آفتاب

نفس مسیحایی تدبیر در کالبد بافت فرسوده کرمان

نفس مسیحایی تدبیر در کالبد بافت فرسوده کرمان

کرمان - ایرنا - دیوارهای کاهگلی، کوچه های باریک و خانه هایی که سال ها از دوره رونق و زیبایی شان گذشته، امروز نمادی از بافت فرسوده شهری هستند که بی شک در همه استان ها وجود دارند و مشام جان را در انتظار نفس مسیحایی تدبیر گذارده اند تا امید و توسعه را برای ساکنان این مناطق به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در کرمان نیز با وجود هزار و 500 هکتار بافت فرسوده شهری، کاری بس دشوار در انتظار برنامه ریزان و مدیران است تا زمینه را برای بهسازی، بازسازی و ایجاد رونق در این بافت فراهم کنند.
از این رو استاندار بومی کرمان که شناخت کامل و دقیقی از بافت فرسوده این شهر دارد با اقداماتی از جمله بازسازی بازار کرمان در صدد است که بافت فرسوده این شهر را به موتور محرکه اقتصاد تبدیل کند.
پروژه هایی از جمله ساماندهی میدان مشتاقیه، بازسازی باغ بیرم آباد، احیای بازار قلعه محمود و مواردی از این دست اجرایی شده است.
یکی از ساکنان بافت فرسوده شهری در کرمان گفت: وجود افغانها در بافت فرسوده شهر کرمان مهمترین مشکل موجود در این منطقه به شمار می رود زیرا این امر از نظر امنیتی، بهداشتی و ترکیب جمعیتی مشکلات زیادی را به دنبال دارد.
مریم نگارستانی به وجود خانه های قدیمی رها شده در بافت فرسوده شهر کرمان اشاره کرد و افزود: بزرگان و افراد اصیل کرمان که در بافت فرسوده ساکن بوده اند، اغلب فوت کرده اند و خانه های آنها به وراث رسیده و اغلب این افراد به سمت بافت جدید رفته اند و بیشتر این واحدها نیز تخریب شده است.
وی ادامه داد: خانه های ویران شده بافت فرسوده شهر کرمان به دلیل برخی بی توجهی ها به مرکز تجمع اراذل و اوباش تبدیل شده که این موضوع نیز مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد.
نگارستانی با تاکید بر اینکه با حضور استاندار کرمان تحول شگرفی در بافت فرسوده این شهر ایجاد شده است گفت: آهنگ توسعه را می توان به خوبی در بافت فرسوده کرمان شنید اما با این وجود هنوز آثار باستانی و ظرفیت های زیادی در این منطقه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
همچنین وی بر تسریع در اجرای پروژه گودال خشت مال ها نیز تاکید کرد.
یکی دیگر از ساکنان بافت فرسوده کرمان نیز وجود کوچه های باریک و معابر غیراستاندارد را از مشکلات موجود در بافت فرسوده شهر کرمان برشمرد و ادامه داد: وجود این معابر ضمن ایجاد مشکل در عبور و مرور و ایجاد ترافیک، در روند بهسازی و نوسازی واحدهای موجود نیز مشکل ایجاد می کند.
فاطمه حسنی به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه دستگاه های مربوطه برای پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی منازل مسکونی بافت فرسوده همکاری بسیار خوبی دارند اما با توجه به شرایط اقتصادی ساکنان بافت های فرسوده لازم است که در میزان سود این تسهیلات بازنگری هایی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: در بافت فرسوده شهر کرمان تحولی در زمینه ساخت و ساز ایجاد شده و بیشتر ساکنان این منطقه یا درصدد ساخت و ساز هستند و یا کار ساخت و ساز واحدهای خود را آغاز کرده اند.
معاون عمرانی استانداری کرمان نیز در این باره گفت: از مجموع هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در کرمان، 500 هکتار بافت تاریخی است که برای تعریف کاربری های جدید در این بافت ملزم به رعایت ضوابط و شرایط خاص هستیم.
ابوالقاسم سیف الهی افزود: هویت بخشی به بافت فرسوده شهری در کرمان و ایجاد ارزش افزوده در این بافت، باید با دقت و رعایت ضوابط و مقررات مربوطه صورت گیرد.
وی بر لزوم جلب سرمایه گذاری در محدوده بافت فرسوده شهر کرمان تاکید کرد و ادامه داد: اجرای پروژه های شهری در این بافت و توجه ویژه استاندار کرمان به احیای بافت فرسوده بی شک زمینه را برای حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران در این منطقه فراهم می کند.

** سهم بافت فرسوده از سرمایه گذاری اندک است
شهردار کرمان نیز با تاکید بر اینکه بالغ بر 2 هزار میلیاد تومان سرمایه بخش خصوصی در حوزه عمران شهری کرمان سرمایه گذاری شده است گفت: سهم بافت فرسوده از این میزان سرمایه گذاری متناسب با وسعت این بافت نیست.
علی بابایی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: با اجرای طرح های بزرگی چون ساماندهی میدان مشتاقیه و ساماندهی بازار کرمان زمینه برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بافت فرسوده کرمان فراهم شده است.
وی از زمین ها و املاک واقع در بافت فرسوده شهر کرمان به عنوان املاکی ارزشمند یاد کرد و افزود: باید با بازسازی و بهسازی این بافت، توجه مردم به سمت ارزش والای این بافت جلب شود تا با این اقدام ضمن پاک کردن چهره بافت فرسوده از مظاهر نامناسب املاک قدیمی و فرسوده، افغانها نیز از این منطقه خارج شوند.
بابایی ، مهاجرت افراد به بافت جدید شهری را موجب افزایش هزینه های خدمات شهری و توسعه نامتوازن شهر برشمرد و عنوان کرد: از سوی دیگر تراکم کم جمعیت در هر هکتار در سطح شهر کرمان موجب افزایش هزینه های خدمات شهری شده که با توجه ویژه به ظرفیت های موجود در بافت فرسوده می توان این هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
شهردار کرمان به اجرای پروژه های بزرگی چون گودال خشت مال ها نیز اشاره و بیان کرد: این گونه طرح ها می تواند موتور محرکه توسعه در بافت فرسوده شهری باشد.
وی از تلاش های استاندار کرمان در زمینه هویت بخشی به بافت فرسوده و تاریخی کرمان نیز تقدیر کرد و ادامه داد: شورای شهر کرمان نیز همکاری بسیار خوبی برای توسعه در بافت فرسوده شهری دارد.
بابائی به راه اندازی دفاتر تسهیل گری احیای بافت فرسوده و تاریخی در شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: این دفاتر با جلب همکاری مردمی زمینه را برای بازسازی و بهسازی املاک فرسوده واقع در بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر کرمان فراهم می کنند.
وی اظهار کرد: افرادی که تمایل به بهسازی خانه فرسوده خود دارند، توسط این دفاتر شناسایی شده و کار مرمت خانه را تا مرحله صدور پروانه انجام می دهند.
بابایی گفت: با استفاده از ظرفیت های موجود در بافت فرسوده کرمان می توان بخش زیادی از مشکلات مسکن در شهر کرمان را برطرف کرد.
وی تاکید کرد: موارد مربوط به بهسازی، بازسازی و احداث واحدهای تجاری و مسکونی بافت تاریخی با رعایت تمام ضوابط مربوطه انجام شود.

** پیش بینی ردیف های بودجه ای برای احیای بافت فرسوده
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: امسال برای نخستین مرتبه ردیف های بودجه ای برای اعطای تسهیلات احیای بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است.
محمدمهدی بلوردی در گفت و گو با ایرنا افزود: همیشه حکم قانونی برای پرداخت وام های احیای بافت های فرسوده ذکر می شد اما مبانی بودجه ای آن تعیین نمی شد.
وی ادامه داد: با پیگیری های وزیر راه و شهرسازی ردیف اجرایی برای این موارد تعیین شده است و امسال و سال آینده، سال های بسیار خوبی برای افرادی است که در بافت های فرسوده اقدام به بازسازی می کنند.
بلوردی به تغییر نام بافت فرسوده در ادبیات وزارت راه و شهرسازی اشاره و عنوان کرد: در ادبیات نوین این حوزه از بافت فرسوده به عنوان بافت کهن یاد می شود و از بازسازی بافت فرسوده نیز به عنوان باز آفرینی بافت تاریخی و واجد ارزش شهری نام برده می شود.
وی یادآور شد: در قوانین بودجه سال های گذشته اینگونه بود که بخشی از نرخ سود بانکی از سوی فرد وام گیرنده و بخشی نیز از سوی دولت با عنوان یارانه دولت باید پرداخت می شد که ردیف های اعتباری لازم برای این پرداخت پیش بینی نشده بود.
بلوردی ادامه داد: همچنین دولت پرداخت 50 درصد تخفیف شهرداری در صدور پروانه ساختمانی به شهرداری ها را تقبل کرده بود اما بودجه این بخش نیز دیده نشده بود که در بودجه سال 95 این مشکلات برطرف شده است.
وی تصریح کرد: اگر وضعیت اعتبارات بهبود پیدا کند این اعتبارات تخصیص می یابد.
بدون شک اقدامات مدبرانه دولت تدبیر و امید برای جان بخشیدن به بافت فرسوده شهری کرمان با عبور از وضعیت رکود اقتصادی و افزایش رونق در بازار مسکن و املاک، نتایج ملموس تری را به دنبال خواهد داشت.
7440/1354
خبرنگار : سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
کد N1513039

وبگردی