آفتاب

اختلال در تردد بیش از 800 کامیون در مرز دوغارون خراسان رضوی

اختلال در تردد بیش از 800 کامیون در مرز دوغارون خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: تردد بیش از 800 کامیون حاوی کالا در مرز دوغارون به علت درخواست عوارض تردد از سوی افغانستان طی چند روز گذشته دچار اختلال شد.

به گزارش ایرنا ،احمد زمانیان یزدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مسئولین افغانستانی به ازای ورود هر دستگاه خودرو به داخل این کشور 150 دلار مطالبه کردند.
وی اظهار کرد: طی چند روز گذشته انبوهی از کامیون ها در پشت مرز صف کشیدند تا اینکه این تعرفه ها پذیرفته شد.
وی گفت: هم اکنون روند خروج کامیون ها از مرز دوغارون به افغانستان در حال انجام است، درحالی که این مشکل قابل پیش بینی بود و باید زودتر حل می شد.
زمانیان افزود: ایران به ازای هر کامیونی که از افغانستان وارد خاک ایران می شود، 120 یورو دریافت می کرد و طی چند روز گذشته برای رفع مشکل، این هزینه را از خودروهای متعلق به افغانستان نگرفت، اما آنها این موضوع را نپذیرفتند و از هر کامیون ایرانی که به خاک افغانستان وارد می شود، 150 دلار درخواست کردند.
وی اظهار کرد: هم اکنون مرزهای خراسان رضوی به جز دوغارون که تردد در آن طی چند روز گذشته دچار اختلال شد، شرایط خوبی دارد و تردد خودروها در آنها عادی است.
رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: طی سالهای اخیر حجم ترانزیت کالا از مرزهای کشور به علت تحریم و وضعیت نامناسب اقتصادی 11 درصد کاهش داشته است.
زمانیان افزود: در نیمه اول امسال میزان کالای خروجی از چهار مرز باجگیران، لطف آباد، سرخس و دوغارون در این استان یک میلیون و 613 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه 9 درصد درآمد ناخالص ملی کشور از محل حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالاست، اظهار کرد: به ازای ترانزیت هر محموله به داخل کشور سودی نصیب کشور می شود که با درآمد نفتی برابری می کند.
وی ادامه داد: این انجمن با 25 سال سابقه فعالیت اکنون دارای 230 عضو است و یکی از بازوهای اجرایی بخش دولتی در حوزه حمل و نقل به شمار می رود.
زمانیان یزدی با بیان اینکه ایران در شاهراه و مسیر ترانزیتی بسیاری از کشورها قرار دارد، گفت: وجود چهار مرز مشترک با کشورهای همسایه نقطه قابل اهمیت برای حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در خراسان رضوی است.
وی افزود: هم اکنون بیش از چهار هزار نفر در شرکت های حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی خراسان رضوی اشتغال دارند.

* از تفسیر سلیقه ای قانون در حوزه حمل و نقل باید پرهیز شود
نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: خراسان رضوی یکی از استان های واقع در مسیر جاده ابریشم است و برای احیای این مسیر باید مشکلات حوزه حمل و نقل برطرف شود.
علی روحی افزود: سیاستگزاری پیرامون ترانزیت و حمل و نقل در کشور باید به صورت واحد و در قالب تفکر جمعی صورت گیرد و قوانین وضع شده در این زمینه به صورت اصولی اجرا شود و از تفسیر سلیقه ای قانون در این بخش باید پرهیز گردد.
وی بیان کرد: نبود رایزن اقتصادی متخصص از مهم ترین علل مشکلات بوجود آمده در مرزهای خراسان رضوی است که نمود آن را در توقف کامیون ها در مرز دوغارون شاهد هستیم.
وی تفاوت فاحش قیمت ناوگان خراسان رضوی با کشورهای همسایه و به ویژه عراق و افغانستان را یکی از مشکلات مهم در این زمینه دانست و گفت: فرسودگی ناوگان داخلی ایران یکی از چالشهای مربوطه در این زمینه است.

* کاهش 30 درصدی کالاهای ترانزیتی از ایران به افغانستان
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: ایران ظرفیت های بسیار در زمینه صنعت ترانزیت به دلیل مبادی ورودی و دسترسی کشور به آبهای آزاد دارد که از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.
غلام مولا ابوبکری با اشاره به مشکلات صنعت ترانزیت در کشور افزود: در صنعت ترانزیت سه عامل امنیت، سرعت و قیمت از اهمیت بسزایی برخوردار است که هم اکنون عامل های سرعت و قیمت را از دست داده ایم.
وی از کاهش 30 درصدی کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون یک سوم از کالاهای ترانزیتی به افغانستان از بند 'گوادر' و توسط پاکستان ترانزیت می شود.
وی گفت: اگر این مشکل چاره اندیشی نشود 70 درصد مابقی ترانزیت ما در مسیر افغانستان نیز به علت عدم ثبات قیمت و عدم سرعت از دست می رود.
وی افزود: بندر چابهار که از سال 1362 عملیات اجرایی آن آغاز شده تاکنون راه اندازی نشده است در حالی که این بندر در صورت تقویت و رسیدن به جایگاه اصلی خود می تواند بندر گوادر را از صحنه رقابت خارج کند.
استان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان حدود 540 کیلومتر و با افغانستان بیش از 320 کیلومتر مرز مشترک دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار: نقی یان
کد N1513601

وبگردی