آفتاب
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با مفتی اعظم کرواسی:

همه خشونت‌ها به نام مذهب و اسلام را محکوم می‌کنیم

همه خشونت‌ها به نام مذهب و اسلام را محکوم می‌کنیم

ابراهیمی ترکمان در دیدار با عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی بر ضرورت معرفی چهره حقیقی اسلام و ایستادگی در مقابل افراطی‌گرایی تأکید کرد و گفت: همه خشونت‌ها به ناممذهب و اسلام را محکوم می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی و هیات همراه، صبح امروز (۱۳ مهرماه)، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت شرکت در نشست مشترک اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پایان بسیاری از رنج‏های جامعه انسانی با گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی

ابراهیمی‌ترکمان، در سخنان آغازین خود ضمن تشریح سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این سازمان با داشتن بیش از ۸۰ نمایندگی فرهنگی در ۶۳ کشور از جهان، در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان در قالب فعالیت‏ های متنوع و گوناگون مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا و چهره رحمانی اسلام را به مردم جهان بشناساند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: آشناسازی جهانیان با فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی، گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی، توسعه همکاری‌های علمی ـ دانشگاهی، تبادلات فرهنگی و دینی، برگزاری هفته‌های فیلم و ... از جمله برنامه‌های این سازمان در خارج از کشور، برشمرده می‌شود.

وی به فعالیت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و تصریح کرد: این مرکز با ۳۰ کشور جهان گفت‌وگوی دینی دارد. گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی پیرامون چالش‌ها و گرفتاری‌های بشر می‌تواند به بسیاری از رنج‏های جامعه انسانی پایان دهد که این سازمان در این راستا، نشست‌های بسیاری میان دانشمندان مسلمان با سایر ادیان برگزار کرده و با اعزام هیات‌های مختلف در گفت‌وگو با سایر ادیان شرکت کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سفر رییس‌ جمهور کرواسی به ایران و دیدار با حسنویچ، نماینده ویژه رییس جمهور این کشور اشاره کرد و گفت: حضور شما به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری کرواسی در این سفر کشورمان نشانگر درجه بالای اهمیت روابط مطلوب بین دو کشور و اهمیت دادن دولت کرواسی به ادیان الهی به ویژه اسلام، است.

وی ضمن تأکید بر توسعه روابط فی مابین ایران و کرواسی گفت: ما با شما نه تنها احساس هم‌زبانی، بلکه احساس همدلی نیز داریم. همکاری‌های دو کشور در مسیر وحدت میان مسلمانان و ایجاد زندگی مسالمت‌آمیز برای آنان، است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از فراهم شدن شرایط نامساعد جهان با حضور گروه‌های افراط‌گرایی یاد کرد و افزود: امروز، جهان کنونی به ویژه کشورهای اسلامی با گروه‌های افراط‌گرایی توأم با خشونت مواجه هستند که توانسته امنیت جهانی را مختل کند.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: همه خشونت‌هایی که به نام مذهب و اسلام انجام می‌شود را محکوم می‌کنیم و باید چهره حقیقی اسلام معرفی شود تا در مقابل افراطی‌گری بیاستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن آرزوی اقامتی خوش برای هیأت بلندپایه کرواسی، گفت: امیدواریم که این دوره از گفت‌وگوها سازنده باشد و بتواند در مسیر توسعه همکاری‌های فی مابین کمک بسزایی کند.

گفتمان پاسخ به نیاز همه بشر است

عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی طی سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و شرکت در نشست مشترک اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، بر توسعه روابط بین دو کشور و ارتقاء و استمرار همکاری‌ها و گفتمان به ویژه در بخش دینی و مذهبی، تأکید کرد.

وی با اعلام آمادگی در خصوص گفتمان اندیشمندان دینی دو کشور و تدوام همکاری‌ها در این زمینه، افزود: گفتمان پاسخ به نیاز همه بشر است و باید این سطح از گفت‌وگوها در ابعاد مختلف به ویژه در بخش فرهنگی، توسعه یابد.

حسنویچ همچنین، به معرفی اسلام حقیقی تأکید کرد و گفت: هدف اصلی گروه‌های افراطی‌گری از بین بردن اسلام حقیقی است و می‌خواهند به جهانیان نشان دهند که اسلام اینگونه است تا آنان را گمراه کنند.

مفتی اعظم کرواسی به حضور و همراهی تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران رادیو و تلویزیون ملی کرواسی در سفر خود به ایران اشاره کرد و گفت: در این سفر بر آنیم تا با تصویربرداری از ایران، چهره صحیحی از این کشور اسلامی و اسلام حقیقی را ثبت و ضبط کنیم تا تمامی رسانه‌های دنیا با دین اسلام آَشنا شوند.

وی در پایان سخنان خود، گفت‌وگوی میان رهبران و اندیشمندان ادیان دو کشور را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی بین ادیان مسیر حل و فصل اختلافات را هموارتر می‌کند و می‌تواند نقش بسزایی را برای معرفی اسلام حقیقی در جهان ایفا کند. اکنون آماده همکاری با شما جهت تبیین این مسئله و دوری از خشونت و افراطی‌گرایی، هستیم.

در این دیدار هیأت بلندپایه کرواسی چون نرمین بوتونیچ، منشی مخصوص مفتی اعظم، تومیسلاو کواچ، استاد دانشکده کاتولیک، اینزو رودینیس، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک، ونجیامین کوایچ پورنیریه، اسقف کلیسای صرب ارتدوکس کرواسی، لوبومیر لوبوتینا، اسقف کلیسای صرب ارتدوکس کرواسی، دراگوتین ماتاک، رییس انجمن ادیان کرواسی و تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران از رادیو و تلویزیون کرواسی حضور داشتند.

کد N1514515

وبگردی