آفتاب
وزیر علوم در گفت وگو با ایرنا مطرح کرد:

توسعه دیپلماسی علمی محور اصلی فعالیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه بین المللی

توسعه دیپلماسی علمی محور اصلی فعالیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه بین المللی

پکن - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که این وزارتخانه در چارچوب دیپلماسی علمی و بر حسب ضرورت و نیاز، فعالیت های خود در عرصه بین المللی را در قالب توسعه همکاری و ارتباطات بیشتر با مجامع و مراکز علمی دنیا تدوین کرده است.

«محمد فرهادی» که به منظور شرکت در سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری به ژاپن سفر کرده است، سه شنبه شب و در پایان سفر خود به این کشور به خبرنگار ایرنا گفت: پس از پایان تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران و پشت سر گذاشته شدن فشارهای سنگین ناشی از آن، شتاب قابل توجهی از جانب مجامع بین المللی به منظور گسترش همکاریها با کشورمان شکل گرفته است که تلاش می شود در قالب دیپلماسی علمی؛ اجرای برنامه ها و همکاریها به بهترین شکل ممکن به پیش سوق داده شود.
وی تصریح کرد که در همین راستا؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همت همه متخصصان، اساتید، محققان و پژوهشگران خود تلاش دارد کشور را به جایگاه واقعی خود در عرصه بین المللی برساند و در همین راستا برنامه ریزیهای گسترده و متنوعی در دستور کار قرار گرفته است.
فرهادی با اشاره به مجمع جهانی کیوتو و برگزاری نشست های تخصصی در حاشیه این اجلاس، از آن به عنوان فرصتی مناسب برای تبادل اندیشه و گسترش همکاری ها نام برد و یادآور شد که نمایندگان شرکت کننده تلاش داشتند راهکارهای خود را برای حل مشکلات ناشی از استفاده از علوم و فناوری پیش روی جامعه بشری قرار دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان همچنین به سخنرانی خود در این مجمع جهانی با محوریت «جمعیت و علم» و «نقش علم در آینده بشریت و جوامع» اشاره کرد که بر ضرورت ساختارهای ظرفیتی به عنوان یک اولویت مهم برای آگاهی بخشی جوامع تاکید شد و اینکه توجه به منافع ملی و مردمی در این مسیر می تواند آینده روشنی برای این جوامع ترسیم نماید.
وی یادآور شد که در مدت برگزاری این نشست، دیدارهای مختلفی نیز با همتایان خارجی و دو مقام ارشد علمی ژاپن داشت که در همه ملاقات های انجام شده، علاقه و اشتیاق طرف مقابل برای توسعه همکاریها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری قابل توجه بود.
وی دلیل این اشتیاق را کسب دستاوردهای ارزنده علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین وضعیت رشد و توسعه یافتگی خوب کشورمان در عرصه های بین المللی دانست که بعد از اجرای «برجام» شتاب بیشتری به خود گرفته است.
به گفته فرهادی، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقام شانزدهم در تولید انتشارات علمی دنیا را در اختیار خود دارد و 13 دانشگاه کشور در آخرین رتبه بندی صورت گرفته جزو دانشگاههای معتبر دنیا شناخته شده اند.
وی ادامه داد: همچنین ایران با در اختیار داشتن یک درصد جمعیت جهان، 1.8 دهم درصد تولیدات علم دنیا را به خود اختصاص داده و استناد مجامع علمی جهان از مقالات اندیشمندان و متفکران کشورمان به 2.1 دهم درصد رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بر اساس همین پیشرفت های قابل توجه و اشتیاق کشورهای برای توسعه مناسبات با ایران تلاش خواهد شد تا با تاسیس دوره های آموزشی مشترک بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی با دانشگاههای مدرن دنیا و انجام تحقیقات دوجانبه، علاوه بر دستیابی به برنامه های از پیش تعیین شده، استوارتر از قبل در مسیر ارتقای سطح علمی کشور گام برداریم.
فرهادی ادامه داد: البته در حال حاضر همکاریهای خوبی نیز با مجامع علمی دنیا برقرار است و به عنوان مثال هم اکنون 141 طرح تحقیقاتی در حوزه علم و فناوری میان دانشگاههای ایران و دانشگاههای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به امضا رسیده و تفاهمنامه های متعددی میان کمیسیونر علوم، فناوری و نوآوری این اتحادیه و دانشگاههای ما منعقد شده که ارزش آنها بالغ بر چند میلیون یورو است.
وی همچنین تاکید کرد که اجرای برجام و رفع تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران نیز فرصت مناسبی در گسترش همکاری های علمی با کشورهای مختلف ایجاد کرد که نتیجه این همکاریها را می توان در حضور هیات های متعدد علمی در داخل کشور در سطوح مختلف و افزایش تعاملات دانشگاه های معتبر جهان با مراکز علمی ایران مشاهده کرد.
فرهادی از دیگر برنامه های پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران را برنامه ریزی برای حضور شرکت های دانش بنیان در پارک های علمی و فناوری نام برد تا آنان از این طریق فرصت عرضه تولیدات مشترک خود در بازارهای داخلی و جهانی را داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدیدهای صورت گرفته از مراکز علمی ژاپن اشاره کرد و گفت که در این بازدیدها و همچنین ملاقات با مسئولان ژاپنی؛ بر همکاریهای دوجانبه و توسعه روابط دانشگاهی، تحقیقاتی، شرکت های دانش بنیان، پارک های علمی فناوری تاکید شد و مقرر گردید در خصوص زمینه های آموزشی، میان مراکز علمی دو کشور همکاریهای مشترک و همچنین تبادل استاد، محقق و پژوهشگر صورت گیرد.
گفتنی است، فرهادی و هیات همراه به منظور شرکت در سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری به عنوان بزرگترین همایش علمی و آموزشی دنیا، شنبه شب وارد ژاپن شد و در مدت برگزاری آن علاوه بر ایراد دو سخنرانی، ملاقات هایی نیز با همتایان خود از کشورهای مالزی، سنگال، قطر، ژاپن، ترکیه، تایلند، وزیر مشاور در امور علم و فناوری کابینه ژاپن و «کوجی اومی» رئیس و مبتکر انجمن بین المللی علوم و فناوری در جامعه (STS) داشت.
مجمع جهانی علم و فناوری همه ساله و در نخستین یکشنبه ماه اکتبر به همت انجمن بین المللی علوم و فناوری در جامعه (STS) به مدت سه روز در شهر کیوتو ژاپن برگزار می شود که علاوه بر عضویت 81 نفر از 28 کشور دنیا از جمله ایران؛ 86 شرکت مشهور در حوزه علم و فناوری از کشورهای مختلف نیز با این تشکل علمی همکاری دارند.
وزیر علوم و هیات همراه قبل از حضور در این نشست علمی، سفری دو روزه نیز به کره جنوبی داشت که علاوه بر دیدار با «لی جون سیک» (LEE joon Sik) همتای کره ای خود؛ بازدیدی هم از دانشگاه سئول و نمایشگاه عکس مشترک خبرگزاری های ایران و یونهاپ در شهر سئول داشت.
فرهادی و هیات همراه، شب گذشته (به وقت محلی) شهر توکیو را به مقصد تهران ترک کردند.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
کد N1514829

وبگردی