آفتاب

سفیر لهستان: روابط بانکی ایران و لهستان به حالت عادی بازگشته است

سفیر لهستان: روابط بانکی ایران و لهستان به حالت عادی بازگشته است

اصفهان- ایرنا- سفیر لهستان در ایران گفت: برقراری مجدد اتصال با سوئیفت (موسسه پیام رسانی انتقالات بانکی و مالی)، زمینه برقراری همکاری بانکی لهستان با ایران را تسهیل ساخته و روابط بانکی دو کشور به حالت عادی بازگشته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، 'گو آیلو' روز چهارشنبه در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و لهستان که در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، افزود: موانع بانکی پیش روی تجارت دو کشور برداشته شده است.
وی از گشایش حساب بانک های ایرانی در بانک های لهستانی خبر داد و گفت: در هیات تجاری لهستان، نماینده بانک ها و بیمه های لهستان برای تسهیل تجارت دو کشور حضور دارند.
سفیر لهستان در ایران، شناختن ظرفیت ها و توانمندی های دوطرف را عامل توسعه روابط اقتصادی دانست و اظهار کرد: تبادل هیات های تجاری بین دو کشور می تواند فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی را برای دو طرف تبیین و روشن سازد.
مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت توسعه اقتصادی لهستان نیز در این نشست با اشاره به توسعه کشاورزی در استان اصفهان گفت: لهستان می تواند در بخش ماشین آلات کشاورزی و همچنین ماشین آلات معدنی، همکاری نزدیکی با فعالان اقتصادی استان اصفهان داشته باشد.
'آدام برژوک' افزود: لهستان در صنایع پزشکی، بهداشتی، پتروشیمی، انرژی پاک و تصفیه فاضلاب دارای مزیت هایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران بویژه استان اصفهان است.
وی تحریم های اقتصادی علیه ایران را بزرگترین مانع تجارت با این کشور دانست و گفت: برداشتن تحریم ها، فرصت مناسبی برای تجارت بین المللی ایران است تا روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها توسعه دهد.
برژوک، برطرف کردن موانع روابط تجاری ایران و لهستان را وظیفه دولت ها برشمرد و تاکید کرد: استان اصفهان می تواند نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی لهستان و ایران داشته باشد.
رییس اتاق بازرگانی لهستان نیز در این نشست با اشاره به تفاهمنامه همکاری های اقتصادی و تجاری لهستان و ایران گفت: تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی لهستان و ایران می تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.
'آندره پیوات'، حضور نمایندگان استان های ایران در این کمیسیون را باعث استفاده از تمام ظرفیت های اقتصادی این کشور برشمرد و افزود: ایران شامل استان هایی توانمند است که هر یک می توانند روابط تجاری گسترده ای با لهستان داشته باشند.
وی از آمادگی اتاق بازرگانی لهستان برای میزبانی هیات اقتصادی استان اصفهان خبر داد و گفت: از ابتدای سال میلادی جاری سه هیات از ایران و چهار هیات از لهستان به کشورهای یکدیگر سفر کرده اند.
پیوات، هدف از سفر هیات 60 نفره بازرگانی لهستان به ایران را بررسی فرصت های تجاری در بخش صنایع انرژی، معادن، حمل و نقل، ساختمان، ماشین آلات، صنایع غذایی، کشاورزی، نرم افزار و مُبلمان برشمرد و افزود: این هیات تجاری فقط بر تهران تمرکز نکرده و به استان های بزرگ و تاثیرگذار نیز سفر کرده است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به دیرینه بودن روابط دو کشور گفت: ایران در جنگ جهانی دوم میزبان هزاران لهستانی بود و دو کشور روابط اجتماعی و فرهنگی نزدیکی در پنج دهه اخیر برقرار کرده اند.
قاسم جباری با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی ایران به لهستان گفت: محصولات صنعتی عمده ترین واردات ایران از لهستان است و امیدوارم تولیدات صنعتی و خدمات فنی و مهندسی جزو اقلام صادراتی ایران به لهستان قرار گیرد.
وی وجود 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در استان اصفهان را فرصتی برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی بین لهستان و اصفهان دانست و گفت: اصفهان در زمینه فولاد، نساجی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای در ایران دارد و بازرگانان لهستانی می توانند از فرصت های پیش رو استفاده کنند.
جمهوری لهستان با حدود 40 میلیون نفر در مرکز اروپاست و مهمترین صادرات آن را ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، خوارو بار و حیوانات زنده و فراورده های کشاورزی تشکیل می دهد.
نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و لهستان با حضور هیات تجاری 60 نفره لهستانی در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
ایران از سال 1371 به عضویت شبکه سوئیفت درآمد اما با اوج گرفتن بهانه سازی غرب در باره برنامه هسته ای کشورمان، شبکه سوئیفت ایران از اسفند 1390 در راستای تحریم های اروپایی قطع شد.
با دستیابی به توافق برجام و اجرایی شدن آن بین ایران و کشورهای گروه 1+5 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا)، تحریم سوئیفت ایران سرانجام در 27 دی پارسال برداشته شد.
د/3011/6027/ دریافت کننده: آسیه معینی/ انتشار: محمدرضا شکراللهی
کد N1515590

وبگردی