آفتاب

حضور هنرمندانی از ایران در پروژه هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی

حضور هنرمندانی از ایران در پروژه هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی

پروژه هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی با حضور هنرمندان بین‌المللی و بومی پس از حدود یک ماه برگزاری ورکشاپ و سفر به شهرهای مختلف آفریقای جنوبی به پایان خود نزدیک می‌شود. در بخش بین المللی این پروژه هنرمندانی از کشورهای آلمان، نامیبیا، سوئد، غنا، ایران، کره جنوبی و مجارستان حضور دارند و محمود مکتبی و ریحانه امیدقائمی از ایران در این برنامه هنری حضور یافته‌اند.

به گزارش ایلنا، محمود مکتبی درباره افتتاحیه و ادامه این پروژه گفت: این پروژه با حضور هنرمندان بومی آفریقا افتتاح شد و پیش از افتتاحیه برنامه بازدید از یک موزه تاریخ طبیعی در ژوهانسبورگ را داشتیم و پس از بازدید از این موزه پروژه رسماً افتتاح شد و در ادامه پس از چند روز کار در کنار یکدیگر هنرمندان به چهار گروه مختلف تقسیم شدند و به شهرهای متفاوتی رفتند. ما در گروه نخست به شهرهای مختلفی همچون کیمبلی، د دورنز، سدربرگ، صحرای تانکوا، سایمون، استلن بوش، کیپ تاون سفر کردیم و هر کدام از این شهرها و مناطق طبیعت بسیار متفاوت و ویژه خودش را داشت و هنرمندان محلی نیز در این شهرها به جمع ما اضافه می‌شدند. علاوه بر ورکشاپ‌های مختلفی که در طول برنامه تا به اینجا برگزار شده است، بازدیدهای زیادی از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی متعدد آفریقای جنوبی داشتیم که خیلی به درک فضا و فرهنگ این کشور کمک کرد و فکر می‌کنم برای همه هنرمندان حاضر در برنامه تاثیرگذار بود.

وی همچنین درباره برگزاری دو ورکشاپ با کودکان در مدارس نیز، گفت: در پروژه هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی چندین ورکشاپ با دانش‌آموزان داشتیم که بسیار جالب بود چراکه تمام آن‌ها به دلیل توان صحبت کردن به انگلیسی به خوبی می‌توانستند ارتباط برقرار کنند و کار با آن‌ها بسیار لذت بخش و خوب بود. بیشتر این ورکشاپ‌های آموزشی در رابطه با طبیعت و به ویژه موضوع آب بود.

این هنرمند در ادامه افزود: آنچه در این چند روز احساس من از آفریقای جنوبی بوده است، مردمانی بسیار مهربان و با اخلاقی هستند و نوع برگزاری این پروژه در آفریقا نیز بسیار متفاوت از هند و کره جنوبی است. طبیعت متفاوت این کشور نیز فضای خوبی برای برگزاری ورکشاپ های هنرمحیطی دارد و روز گذشته افراد زیادی برای دیدن کارها آمده بودند و این برای نخستین بار بود که مردم عادی نیز بدون واسطه یا دعوت خاص برای دیدن هنرمندان و کارهای ورکشاپ می‌آمدند و این واقعاً لذت بخش بود. البته در پروژه‌های پیشین هنرمندان کارهای زیادی با مشارکت مردم محلی انجام داده بودند و یکی از اهداف پروژه نیز تاثیرگذاری بر مردم محلی است اما هر کشور ویژگی‌های خاص خود را دارد.  جدای از بحث برگزاری ورکشاپ‌های هنری که محوریت این پروژه هستند، معرفی و شناخت فرهنگ بومی و زندگی معاصر کشورهای برگزارکننده پروژه هنر کوچ‌رو یکی از اهداف مهم این پروژه است. شاید به همین دلیل بتوان گفت که هنرمندان نیز به واسطه کارهایشان در واقع پلی میان گذشته و امروز هستند و چیزهایی را به زندگی مردم اضافه می‌کنند که در زندگی روزمره از آن غافل هستند و یا به واسطه آثار هنری با زبانی ساده‌تر می‌توان آن را بیان و ارائه کرد.

محمود مکتبی همچنین با اشاره به برگزاری سمینارهای علمی در هفته پایانی پروژه هنر کوچ‌رو در آفریقای جنوبی، گفت: پنجشنبه هفته گذشته دوباره همه هنرمندان گرد هم آمدند و ورکشاپ‌های گروهی مجددی برگزار شد و از روز شنبه همه هنرمندان بین‌المللی به هتل وردی در شهر کیپ تاون آمده و در این هتل اقامت داشته‌اند. از زمان اقامت در هتل بیشتر برنامه‌ها به گفتگو و بحث درباره این پروژه و آماده‌سازی نمایشگاه اختصاص داشته است و روز گذشته نیز سمیناری با موضوع هنر و علم با حمایت دانشگاه کیپ تاون برگزار شد که در آن هنرمندان و چند تن از دانشمندان محیط زیست درباره چگونگی همکاری و ارتباط هنر و علم بحث کردند و چند تن از هنرمندان به معرفی پروژه‌های اجرا شده خود در این زمینه پرداختند.

پروژه هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی تا 16 مهرماه با برگزاری نمایشگاهی از کارهای انجام شده در ورکشاپ‌های هنرمحیطی در آفریقای جنوبی ادامه خواهد داشت. آنی اسنایمن و استریدم فن درمره هنرمندانی هستند که مسئولیت برگزاری این پروژه را در آفریقای جنوبی بر عهده دارند و آقای کو سونگ هیون مدیر انجمن «یاتو» در کره جنوبی به عنوان برگزارکننده اصلی این پروژه نیز در این پروژه حضور یافته است.

کد N1515284

وبگردی