانی در سفر به کرمانشاه از اختصاص 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح در دست اجرای گرمسیری در استان های کرمانشاه و ایلام خبر داد.
مردم مشهد، گناوه، تبریز، سنندج ، زنجان، کاشان و لاهیجان نیز هفته گذشته میزبان معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی کشور، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، معاون حقوقی رئیس جمهوری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بودند.
همچنین وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته سفری به استان کردستان داشت که در این سفر 70 کیلومتر از مجموع 320 کیلومتر بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه در قالب 6 قطعه به بهره برداری رسید.
1138/ 1539خبرنگار : ناهید صفری** انتشاردهنده: موسی فعالیان
کد N1517054

وبگردی