آفتاب
مرکز اسلامی هامبورگ اعلام کرد؛

بازدید شش هزار نفری از مراسم روز درهای باز مسجد امام علی (ع)

بازدید شش هزار نفری از مراسم روز درهای باز مسجد امام علی (ع)

مراسم روز درهای باز مسجد امام علی(ع) روز دوشنبه سوم اکتبر ۲۰۱۶ با حضور حدود شش هزار بازدید کننده برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری مهر،روز سوم اکتبر فرصت مناسبی برای غیر مسلمانان است تا در روز باز مساجد با فرهنگ و آیین و سنت های اسلامی در مساجد آشنا شوند. این روز اکتبر که به مناسبت اتحاد آلمان شرقی و غربی، یک روز تعطیل رسمی در آلمان  می باشد، در سال ۱۹۹۷ میلادی با پیشنهاد شورای عالی مسلمانان «روز درهای باز مساجد» نامگذاری شده است. مرکز اسلامی هامبورگ که جزء بنیان گذاران نام گذاری این روز به نام روز باز مساجد است، امسال نیز همانند سالیان گذشته برای این روز برنامه های ویژه ای را تدارک دید.

از آنجایی که مراسم روز درهای باز مسجد امام علی(ع) امسال مقارن با ایام محرم و عزاداری شهادت سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود، این مراسم با موضوع « امام حسین (ع) الگوی ارزشهای انسانی» برگزار گردید و برای بازدیدکنندگان شخصیت و جایگاه حضرت امام حسین (ع) تبیین گردید. در این مراسم نمایشگاه نقاشی با موضوع عاشورا برگزار گردید و نیز بروشورهایی در رابطه با معرفی شخصیت امام حسین (ع) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

از آنجا که مرکز اسلامی هامبورگ طی سالهای اخیر فعّالیت های گسترده ای را در برگزاری برنامه های دیالوگ بین ادیان و مذاهب داشته و نیز باتوجه به برنامه های مستند متعددی که در رابطه با مرکز در رسانه های معروف و پر مخاطب آلمان پخش شده است، همچنین با توجه به تبلیغات گسترده و رسانه ای و نیز اطلاع رسانی خوبی که در سطح شهر هامبورگ صورت گرفته بود، امسال مراسم روز باز مساجد در مرکز اسلامی هامبورگ مورد استقبال انبوه بازدیدکنندگان آلمانی قرار گرفت .

این مراسم از سوی رسانه های آلمانی و شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی آلمان و ایران پوشش داده شد.

در طول این مراسم که از ساعت ۱۰ الی ۱۸ برگزار گردید، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ در چند نوبت ابتدا توضیحات کاملی در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی علیه السلام ارائه می­دادند. سپس توضیحاتی در مورد اصول اعتقادات مسلمانان به بازدیدکنندگان داده می­ شد. سپس به توضیح در خصوص شخصیت امام حسین (ع) و فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) پرداخته می شد. پس از آن به طرف ساختمان آکادمی و محل کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ که محل برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اسلامی ـ ایرانی و محصولات سنتی ایران به نمایش گذاشته شده بود، هدایت می­شدند تا در آن محل پاسخ سوالات و شبهات ذهنی خود را دریافت کنند.

طی بررسی بازخوردها و گفتگو با تعدادی از بازدیدکنندگان، همگی بر این نکته اذعان داشتند که با بازدید از این مسجد تصویر ذهنی و دیدشان از اسلام و فرهنگ اسلامی تغییر یافت.

 از دیگر برنامه ­های این مراسم،معرفی فعّالیت های مرکز اسلامی و مسجد امام علی(ع) توسط راهنمایان در ساعت­های معیّن، برگزاری نمایشگاه عکس عاشورا،برگزاری نمایشگاه عکس­های تاریخی مرکز، برگزاری نمایشگاه عکس­های مراسم جشن پنجاهمین سالگرد مرکز،برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای شرقی، برگزاری نمایشگاه کالیگرافی (خطّاطی)، برگزاری نمایشگاه کتاب به زبان آلمانی، برگزاری نمایشگاه مجله الفجر و سلام کیندر،اجرای موسیقی محزون با نی در سالن کتابخانه وتلاوت قرآن بود.

همچنین در فضای حیاط مسجد محلی برای سرگرمی کودکان و پذیرایی میهمانان در نظر گرفته شده بود که از آنان با انواع غذاهای گرم ایرانی، چای و قهوه پذیرایی به عمل می ­آمد.

کد N1516109

وبگردی