آفتاب
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران مطرح کرد:

هفته جهانی فضا 2016 فرصتی برای تجلیل از دستاوردهای سنجش از دور

هفته جهانی فضا 2016 فرصتی برای تجلیل از دستاوردهای سنجش از دور

تهران– ایرنا- رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ضمن تشریح برنامه های امسال پژوهشگاه فضایی ایران در هفته جهانی فضا تصریح کرد:هفته جهانی فضا 2016 تحت عنوان'سنجش از دور، توانمندسازی آینده' نامگذاری شده است تا خدمات آن به مردم معرفی و مورد تجلیل قرار گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر حسن حدادپور با اشاره به اهمیت و نقش علم سنجش از دور در زندگی بشر گفت: این علم به جهت این که امکان جمع آوری اطلاعات از مناطق غیرقابل دسترس و خطرناک را برای بشر فراهم نموده، در واقع توانمندساز انسان در حفظ محیط زیست است.
وی با تاکید براین که، علم سنجش از دور می تواند جایگزین روش های پرهزینه جمع آوری اطلاعات میدانی شود، گفت: این علم ثمرات ارزشمندی را از جمله صرفه جویی در زمان، هزینه و نیروی انسانی کمتر برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای انسان به ارمغان آورده است.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهمیت و نقش سنجش از دور در زندگی بشر و توانایی هایی که به بشر داده است، تصریح کرد: هفته جهانی فضا 2016 به عنوان'سنجش از دور؛ توانمندسازی آینده' نامگذاری شده است تا خدمات آن به مردم معرفی و مورد تجلیل قرار گیرد.
حدادپور همچنین به برنامه های پژوهشگاه فضایی ایران در هفته جهانی فضا اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده های آن برنامه های متنوع و متعددی را در تهران و شهرستان ها در هفته جهانی فضا ( 13 تا 19 مهر سالجاری) تدارک دیده اند که در دست اجرا است.
وی با ذکر این نکته که از اهداف برگزاری هفته جهانی فضا، آشنایی عموم مردم و دانش آموزان و جوانان با دستاوردهای علم و فناوری فضایی برای بشر است، تصریح کرد: همایش آشنایی با فناوری های فضایی و کاربرد آن در یکشنبه 18 مهر با حضور دانش آموزان مناطق 19 گانه تهران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار می شود.
حدادپور ادامه داد: در این همایش که با همکاری پژوهشکده سامانه های ماهواره برگزار می شود، برنامه های متنوعی از جمله کارگاه های آموزشی، کارگاه ساخت ماکت ماهواره، رصد آسمان، نمایش فیلم هایی در موضوع فضا و کارگاه خلاقیت تدارک دیده شده است.
وی افزود: کارگاه های آموزشی این همایش نیز با موضوعاتی چون آشنایی با سنجش از دور و کاربرد آن در زندگی بشر، انواع ماهواره ها و مدارهای فضایی، ابعاد عالم، سنجش از دور و توانمندسازی انسان ها در حفظ محیط زیست برگزار می شود.
حدادپور برگزاری همایش تخصصی سنجش از دور را که روز یکشنبه مورخ 17 مهر در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی تشکیل می شود، از دیگر برنامه های این پژوهشگاه در هفته جهانی فضا عنوان کرد.
وی افزود: پژوهشکده مواد و انرژی این پژوهشگاه در اصفهان نیز برنامه هایی با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با موضوع آشنایی با علوم فضایی در چهار مرکز در سطح شهر اصفهان و همچنین اردوی رصدی نجوم و فضا را با شرکت خانواده ها برگزار می کند.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: همچنین مجموعه سمینارهای فناوری های فضایی در طول هفته جهانی فضا در پژوهشکده مواد و انرژی برگزار می شود.
حدادپور با اشاره به این که در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در دانشگاه شیراز برنامه های متنوعی در ارتباط با هفته جهانی تدارک دیده شده است، برگزاری سمینار در خصوص حسگرهای فضایی مصادف با 14 مهر را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.
وی همچنین گفت: پژوهشکده مکانیک نیز که همایش هم اندیشان حوزه های مرتبط با سنجش از دور و حسگرهای فضایی را برگزار کرده است، اجرای برنامه شب رصد را در رصدخانه ابوریحان بیرونی برای دانش آموزان تدارک دیده است.
علمی **1836 **9340**2017
خبرنگار: یوسف درویشی*منیر ابراهیمی زاده*
انتشاردهنده:زهره محتشمی پور
کد N1515430

وبگردی