آفتاب

آیین های ماه محرم جلوه هایی از وحدت در کردستان

آیین های ماه محرم جلوه هایی از وحدت در کردستان

سنندج- ایرنا- محبان اهل بیت (ع) و حسینی جهان اسلام همه ساله در دهه اول ماه محرم، داغ همیشه تازه واقعه کربلای سال 61 هجری قمری را عزاداری می کنند و در این بین جلوه های عزاداری مسلمانان در استان کردستان که بیشتر جمعیت آن اهل سنت هستند به الگویی برای وحدت و برادری تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا مردم متدین استان کردستان همچون دیگر استان های کشور در بزرگداشت مناسبت های مذهبی دارای آداب و رسوم ویژه ای از جمله عزاداری در ماه محرم هستند و همه ساله در کنار هم اقدام به برگزاری آئین های مختلف می کنند.
برگزاری مناسبت های مذهبی در جامعه اسلامی نشان ویژه ای از همدلی این امت است که استان کردستان سرآمد این وحدت در کشور است و همه یک دل و یک صدا ندای یا حسین در ایام محرم سر می دهند.
اشعار شعرای کُرد اهل سنت به زبان های فارسی، کُردی و عربی نشان از ارادت فراوان مردم کردستان به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه حضرت امام حسین(ع) است.
در این ایام، آیین های عاشورایی مختلفی در شهرها و روستاهای استان با آداب و رسوم خاصی مانند تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه ها، مراسم گل گیران، مجالس روضه خوانی و تعزیه خوانی برگزار می شود که این مراسم ها از واپسین روزهای ماه ذی الحجه آغاز و تا پایان دهه اول محرم ادامه دارد.
پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش آباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم دیده می شود و با این حلیم در صبح غم انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می شود.
طشت گذاری از دیگر آیین هایی در میان مردم قروه از تقدس خاصی برخوردار است، عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آیین با قرار دادن طشت آب در مساجد، تکایا و حسینیه ها و مدیحه سرایی به استقبال ماه محرم می روند.
روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از این طشت ها، صحنه سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است که شهرستان های کامیاران، سنندج، قروه، دهگلان و بیجار عمده جلوه گاه این آئین ها است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این ارتباط 'در همایش پرچمداران بصیرت در سنندج' با اشاره به اینکه ایام محرم فرصت ارزشمندی برای ابراز علاقه و مودت به اهل بیت است، گفت: محرم امسال یک توفیق ویژه نصیب مردم کردستان شده که میزبان بیرق آقا اباعبدالله الحسین(ع) هستند و این میزبانی برکتی برای وحدت برای استان است.
آیت الله محمد حسینی شاهرودی افزود: برپایی مجالس عزا برای امام حسین(ع) سابقه فراوانی دارد و در سیره امامان نیز این مجلس وجود داشته که برای امام حسین(ع) مجالس عزاداری برپا می کردند.
به گفته وی بزرگی شخصیت امام حسین (ع) تا جایی است که بسیاری از ادیان غیرالهی، امام حسین (ع) را پیشوا و رهبر خود می دانند و این امام حافظ و نگهبان وحی الهی بوده و ابراز علاقه و مودت به واقعه عاشورا و اهل بیت پیامبر (ع) بر مسلمانان واجب است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: از ماه گذشته تمامی هماهنگی ها در شورای هیات های مذهبی و عالمان دینی این استان انجام یافته تا برگزاری مراسم های عزاداری همراه با تبلیغ آرمان های اسلامی و انقلابی باشد.
حجت الاسلام مختار کرمی افزود: برنامه های دهه اول محرم در این استان با رویکرد مقابله با آسیب های اجتماعی و ترویج سبک زندگی اسلامی و توجه به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر آغاز شده و این اداره کل با همکاری هیات های مذهبی، عالمان دینی و مبلغان به دنبال جلوگیری از آئین های آسیب زا در عزاداری ها است.
به گفته وی این استان دارای بیش از 600 هیات حسینی و 600 ستایشگر و مداح اهل بیت(ع) است که علاوه بر برگزاری آئین های عزاداری در ماه محرم در تمامی برنامه های ایام محرم و مناسبت های دینی و ملی فعالیت دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین برای تبیین اهداف نهضت عاشورا 180مبلغ و مبلغه غیر بومی و 400 نفر بومی استان به مناطق روستایی اعزام شده اند.
به گفته حجت الاسلام کرمی سیاهپوش کردن خیابان ها و معابر، تشکیل خیمه ها و برپایی ایستگاه های صلواتی و برپایی نماز ظهر عاشورا نمونه ای از فعالیت های مردم استان است.
وی افزود: در دهه اول محرم حضور هیات های حسینی در خیابان های سنندج و سایر شهرستان های استان و توزیع نذورات توسط مردم عاشورایی کردستان میان عزاداران از دیگر برنامه های مردمی این استان است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: در ایام محرم و صفر بقاع متبرکه این استان شامل 33 مکان مقدس و 74 امامزاده در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی، میزبان عزاداران حسینی است.
حجت الاسلام مصطفی نوروزی افزود: برگزاری مراسم های لبیک یا رسول الله، رهروان زینبی با حضور بانوان کردستانی، تجمع شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم و عزاداری 'احلی من العسل' ویژه نوجوانان حسینی (ع) از دیگر برنامه های این سوگواره است.
استان کردستان با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع شده است و در این استان مسلمانان اهل تسنن و تشیع با وحدت و برادری با هم زندگی می کنند.
3034/1904
** گزارش: حسن حسین زاده
** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1515858

وبگردی