آفتاب

محرم و ضرورت پرهیز از جناحی شدن مجالس عزاداری

محرم و ضرورت پرهیز از جناحی شدن مجالس عزاداری

مشهد- ایرنا- طرح مسائل سیاسی جناحی در مجالس مذهبی و عزاداریها، منابر و مداحی برخی سخنرانان و مداحان در کنار بیان مسائل غلوآمیز و یا ذلت آمیز، به عنوان آسیبی جدید در عزاداریهای محرم الحرام مطرح است.

بر این اساس و با توجه به اینکه در ماههای پیش رو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می شود، مجالس عزاداری محرم و حضور انبوه سوگواران حسینی فرصتی فراهم می کند که برخی سخنرانان و یا مداحان به جای بیان مسائل مورد نیاز مردم و افزایش معرفت دینی آنها، مسائل باندی و جناحی را مطرح کنند.
امام جمعه موقت مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سیاسی کاری و مسائل باندی و جناحی همواره وجود داشته و بعضا مانع مسئولان در انجام کارهای اصلی شان شده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه افزود: گناه بزرگ و جنایت غیرقابل بخششی است که از عاشورا به نفع یک جناح و گرایش سیاسی استفاده شود.
وی ادامه داد: در منبر محرم باید به دنبال بصیرت افزایی، بیان شرایط جهان اسلام، خطراتی که مسلمانان را تهدید می کنند و همچنین افزایش معرفت دینی باشیم، نه مسائل انتخاباتی و جناحی.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی توجه به نیازهای جامعه را بسیار مهم ذکر و بیان کرد: نیاز به آزادی، سلطه ناپذیری، مقاومت در برابر سلطه طلبان و بازگشت به سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) نیاز آن روز جامعه اسلامی بود و امام حسین(ع) نیز بر اساس همان نیازها اقدام کرد.
وی گفت: ذکر مصیبتی که انجام می شود نباید با دروغ و خرافات همراه باشد، اگر مسائل عاشورا آنطور که بوده بیان شود اشخاص غافل و خفته را بیدار می کند و افراد راکد را به حرکت در می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه افزود: مجالس عزاداری امام حسین(ع) محل بیان مسائل جناحی نیست.

* باندبازی جایی در محافل عزای حسینی ندارد
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محرم سرمایه معنوی و اجتماعی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برای انسانسازی و جامعه سازی است بنابراین بازیهای سیاسی و باندبازی جایی در محافل و مجالس عزاداری حسینی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرویان حسینی افزود: در همایشها و گردهماییهایی که قبل از ایام محرم برگزار شد سیاست اصلی حوزه و روحانیت در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی، مصالح اسلامی و مردم به همراه تبیین، روشنگری محرم و صفر به منظور گسترش اخلاق، معرفت و فضیلت دینی در مقابله با دشمنان و استکبار برای شبکه تبلیغی اعم از مبلغان و مسئولان هیاتهای مذهبی تبیین شد.
وی ادامه داد: شبکه تبلیغی نگاهش به بیانات فرهنگ ساز مقام ولایت می باشد و و مفتخریم مسیر ما سیاستها و مواضع کلی برگرفته از قرآن، هشدارها و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید است.

* نباید مسائل جناحی را وارد عزاداری امام حسین(ع) کرد
رئیس دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محور تمام احکام الهی امامت و ولایت است که نمی شود آنها را در یک بعد محدود کرد، محدود کردن ائمه(ع) با شان آنها سازگاری ندارد بنابراین نباید مسائل جناحی را وارد عزادارایها کرد زیرا جناحها منافع خاص خود را دارند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر خداداد حسینی افزود: بیان مسائل نباید همراه با تخریب دیگران و ایجاد تنش باشد زیرا وقتی نکات مثبت گفته شود منفیات دیگران آشکار می شود.
وی ادامه داد: در هر صورت باید توجه داشت محرم و صفر فرصت مناسبی برای رفع شبهات دین و آگاهسازی نسبت به بدعتهای جدید است نه بیان مسائل جناحی و سیاسی.
رئیس دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مشهد کربلای امام حسین(ع) و جریان عاشورا را دایرة المعارفی برای همه انسانهای آزادیخواه جهان توصیف و بیان کرد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) نیز در خطبه 16 نهج البلاغه می فرماید 'راه راست و چپ گمراهی است و راه مستقیم و میانه جاده حق است' بنابراین مجلس اهل بیت(ع) را نباید خرج مسائل جناحی کرد.

*مسائل جناحی در عزاداری اهداف انقلاب را تقلیل می دهد
یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه انسانشناسی و معرفت دینی هم به خبرنگار ایرنا گفت: غلط بودن ورود مسائل جناحی و باندی به مجالس حسینی یک امر بدیهی می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید خادمیان افزود: امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) متعلق به همه مردم هستند و در مجالس آنها همه مردم از هر سلیقه ای حضور پیدا می کنند بنابراین نباید با پرداختن به موضوعات جناحی عظمت دستگاه امام حسین(ع) را پائین آورد چنانکه اهداف نظام و انقلاب اسلامی نیز با این رفتارها تقلیل می یابد.
وی ادامه داد: در مجالس عزاداری هر کسی باید کار خود را انجام دهد. اگر قرار باشد که یک مداح در بین مداحی خود سخنرانی کند که دیگر نام او سخنران است و مداح نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: البته باید توجه کنیم که نباید به بهانه طرح نکردن مسائل جناحی در مجالس عزا، بصیرت سیاسی را کاهش دهیم زیرا این کار بازی کردن در زمین دشمن است.
وی افزود: عدم ورود به مباحث جناحی به معنای افزایش بصیرت سیاسی نیست بلکه باید در اینگونه مجالس سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که نگاه انقلابی و کلان سیاست می باشد تبیین شود.
گزارشگر: مصطفی نخعی**منتشرکننده: حسین کریم زاده
7507/1858
کد N1512847

وبگردی