آفتاب
بازتاب گزارش مهر؛

صدای روستاییان خراسان جنوبی به گوش شورای امنیت ملی رسید

صدای روستاییان خراسان جنوبی به گوش شورای امنیت ملی رسید

بیرجند- بعد از انتشار سلسه گزارش‌های مهر در مورد زنگ خطر افزایش مهاجرت در روستاهای استان و تهدید امنیت شرق کشور این موضوع توسط نمایندگان استان از طریق شورای امنیت ملی پیگیری شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در پی انتشار سلسله گزارش‌هایی از سوی خبرگزاری مهر در ارتباط با خالی شدن روستاهای استان و  تهدید امنیت شرق کشور با عنوان «  «بی‌آبی» سیلِ مهاجرت به راه انداخت؛ ۱۷۰۰ روستا خالی از سکنه شد» و «کوچ غریبانه مرزنشینان/ زنگ انقراض روستاها به صدا درآمد» این موضوع مورد پیگیری نمایندگان استان قرار گرفت.

در همین ارتباط امروز نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای فراکسیون توسعه شرق و شمال شرق دیداری با دبیر شورای امنیت ملی داشتند و در این جلسه بحران مهاجرت در استان‌های شرقی را به گوش شمخانی رساندند.

لزوم نگاه ویژه شورای عالی امنیت ملی به خراسان جنوبی از بُعد امنیتی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهداف برگزاری این جلسه، اظهار کرد: در این دیدار در مورد مشکلات استان‌های شرق کشور و مطالبات مردم این استان‌های کشور با دبیر شورای امنیت ملی به گفت و گو نشستیم.

سید محمدباقر عبادی با بیان اینکه در این دیدار موضوع خالی شدن یک هزار و ۷۰۰ روستای استان به گوش شورای امنیت ملی رسید، بیان کرد: همچنین در این جلسه موضوع ‌آبرسانی سیار  به ۴۵۰ روستا و افزایش ۵۰ درصدی مهاجرت در سال‌های اخیر و بیکاری روستاییان و شهرنشینان بیان و خواستار پیگیری در این زمینه شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این عوامل تهدید امنیت شرق کشور را در پی دارد، عنوان داشت: در همین راستا در جلسه امروز با شمخانی خواستار نگاه ویژه شورای عالی امنیت ملی به خراسان جنوبی از بُعد امنیتی شدم.

عدم وجود طرح جامع برای توسعه شرق

 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، مشکلات جدی استان در دو حوزه آب و ترانزیت، تحت پوشش بودن بسیاری از جمعیت استان در نهادهای حمایتی و انتقاد از  عدم وجود طرح جامع برای توسعه شرق کشور از سوی دولت را از دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلسه امروز خود با دبیر شورای امنیت ملی عنوان کرد و گفت: در این جلسه از دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستم به استان‌های شرق سفر کند و از نزدیک مشکلات مردم این منطقه را مشاهده کنند.

عبادی با بیان اینکه شمخانی با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه تاکید کرد که باید در جلسات تخصصی بر روی این موضوعات کار شود، همچنین در پایان  شمخانی اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی می‌توانند برای توسعه شرق کشور ورود پیدا کند.

نبود طرح جامع برای نجات روستاییان استان در دولت

وی همچنین به تصویب مصوبه‌ای برای تأمین آب روستاهای استان در هشت ماه پیش اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه، دولت موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال آینده تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانواده خراسان جنوبی را از آب آشامیدنی سالم بی‌نیاز کند.

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه امید است این مصوبه اجرایی شود، عنوان داشت: متأسفانه دولت‌ها در کشور ما آینده‌نگری نکرده و تا زمانی که اتفاقی نیفتد، به فکر حل مشکل نمی‌افتند.

وی خواستار ورود دولت برای حل مشکلات روستاییان استان شد و گفت: تاکنون در راستای رفع مشکلات روستاییان زیاد فریاد زدیم اما به جایی نرسید و در شرایط کنونی دولت فعلی طرح جامعی برای نجات روستاییان ندارد.

کد N1513459

وبگردی