آفتاب

رئیس سازمان غذا و دارو: نیمی از لوازم آرایشی بازار قاچاق است

رئیس سازمان غذا و دارو: نیمی از لوازم آرایشی بازار قاچاق است

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به طور متوسط 15 درصد کالاهای موجود در بازار قاچاق محسوب می شوند و نیمی از لوازم آرایشی بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند چهارشنبه در نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور افزود: بیشتر کالاهای قاچاق در حوزه سلامت تقلبی هستند و از این رو قاچاق یک فرآورده دارویی و آرایشی آسیب بیشتری نسبت به قاچاق گوشی تلفن همراه برای جامعه به دنبال دارد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: روزانه هزاران استعلام درباره اصالت کالاهای حوزه سلامت در کشور گرفته می شود که 15 درصد این استعلام ها می گوید که کالای خریداری شده توسط مردم، اصل نیست.
وی اظهار کرد: تا پایان امسال، همه کالاهای سلامت شناسه دار می شوند و اطلاعات بیشتری به مردم داده می شود تا آنها از اصالت این کالاها مطمئن شوند.
دیناروند بیان کرد: قانون ایجاد شناسه برای کالاهای سلامت را اجباری کرده است و از این رو، داروها و مکمل ها باید همگی شناسه داشته باشند.
وی گفت: داشتن شناسه به منزله اصالت قطعی کالا نیست ولی به شناختن کالای قاچاق کمک می کند.
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر عزم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبارزه با قاچاق کالا گفت: سال 95 نقطه عطفی در مبارزه با قاچاق خواهد بود چرا که قانون در این عرصه جامع و راهگشا است و آیین نامه های این قانون نهایی شده است و بر اساس قانون، مبارزه جدی شکل گرفته است.
وی گفت: سال ها بود که نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محاکم تمکین نمی شد و کالای قاچاق باری دیگر در بازار عرضه می شد که این روال بسیار بدی بود.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: نمی توان به اعتبار نتیجه آزمایش ها، کالای سلامت را دوباره وارد بازار کرد چرا که مسیر کنترل کیفیت کالای سلامت به حمل و شرایط نگهداری هم مرتبط است.
دیناروند گفت: در سازوکارهای تعیین شده، محاکم قضایی می توانند برخورد جدی تری با قاچاقچیان کالای سلامت داشته باشند.
وی ادامه داد: داروی قاچاق با هدف سودجویی قاچاق می شود و حال آن که اصل آن دارو در جامعه وجود دارد اما در این زمینه سودجویان به دنبال منافع خود هستند که با اتخاذ راهکارهای قانونی، به دنبال سد کردن راه آنها هستیم.
نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور روز چهارشنبه با حضور مسئولان و صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی در تالار حافظ شیراز گشایش یافت.
بنا بر اعلام دست اندرکاران برگزاری این همایش یکروزه، بررسی نظری راهکارهای پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور و تبادل نظر درباره اثربخشی اقدام های صورت گرفته و کارنامه دستگاه های متولی از محورهای برپایی این همایش ملی است.
احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 108 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که 86 مقاله آن پذیرفته شده و 48 مقاله به صورت کارگاه و سخنرانی ارائه خواهد شد و مابقی به صورت پوستر است.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
6113/ 2027
کد N1515216

وبگردی