آفتاب
گفتگو با بازیکن اخراجی تیم ملی فوتسال:

مقابل پرتغال داشتم سکته می‌کردم/فالکائو انگیزه ما را ۱۰ برابر کرد

مقابل پرتغال داشتم سکته می‌کردم/فالکائو انگیزه ما را ۱۰ برابر کرد

بازیکن تیم ملی فوتسال ایران با بیان اینکه بعد از اخراج در بازی مقابل پرتغال در حال سکته کردن بوده است، گفت: اگر یکبار دیگر به من بگویند پنالتی بازی مقابل برزیل را بزن، می‌گویم خداحافظ!

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سنگ سفیدی یکی از بازیکنان جوان تیم ملی فوتسال ایران است که برای اولین بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد. سنگ سفیدی یکی از گل‌های ایران در ضربات پنالتی مقابل برزیل را به ثمر رساند و البته در دیدار رده بندی مقابل پرتغال در حالی که تیم ایران دو گل از حریفش عقب بود، از زمین بازی اخراج شد. سنگ سفیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تجربه اولین جام جهانی خود صحبت و تاکید کرد وقتی مقابل پرتغال از زمین اخراج شد، «در حال سکته کردن» بوده است.

مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با این بازیکن تیم ملی فوتسال در زیر می‌آید:

* خبرگزاری مهر - تیم ملی مسابقات جام جهانی بخصوص بازی با اسپانیا را خوب شروع نکرد. علت این مسئله چه بود؟

- محمدرضا سنگ سفیدی: درست است ما مرحله مقدمات را بد شروع کردیم ولی همین موضوع یک حُسن داشت و باعث شد تا به مسابقات با یک دید دیگر نگاه کنیم. ما بازی های تدارکاتی زیادی نداشتیم و زمان برد تا هماهنگ شویم. به اسپانیا واقعا بد باختیم. سپس مراکش را شکست دادیم ولی آنطور که می خواستیم خوب نبودیم. مقابل آذربایجان هم تمام تلاش خود را به کار بردیم ولی آنها دفاعی بازی کردند. در واقع ما با «هیچ» وارد مسابقات شدیم ولی ۱۴ بازیکن تیم ملی قلب بزرگی داشتند و به تدریج بهتر و بهتر شدیم. اوج کارمان هم مقابل برزیل بود.

* می‌خواهم صادقانه صحبت کنید. پیش از بازی با برزیل فکر می‌کردید برنده مسابقه شوید؟

- قبل از بازی با برزیل گفتیم می‌شود این تیم را برد اما یک شرط دارد. بازیکنان و کادر فنی معتقد بودند اگر دقایق ابتدایی بازی گل نخوریم می‌توانیم برزیل را شکست بدهیم. در جریان مسابقه هم دوبار از آنها عقب افتادیم ولی آنقدر باتجربه و باانگیزه بازی کردیم که برنده شدیم. برزیلی‌ها وقتی کار به تساوی کشیده شد، اواخر بازی از ما ترسیده بودند. وقتی هم کار به ضربات پنالتی کشید، استرس آنها بیشتر بود چون برزیل قهرمان دنیا بود ولی ما چیزی برای از دست دادن نداشتیم.

* یکی از پنالتی‌های بازی هم به شما رسید. احساستان در آن لحظه حساس چه بود؟ نگران از دست دادن آن پنالتی نبودید؟

- آن لحظه آنقدر گرم بازی بودم که چیزی نمی‌دیدم! وقتی فردای بازی با برزیل دوباره فیلم مسابقه و ضربات پنالتی را دیدم، به بچه‌ها گفتم اگر بگویند دوباره این ضربه را بزن، می‌گویم خداحافظ!

* البته نباید از تاثیر خوب صحبتهای محمد کشاورز قبل از زدن ضربات پنالتی گذشت.

- بله؛ باید از کشاورز تشکر ویژه کنم. او در آن لحظه آنقدر به بازیکنان روحیه داد که داشت سر ضربات پنالتی دعوا می‌شد! (با خنده)

* خوشحالی زیاد شما بعد از پنالتی به برزیل را باید به پای فشار زیاد روانی گذاشت؟

- خیر؛ سبک خوشحالی‌های من همینطور است. وقتی بعد از گلزنی خوشحالی می‌کردیم، جو سالن به نفع ما بر می‌گشت. تماشاگران بازی ایران و برزیل دوست داشتند تیم ما برنده باشد. همان خوشحالی کردن هم باعث ایجاد فشار روانی روی برزیلی‌ها می‌شد.

* فالکائو اسطوره برزیلی ها بعد از این شکست از فوتسال خداحافظی کرد. خاطره جالبی از برخورد با فالکائو در ذهنت مانده است؟

- فالکائو واقعا بزرگترین فوتسالیست دنیاست که تکرار نمی‌شود. فوتسال جهان با خداحافظی این بازیکن ناراحت شد. قبل از بازی برزیل و ایران، فالکائو روی صفحه شخصی‌اش نوشته بود بازی بزرگی با ایران داریم و اگر از این تیم بگذریم، موفق خواهیم بود. همین موضوع انگیزه ما را ۱۰ برابر کرد.

* در این جام جهانی محمد کشاورز هم از فوتسال خداحافظی کرد. احساست از این تصمیم کشاورز چه بود؟

- کشاورز کاپیتان دوست داشتنی و مثل برادر ما بود. واقعا یکی از دلایل اصلی که مقابل روسیه شکست خوردیم و به فینال نرسیدیم، مصدومیت کشاورز بود. می خواستیم کشاورز با صعود به فینال و قهرمانی، از فوتسال ملی خداحافظی کند که اینطور نشد.

* به بازی پرتغال برگردیم. در این مسابقه به خاطر درگیری با بازیکن حریف اخراج شدی و تیم ملی هم بعد از اخراج تو به بازی برگشت.

- توپ داشت از زمین بیرون می‌رفت که بازیکن حریف پایش را به من زد و من هم یک ضربه به او زدم. این اتفاق کنار خط و نیمکت پرتغال افتاد. یکباره به خودم آمدم و دیدم که چقدر پرتغالی ها زیاد هستند! همانجا یکی از بازیکنان پرتغال به صورتم زد و دیگر چیزی ندیدم تا وقتی داور مرا اخراج کرد. وقتی اخراج شدم تیم ملی دو گل عقب بود و در حال سکته کردن بودم. از خدا خواستم اخراجم به نفع تیم ملی شود که خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

* بعد از پایان بازی برخورد بازیکنان تیم ملی با شما چطور بود؟

- بازیکنان وقتی به رختکن آمدند از من تشکر می‌کردند!

* مشکلات تیم ملی فوتسال ایران هم غیرقابل کتمان است. از این مشکلات صحبت کن.

- درباره مشکلات تیم ملی باید یک دنیا صحبت کرد. ما با «هیچ» به جام جهانی رفتیم. پروازمان به کلمبیا پروازی بود که انگار با اتوبوس رفته ایم. حتی در فروگاه روی زمین هم خوابیدیم. اجازه نداشتیم با لباس‌هایی که سایز تبلیغات آن بزرگ بود، سر تمرین برویم. ۲۰ روز ماهی قرمز و ماهی سفید خوردیم چون غذای حلال برای ما فراهم نبود و فقط گاهی ماکارانی به ما می‌دادند. مسئولان تیم را با ۵۰۰ دلار به عنوان سوم دنیا رساندند. خدا به آقای افتخاری (مشاور کمیته فوتسال) خیر بدهد که از جیب خودش به بازیکنان ۱۴۰۰ دلار داد. حالا هم که تمام مسئولان قول پاداش داده اند؛ تا ببینیم چه می شود. البته ما آنجا نه برای پول و نه برای لباس رفته بودیم تا مردم را شاد کنیم. هر کاری کردیم  برای مردم بود.

* به عنوان سئوال پایانی؛ جذاب و قابل توجه‌ترین موضوع در جریان مسابقات جام جهانی برای شما چه بود؟

- امکانات سایر تیم‌ها برایم واقعا عجیب و غریب بود. وقتی تیم‌های دیگر را می‌دیدیم احساس می‌کردیم ۱۰ بر صفر عقب هستیم. مثلا تیم روسیه ۱۰ نفر تدارکات داشت. یا وقتی اسپانیا تمرین داشت، تدارکات زیاد این تیم یک ساعت قبل وارد سالن می‌شد تا شرایط را بررسی کنند. آنها حتی سه، چهار دوربین داشتند و در سالن کار می‌گذاشتند تا تمرینشان را هم آنالیز کنند. حتی سرمربی این تیم روی کفپوش سالن هم حساس بود و یکبار تاکید کرد که قبل از حضور بازیکنانش، کفپوش باید تمیز شود. در این شرایط بازیکنان تیم‌های دیگر فقط و فقط به تمرین فکر می‌کردند و هیچ چیز تمرکزشان را بر هم نمی‌زد.

کد N1514906

وبگردی