آفتاب

بیرق عزای حسینی شهر خاش را سیاه پوش کرد

بیرق عزای حسینی شهر خاش را سیاه پوش کرد

زاهدان - ایرنا - شهر مرزی خاش در استان سیستان و بلوچستان به مناسبت ایام شهادت حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان رنگ ماتم و حزن در محرم گرفته است.

به گزارش ایرنا همه ساله در دهه محرم ویژه برنامه های سوگواری و عزاداری به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) و 72 نفر از یاران عالی قدر ایشان در شهرستان خاش با شکوه خاصی برگزار می شود که سیاه پوش کردن شهر با نصب بیرق های حسینی در نقاط مختلف به ویژه مساجد و تکایا و تشکیل هیات ها و دسته های سینه زنی وزنجیر زنی و دسته روی سوگواران، پخت غذاهای نذری، برنامه های وعظ و سخنرانی و امر به معروف و نهی از منکر بخشی از آنهاست.
امام جمعه شهرستان خاش گفت: این ایام حزن و اندوه که در آن قرار داریم یادآور رشادتهای فرزندان رسول الله(ص) در مقابل لشکریان جهل و بی عدالتی است.
حجت الاسلام محمدحسین میری افزود: فریاد مظلومیت امام بزرگوار حضرت حسین (ع) در آن دوران سخت و خفقان، جهان را محزون ساخت و چنان تاثیری بر عالم هستی گذاشت که با گذشت چندین قرن هنوز در ایام محرم و سالروز شهادت مظلومانه عزیزانی از خاندان پیامبر رحمت (ص) دنیا در غم و اندوه فرو می رود.
وی اظهار داشت: درس آزادگی و قیام علیه حکومت ظلم و ایستادگی در مقابل حاکم فاسد و ظالم که از سوی فرزند رسول الله (ص) حضرت امام حسین (ع) در دنیا طنین انداز شده است در طول تاریخ اثرات خود را به خوبی نشان می دهد.
امام جمعه خاش ادامه داد: تلاش برای رفع بدعتها و دور شدن از اختلافات و تقویت همبستگی و اتحاد میان فریقین امت اسلامی از اهداف اصلی ماست.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خاش نیز بیان کرد: دهها عنوان برنامه برای این ایام پیش بینی شده است که با محوریت وحدت میان شیعه و سنی اجرا می شود.
حجت الاسلام اکبر نیری افزود: روحانیون و مبلغان برای اجرای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و تشریح واقعه کربلا به نقاط مختلف اعزام شده اند.
وی اظهار داشت: تاکید برای حفظ وحدت، اخوت و برادری از مهمترین اهداف و برنامه های روحانیون و مبلغان اعزامی است.
این مسئول اجرای برنامه های فرهنگی و دسته روی های شبانه و توجه به نمازهای ظهر تاسوعا و عاشورا را از شاخص های مهم دهه نخست محرم عنوان کرد.
سرهنگ غلامرضا اربابی فرمانده انتظامی شهرستان خاش هم گفت: ناجا نیز بر حسب وظایف خود علاوه بر کمک به تامین امنیت به کیفیت بخشیدن برنامه های ایام سوگواری و عزاداری شهادت سرور شهیدان و آزادگان عالم حضرت امام حسین ع می اندیشد.
عبدالوحید هاشمزهی معاون شهردار خاش نیز بیان کرد: واحد فرهنگی و حوزه روابط عمومی شهرداری خاش با برافراشتن بیرق سیاه و مزین کردن شهر به پارچه های سیاه و سبز و قرمز به نشان ایام سوگواری محرم برنامه های خود را در این ایام شروع کرده اند.
وی افزود: واحدهای دیگر شهرداری مانند حمل و نقل و آتش نشانی و غیره نیز در این ایام آماده خدمات رسانی به عزاداران هستند.
بیشترین جمعیت شهر خاش را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می دهند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081 خبرنگار: محمد امین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1514166

وبگردی