آفتاب

معاون وزیر: خروج ناوگان فرسوده از سامانه حمل و نقل ضروری است/ نصب 500 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور

معاون وزیر: خروج ناوگان فرسوده از سامانه حمل و نقل ضروری است/ نصب 500 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور

مشهد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر ضرورت خروج ناوگان فرسوده از سامانه حمل و نقل جاده ای کشور تاکید کرد.

داوود کشاورزیان روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل پیشین و جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در مشهد افزود: در زمینه حمل و نقل کالا در شرایط رکود، با مشکلات زیادی در سالهای اخیر مواجه بودیم که ناوگان مازاد یکی از معضلات است.
وی بر افزایش بهره وری ملی در بخش حمل و نقل جاده ای تاکید و بیان کرد: زیانها ناوگان مازاد دامن همه را می گیرد و علاوه بر افزایش مصرف سوخت منجر به کاهش انگیزه برای نوسازی ناوگان می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: باید کمک کرد تا ناوگان فرسوده از چرخه خارج شود، برای ارتقاء بخش حمل و نقل باید جراحی انجام شود.
وی به استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود برای نوسازی ناوگان اشاره و بیان کرد: در فضای جدید برندهای اروپایی علاقه مند برای حضور در بازار ایران هستند که باید از این فرصت برای نوسازی ناوگان استفاده کرد.
کشاورزیان گفت: همچنین باید زمینه سازی کرد تا سرمایه گذاری در این بخش سوددهی داشته باشد.
وی افزود: هم اکنون حمل و نقل عمومی جاده ای و ریلی در ایران رو به کاهش است لذا سیاست سازمان در راه اندازی شرکتهای حمل و نقلی، ارتقاء کیفی از طریق برندسازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید ناوگان و شرکتهای حمل و نقلی در شبکه سیر واحد و همنام باید با حفظ مسئولیتها در سراسر کشور خدمت رسانی کنند. نقش نظارتی نیز که دولت انجام می دهد باید بر عهده صاحب برند باشد. وی گفت: به زودی دستورالعمل راه اندازی شرکتهای حمل و نقلی ابلاغ می شود.

* نصب 500 دوربین نظارت تصویری در جاده ها
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در بخش راهداری اولویت نخست ارتقاء ایمنی و توجه به نکات ایمنی راهها است.
وی افزود: در این راستا پروژه هایی در سطح ملی در حال اجراست و شنبه هفدهم مهر ماه تعداد 500 دوربین نظارت تصویری به صورت رسمی در جاده های شریانی کشور بهره برداری می شود.
او ادامه داد: احیاء به موقع خط کشیها، ترمیم به موقع مسیرنماها، اصلاح شانه های خاکی، اصلاح شیب جاده ها، پاکسازی حریم جاده و اصلاح تقاطعها از دیگر موارد مرتبط با ایمنی جاده است که توسط مسئولان باید مداوم رصد شوند.
کشاورزیان گفت: باید با اولویت به مسائل ایمنی توجه شود و موضوعات ایمنی را به آینده موکول نکرد.
وی در ادامه از رونمایی 'سامانه پایش هوشمند راه' در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در مرحله نخست اتوبوسها و نفتکشها به این سامانه مجهز می شوند و پس از آن تمام ناوگان حمل و نقل عمومی به این سامانه تجهیز خواهند شد.

* 34 هزار و 500 کیلومتر راه شریانی
معاون وزیر راه و شهرسازی به وجود 34 هزار و 500 کیلومتر راه شریانی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: مسئولیت نگهداری و ایمنی این راهها برعهده دولت است.
وی ادامه داد: 50 هزار کیلومتر راههای برون شهری غیرشریانی و 115 هزار کیلومتر راه روستایی نیز در ایران وجود دارد که باید از محل منابع استانی برای نگهداری آنها هزینه شود.
کشاورزیان با تاکید بر اینکه منعی در دولت برای نگهداری راههای غیرشریانی وجود ندارد افزود: استانها باید عنایت بیشتری به راههای غیرشریانی داشته باشند و همچنین باید از مساعدت نمایندگان مجلس برای تامین هزینه نگهداری راهها استفاده کرد.
وی ادامه داد: بازسازی و نگهداری راهها پروژه های زودبازده هستند و نقش مهمی در اشتغالزایی در مناطق مختلف دارند ولی با محدودیت جدی اعتباری روبرو هستیم که دولت و مجلس باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.
او به ضرورت تعریف درآمد پایدار برای نگهداری راهها نظیر عوارض سوخت نیز اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی با داشتن چهار مرز رسمی از شریانهای مهم حمل و نقلی در کشور است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: مرز دوغارون با افغانستان مرز فعالی است و از آنجا که برنامه سازمان تجهیز پایانه هاست لذا باید کمبودهای موجود در این زمینه در پایانه های مرزی سرخس، باجگیران و دوغارون خراسان رضوی مرتفع شوند.
وی ادامه داد: سیاست سازمان راهداری ایجاد هماهنگی لازم بین سازمانهای مستقر در مرز و تسهیل فعالیت تجار است و خراسان رضوی نیز با توجه به موقعیت راهبردی در بخش حمل و نقل داخلی و خارجی باید به این مهم اهتمام داشته باشد.
در این نشست از تلاشهای جواد وحدتی فر تقدیر و ابراهیم نصری به عنوان مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی معرفی شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر**منتشرکننده: حسین کریم زاده
7505/1858
کد N1515277

وبگردی