آفتاب

رشادت خلبانان در پیروزی‌های جنگ تحمیلی تعیین کننده بود

رشادت خلبانان در پیروزی‌های جنگ تحمیلی تعیین کننده بود

فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های کشورمان در هشت سال دفاع مقدس، مرهون رشادت‌های خلبانان هوانیروز و نیروی هوایی است.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ دوم خلبان هوشنگ یاری در یادواره شهید سرلشکر خلبان غلامرضا چاغروند در منطقه عمومی موسیان شهرستان مرزی دهلران اظهار داشت: رژیم بعث عراق در فاصله ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب و با حمایت کشورهای غربی بویژه آمریکا در ۳۱ شهریور سال ۵۹ حمله همه جانبه‌ای را از هوا و زمین به بخش‌های زیادی از خاک ایران آغاز و تصور می‌کرد که می‌تواند در مدت کوتاه به تهران رسیده و این نظام نوپا را سرنگون کند. 

وی افزود: صدام با توجه به خوی قدرت طلبی و تجاوزگری خود، تفکر ملی گرایی عربی و رهبریت جهان عرب را در سر می‌پروراند و فکر می‌کرد با حمله به ایران به این خیال پوچ خود خواهد رسید. 

فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اوضاع اقتصادی ایران پیش از انقلاب به شدت به کشورهای غربی وابسته بود و گروه‌های تجزیه طلب بویژه منافقین نیز در ابتدای انقلاب مرتب در حال توطئه چینی و سهم خواهی بودند و همین عوامل باعث شد مقام‌های رژیم بعث تصور کنند در ایران انسجام و وحدتی برای مقابله با هجوم ددمنشانه آنان وجود ندارد. 

یاری در ادامه یادآور شد: ملت بزرگ و سرافراز ایران در طول تاریخ نشان داده در برهه‌های حساس با حفظ وحدت کلمه در مقابل هر تهدیدی که کیان این سرزمین را به خطر بیاندازد، ایستادگی کرده و به هیچ کس اجازه تعدی به این آب و خاک را نخواهند داد. هدایت‌های پیامبرگونه امام امت و رشادت‌های فرزندان غیور این سرزمین نیز باعث شد بتوانیم حمله دشمن را دفع و ضربات سهمگینی را به آنان وارد کنیم. 

وی به نقش هوانیروز در پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: صدام توان نیروی هوایی را دست کم گرفته بود و فکر می‌کرد ایرانی‌ها توان انجام عملیات هوایی را نخواهند داشت ولی شاهد بودیم عملیات‌های گسترده با مشارکت هوانیروز انجام شد و بخش زیادی از موفقیت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون رشادت‌های خلبانان فداکار نیروی هوایی و هوانیروز است. 

بر اساس این گزارش، سرلشکر خلبان شهید غلامرضا چاغروند از خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران اهل لرستان بود که ۱۲ مهر ماه سال ۵۹ در منطقه جلیزی بخش موسیان شهرستان مرزی دهلران توسط نیروهای بعثی اسیر و سپس به شهادت رسید. 

یادواره این شهید بزرگوار در محل یادمان این شهید والامقام در منطقه جلیزی بخش موسیان با حضور امیر سرتیپ دوم خلبان هوشنگ یاری فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار سرتیپ پاسدار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌و‌جو مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، فرماندار و مسئولان شهرستان دهلران و خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد.

کد N1513635

وبگردی