آفتاب
جنب پل حافظ

افت شاخص با وجود رشد خودرویی‌ها

افت شاخص با وجود رشد خودرویی‌ها

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین روز در هفته جاری با جو منفی همراه بود اما این جو منفی مانع از اوج‌گیری گروه خودرویی نشد. پس ...

دنیای اقتصاد‌-همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین روز در هفته جاری با جو منفی همراه بود اما این جو منفی مانع از اوج‌گیری گروه خودرویی نشد. پس از رشد روز‌های اخیر نماد «سایپا»، دیگر نمادهای گروه خودرویی نیز به صف خرید پیوستند و در نهایت اکثر این نمادها با صف خرید به کار خود پایان دارند. نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر سایپا،ایران خودرو ،زامیاد و پارس خودرو دیروز با حجم‌های قابل ملاحظه‌ای معامله شدند. همین امر موجب تقویت گمانه‌زنی بازار در مورد ورود نقدینگی تازه به بازار بود.در این شرایط شاخص کل با افت 22واحدی ناشی از افت نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگی نظیر فولادمبارکه اصفهان، بانک انصار، گل‌گهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و در پایان در رقم 77هزار و 265واحد قرار گرفت.

در بازار دیروز در تحولات کلان انتشار ابلاغیه دولت برای تنظیم لایحه بودجه سال 96دارای اهمیت بود. در این ابلاغیه دو بند دارای اهمیت بیشتری برای بازار بود. این بندها به موضوع بدهی‌های دولت و نرخ ارز ارتباط داشتند. براساس بند دو این ابلاغیه دولت به منظور کاهش وابستگی به منابع نظام بانکی در تامین منابع مالی مورد نیاز خود، از سال ۱۳۹۳ ابزار تامین مالی از طریق بازار بدهی را فعال کرد. توسعه این ابزار شفافیت بیشتر عملیات مالی و کاهش فشار دولت بر منابع نظام بانکی را به همراه خواهد داشت.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت به‌‌رغم رشد بهای نفت جهانی نمادهای وابسته ضعیف معامله شدند.در این گروه دیروز نماد «شاوان» متوقف شد.در گروه برقی دیروز در جریان عرضه اولیه تعداد ۳۱ میلیون سهم شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج، هر سهم این شرکت ۹۳۰۰ ریال در بازار دوم فرابورس ایران کشف قیمت شد. در گروه فلزی رشد قابل ملاحظه بهای روی موجب اقبال معامله‌گران به این گروه شده است.در گروه بانکی بانک پاسارگاد روز شنبه هفته آینده شاهد عرضه عمده و 9/ 4 درصدی سهام توسط یک سهامدار حقوقی خواهد بود.شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد که 94/ 4 درصد سهام «وپاسار» را در اختیار دارد، 17 مهر بیش از 4 میلیارد و 492 میلیون سهم را به قیمت پایه هر سهم 112 تومان روانه میز فروش می‌کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود. این عرضه به ارزش پایه بیش از 279 میلیارد تومانی، به‌صورت نقد و از سوی کارگزاری تامین سرمایه نوین انجام می‌شود.

در گروه دارویی، شرکت روز دارو مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی از دو محل را دریافت کرد. شرکت شیمی دارویی داروپخش نیز برنامه افزایش سرمایه 340 درصدی از دو محل را اعلام کرد.براساس اعلام سازمان بورس «دروز» می‌تواند با سرمایه اسمی فعلی از محل مطالبات و آورده نقدی بیش از 6/ 31 میلیارد تومانی و سود انباشته 15 میلیارد تومانی، به شرکتی با سرمایه حدود 70 میلیارد تومانی تبدیل شود.شرکت شیمی دارویی داروپخش نیز درنظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه 5/ 8 میلیارد تومانی را از محل مطالبات و آورده نقدی و همچنین سود انباشته به 4/ 37 میلیارد برساند تا قادر به اصلاح خطوط فرسوده و قدیمی و بازسازی آنها طبق الزامات GMP باشد. در مجموع دیروز بازاری با شاخص منفی و متمایل به گروه خودرویی بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی در بورس به 301میلیارد تومان و در فرابورس به 122میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1513760

وبگردی