آفتاب
شنبه آغاز جام بیست و پنجم؛

گزارش مهر از تاریخچه بسکتبال باشگاهی در آسیا

گزارش مهر از تاریخچه بسکتبال باشگاهی در آسیا

مهمترین تورنمنت باشگاهی بسکتبال آسیا در حالی از شنبه آغاز می‎شود که دیگر قرار نیست مثل سالهای گذشته تیمی از این پیکارها جهانی شود اما قهرمانی نماینده ایران از حیث حفظ جام و رکوردها مهم است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش:  الریاضی لبنان، الریان قطر، ONGC هند، پائیان چین تایپه، الشرطه عراق، آتیرائو قزاقستان، بارسی اترائو مالزی، الاهلی امارات و ژینجیانگ چین تیم هایی هستند که در کنار پتروشیمی ایران برگزار کننده بیست و پنجمین دوره پیکارهای بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا خواهند بود. این رقابت ها از فردا شنبه در دوهان چین آغاز شده و تا ۲۵ مهرماه ادامه خواهد داشت. پتروشیمی بندرامام اسفندماه سال گذشته با غلبه بر الریاضی لبنان در فینال مسابقات باشگاه های غرب آسیا قهرمان بدون باخت این رقابت ها شد و به عنوان اولین تیم منطقه، سهمیه حضور در این دوره از رقابت های باشگاه های آسیا را به دست آورد.

این دوره از مسابقات بسکتبال باشگاه های آسیا پس از سه سال وقفه برگزار می شود و پس از رقابت ۹ روزه میان ۱۰ تیم شرکت کننده مشخص خواهد شد صاحب جام ۲۰۱۶ چه تیمی است و از چه کشوری. این جام طی چهار دوره به صورت متوالی (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰) توسط بازیکنان صباباتری (صبامهر) و مهرام فتح شد. ماهان اصفهان نیز در دوره پیشین این رقابت ها که سه سال پیش به میزبانی امان اردن برگزار شد، پس از دو سال وقفه ایران را دوباره صاحب جام قهرمانی باشگاهی آسیا کرد اما دیگر صاحبان جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا از چه کشورهایی بودند؟

۲۴ جام در ۳۵ سال
آغاز مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا مربوط به سال ۱۹۸۱ است که در هنگ‌کنگ انجام شد اما سه سال طول کشید تا دومین دوره این رقابت‌ها در مالزی برگزار شود. بعد از اینکه اندونزیایی‌ها سومین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را با چهار سال فاصله برگزار کردند، هر یک از جام‌های چهارم و پنجم هم با فاصله زمانی دو سال برگزار شد اما پس از آن و از سال ۱۹۹۵ این رقابت‌ها به صورت منظم و متوالی هر ساله پیگیری شد. بر این اساس طی ۳۵ سال گذشته ۲۴ دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا برگزار شده و امسال نیز بیست و پنجمین دوره این رقابت‌ها به میزبانی چین برگزار می‌شود.

چینی‌ها اولین بودند، ایرانی‌ها رکورددار!
چینی‌ها اولین کسانی بودند که جام قهرمانی مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا را از آن خود کردند. بعد از آنها فیلیپینی‌ها طی دو دوره صاحب این جام شدند. جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا تا سال ۱۹۹۸ از آن تیم‌هایی از شرق آسیا و از کشورهای چین، فیلیپین، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ شد تا اینکه سال ۱۹۹۹ رکورد شرقی‌ها در تصاحب این جام شکسته شد.

ساجس لبنان اولین تیمی بود که جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا را از شرق به غرب کشاند و در یک دوره متوالی دیگر هم آن را از خود کرد. اینگونه با گردش این جام در میان کشورهایی چون سوریه، عربستان، قطر و اردن رقابت برای جام قهرمانی در غرب قاره باقی ماند تا اینکه به دست ایران و نمایندگان کشورمان رسید. نمایندگان ایران طی چهار دوره متوالی صاحب جام قهرمانی مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا شدند.

تیم صبامهر(صباباتری) در رقابت‎های سال ۲۰۰۷ با شکست نماینده‎ای از سوریه برای اولین‎بار بسکتبال ایران را فاتح مسابقات قهرمانی باشگاه‎های آسیا کرد. فتح این جام در مسابقات ۲۰۰۸ کویت نیز توسط همین تیم صبامهر انجام شد. بعد از آن مهرام در جاکارتا و در بیستمین دوره این مسابقات با غلبه بر حریفی از اردن برای سومین دوره متوالی جام قهرمانی را در نزد ایرانی‎ها نگاه داشت.

تا پیش از مسابقات سال ۲۰۱۰ نمایندگان فیلیپین ۴ بار و بیشتر از دیگر آسیایی‎ها جام قهرمانی باشگاه‎های آسیا را بالای سر برده‎ بودند اما قهرمانی مهرام در رقابت‌ها‎ی ۲۰۱۰ قطر باعث برابر شدن شرایط قهرمانی‎های ایران با این کشور شرق آسیایی شد. این نماینده کشورمان در بیست و یکمین دوره این رقابت‌ها با پیروزی برابر الریان قطر برای چهارمین سال متوالی ایران را قهرمان جام باشگاه‌های آسیا کرد تا بسکتبال کشورمان از این حیث قهرمانی در چهار دوره متوالی رکورددار باشد، چون نمایندگان هیچ کشوری در بیش از دو دوره متوالی موفق به قهرمانی نشده‌اند.

سهم بیشتر ایران در قهرمانی با پنج جام 
طی بیست و چهار دوره گذشته مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا، تیم‌های زیادی خود و کشورشان را صاحب جام قهرمانی کردند که البته در این بین سهم ایران با پنج قهرمانی بیشتر از دیگر کشورها است. البته  فیلیپین اولین کشوری بود که به رکورد بیشترین تعداد قهرمانی در آسیا رسید. نمایندگان این کشور طی هفت دوره ابتدایی مسابقات چهار بار قهرمان شدند اما بعد از آن هرگز به این جام نرسیدند.

بعد از فیلیپین این بسکتبال ایران بود که چهار بار آنهم به صورت متوالی به عنوان قهرمانی دست یافت. بعد از چهارمین قهرمانی نماینده ایران در مسابقات باشگاه های آسیا، الریاضی لبنان در مسابقات ۲۰۱۱ فیلیپین، مهرام را شکست داد و لبنان را بعد از ۶ سال صاحب جام قهرمانی این رقابت ها کرد.  اینگونه لبنانی‌ها هم  به رکورد مشترک ایران و فیلیپین در چهار قهرمانی دست یافتند.

چین و قطر هم کشورهایی هستند به ترتیب ۳ و ۲ بار به قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های آسیا رسیده‌اند. سوریه، کره‎جنوبی، اردن، عربستان و هنگ‌کنگ هم کشورهایی هستند که یک بار تاکنون موفق به تصاحب این جام شده‌اند. در مجموع طی بیست و چهار دوره گذشته مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا نمایندگان ۱۳ کشور موفق به قهرمانی شده‌اند و حالا هم  بیست و پنجمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه های آسیا در حالی برگزار می شود که ایران علاوه بر قهرمانی های متوالی، از حیث تعداد قهرمانی نیز رکورددار دیگر کشورهای آسیایی است.

در فینال بیست و چهارمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه های آسیا که سه سال پیش در اردن برگزار شد، ماهان اصفهان با کسب برتری و فتح جام قهرمانی ایران را با پنج قهرمانی بالاتر از همه کشورها و حتی فیلیپین و لبنان قرار داد. البته ایران می توانست یک دوره زودتر به این رکورد دست یابد اما بمب گذاری و به دنبال آن ناتمام ماندن دیدار مهرام و الریاضی لبنان در فینال جام بیست و سوم این مهم را یک سال به تاخیر انداخت. 

خبری از بلیت جهانی نیست
در هر صورت مسابقات بسکتبال باشگاه‎های آسیا فقط از نظر قهرمانی در قاره حائز اهمیت است وگرنه قرار نیست تیمی از این رقابت‎ها راهی پیکارهای جهانی شود. طی سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ مسابقات باشگاه‎های آسیا به عنوان انتخابی جهان برگزار شد که هر دو دوره رقابت‌ها هم با قهرمانی نماینده ایران (مهرام) به پایان رسید اما تا به امروز رقابت های بسکتبال باشگاهی جهان برگزار نشده و امسال هم هیچ خبری مبنی بر انتخابی بودن مسابقات آسیایی برای پیکارهای جهانی اعلام نشد. 

با همه اینها قهرمانی در مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا اهمیت خود را دارد؛ به خصوص برای ایران که رکورددار تعداد قهرمانی (۵ بار) و قهرمانی های متوالی (۴ بار) است و حالا هم به عنوان مدافع قهرمانی نماینده خود را راهی این رقابت ها کرده است. 

برنامه دیدارهای تنها نماینده ایران در جام بیست و پنجم
ماهان که یکی از فینالیست های دوره گذشته رقابت های باشگاه های آسیا بود، در این دوره مسابقات حضور ندارد اما الریان دیگر فینالیست جام قبل که اتفاقا در دیدار فینال مغلوب نماینده ایران (ماهان) شد، حضور دارد. این تیم قطری همراه با الریاضی لبنان که پتروشیمی با غلبه بر آن قهرمان غرب آسیا شد و همچنین ONGC هند و پائیان چین تایپه حریفان پتروشیمی در مسابقات باشگاه های آسیا هستند. شاگردان مهران شاهین طبع در دو روز نخست این رقابت ها با نمایندگان چین تایپه و هند دیدار می کند سپس بعد از یک روز استراحت به ترتیب به مصاف نمایندگان قطر و لبنان می رود. 

گروه بندی ۱۰ تیم شرکت کننده در بیست و پنجمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه های آسیا و برنامه دیدارهای تنها نماینده ایران در این رقابت ها به شرح زیر است: 

گروه A:   الریاضی لبنان، پتروشیمی بندرامام، الریان قطر، ONGC هند و پائیان چین تایپه 
گروه B:  الشرطه عراق، آتیرائو قزاقستان، بارسی اترائو مالزی، الاهلی امارات و ژینجیانگ چین 

شنبه ۱۷ مهرماه
* پتروشیمی بندر امام - پائیان چین تایپه

یکشنبه ۱۸ مهرماه
* - پتروشیمی بندر امام - او ان جی سی هند 

سه‌شنبه ۲۰ مهرماه
* پتروشیمی بندر امام - الریان قطر

چهارشنبه ۲۱ مهرماه
* پتروشیمی بندر امام - الریاضی لبنان

کد N1516463

وبگردی