آفتاب
برخلاف سیاست های گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی: هدف دولت یازدهم ارائه تسهیلات به بافت های فرسوده است

معاون وزیر راه و شهرسازی: هدف دولت یازدهم ارائه تسهیلات به بافت های فرسوده است

اصفهان-ایرنا-معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت یازدهم برخلاف سیاست های گذشته، اکنون در جایگاه نهاد حاکمیتی و تسهیل کننده، قدم های بهتری برای جذب و ارائه تسهیلات به بافت های فرسوده برمی دارد.

به گزارش ایرنا، محمدسعید ایزدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور در اصفهان افزود: این در حالی است که در دهه گذشته، دولت به موازات شهرداری ها در امور اجرایی بافت های فرسوده دخالت می کرد.
وی گفت: ارتقای کیفیت محل زندگی و سکونت مردم از طریق بازآفرینی شهری و بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده شهرها مورد توجه جدی این وزارتخانه قرار دارد.
وی افزود: موضوع بازآفرینی شهری یکی از سیاست های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است.
وی با اشاره به اینکه برای هر یک از شهرهای دارای بافت فرسوده، طرح مصوب، جامع و تفصیلی تعریف شده است، گفت: فرآیند توسعه شهرها هم اکنون بصورت جزیره ای پیش می رود به همین دلیل باید در قالب یک برنامه اقدام مشترک، همه دستگاه ها را با یکدیگر هم راستا کنیم.
رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: تشکیل و حمایت از نهاد توسعه گر(نهاد تخصصی و مجری برنامه های بازآفرینی) و نهاد تسهیل گر(نهاد واسط بین مردم و شهرداری ها) از اولویت های دولت یازدهم است.
ایزدی، اعطای تسهیلات، تهیه بسته حمایتی و تشویقی، تسهیل گردش کار و ارائه خدمات فنی و اطلاع رسانی را از دیگر اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری، محور اصلی فرآیند اجرای برنامه های بازآفرینی شهری است.
وی با بیان اینکه دولت بعنوان حامی و تسهیل گر باید ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف، زمینه را برای اجرای برنامه های بهسازی و نوسازی شهری فراهم کند، گفت: ستادهای بازآفرینی شهری یکی از مهمترین نهادهای فرابخشی است که با نقش آفرینی مدیریت شهری، امکان این همگرایی فراهم می شود.
ایزدی همچنین یکی از مسائل کلانشهرها را رشد و گسترش سکونتگاه های غیر رسمی عنوان کرد و گفت: این وضعیت موجب شکل گیری بافت های ناپایدار و ناکارآمد در کلانشهرها شده است.
وی ادامه داد: به این منظور برنامه های توانمندسازی و ساماندهی این مناطق توسط ستادهای استانی و شهری تدوین، اولویت بندی و به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.
بیست چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور روز چهارشنبه با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در شهر تاریخی اصفهان آغاز شد.
در این نشست که پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون وزیر و رئیس هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور حضور دارند، راه های تعامل بیشتر میان دولت و شهرداری ها در راستای احیا و نوسازی بافت های فرسوده و خلاء های قانونی در این زمینه بررسی می شود.
همچنین، ارزیابی و بازبینی اقدام شهرداری کلانشهرها در اجرای مفاد ماده 171قانون برنامه پنجم توسعه کشور از جمله محورهای این نشست عنوان شده است.
بررسی پیشنهادهای مسئولان کلانشهرها در باره ظرفیت های قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و تدوین احکام برنامه ششم توسعه کشور در حمایت از این قانون از دیگر موضوعاتی است که در این نشست بررسی می شود.
در این نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهری اصفهان، مشهد، تبریز، تهران، کرج، شیراز، اهواز، قم، همدان، رشت، ارومیه و زاهدان حضور دارند.
این نشست به مدت دو روز به میزبانی شهرداری اصفهان در هتل 'چهل پنجره' این کلانشهر برگزار می شود.
حدود هفت تا هشت هزار هکتار بافت فرسوده در سطح استان اصفهان است که چهار هکتار آن در شهر اصفهان قرار دارد.
بخش زیادی از بافت فرسوده شهر اصفهان در مناطق تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است که باعث می شود احیای این بافت ها را با مشکل و کُندی روبه رو کند.
6994/7150 /2093/ 6027
خبرنگار: آرزو فلاح/ علی نعمانی/ انتشار: محمدرضا شکراللهی
کد N1515644

وبگردی