آفتاب

شکستن مقاومت دارویی سلول سرطانی با نانوذرات

شکستن مقاومت دارویی سلول سرطانی با نانوذرات

تهران - ایرنا - پژوهشگران برای مقابله با مقاومت دارویی، نانوذراتی تولید کردند که می تواند سلول های مقاوم در برابر داروی شیمی درمانی را از بین ببرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مقاومت دارویی فرآیندی است که در آن سلول های سرطانی نسبت به داروهای مختلف مقاوم می شوند و نمی توان با استفاده از این داروها به مقابله با سرطان پرداخت.
محققان برای حل این مشکل،اقدام به استفاده از نانوذرات کردند تا با استفاده از آن داروی شیمی درمانی را وارد سلول سرطانی کنند و پمپ تخلیه کننده دارو از سلول را هدف قرار دهند.
این پمپ که نوعی پروتئین موسوم به MDR است، معمولاً داروی شیمی درمانی را از سلول به بیرون تخلیه می کند. به این فناوری، حساس سازی به شیمی درمانی گفته می شود که عامل مقاوم کننده سلول را هدف قرار می دهد.
MDR عامل بسیار مهمی در شکست روش شیمی درمانی تلقی می شود. سرطان های بسیاری همچون سینه، رحم، ریه و روده می توانند نسبت به شیمی درمانی مقاوم شوند.
محققان مؤسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی با همکاری مؤسسه ملی سلامت اقدام به ارائه نانوذراتی کردند که می توان با استفاده از آن، این مقاومت دارویی را شکست.
چن از محققان این پروژه می گوید: «موفقیت در این پروژه مرهون همکاری یک تیم از متخصصانی در حوزه های مختلف است که نانوذراتی طراحی کردند که می تواند در طول مسیر رسیدن به تومور سرطانی زنده بمانند. این نانوذرات وارد سلول می شوند و آن را نسبت به داروی شیمی درمانی حساس می کنند.»
این گروه دو نوع نانوذره مختلف برای این کار طراحی کردند. در واقع از دو راهبرد مختلف به منظور حساس سازی سلول استفاده شده است؛ در اولین گام سلول های سرطان پستان را هدف قرار دادند و نانوذرات چند لایه را برای مقابله با این سلول ها ارائه کردند.
در مرکز این نانوذرات داروی شیمی درمانی قرار دارد که با یک لایه محافظ پوشیده شده است. این ذرات به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در جریان خون حرکت کنند و به تومور برسند. در سطح این ذرات از نوعی پروتئین موسوم به بیوتین استفاده شده است که به سلول سرطانی متصل می شود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان 'A nanoparticulate pre-chemosensitizer for efficacious chemotherapy of multidrug resistant breast cancer' در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
علمی (1) ** 1201 **1776
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور**انتشار دهنده:لیلا خطیب زاده
کد N1516213

وبگردی