آفتاب
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد:

ارائه گزارش میزان خسارات خشکسالی به دولت/۸۰درصدریزگردها خارجی است

ارائه گزارش میزان خسارات خشکسالی به دولت/۸۰درصدریزگردها خارجی است

اصفهان – رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ارائه گزارش میزان خسارات خشکسالی به دولت اشاره کرد و گفت: تسهیلات بیشتری برای دریافت وام بانکی برای کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل نجار بعد از ظهر یکشنبه در هفتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت یکپارچه ریسک سوانح که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از گرد و غبار موجود در کشور منشاء خارجی دارد، اظهارداشت: این گرد و غبارها از کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران مهار ریزگردها را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند، افزود: باید توجه داشته باشیم که در کشور ایران نیز مهار ریزگردها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و برای این اقدام نیازمند برنامه‌های بلند مدت هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه خشکسالی و به ویژه بسته شدن دجله و فرات و همچنین تسخیر بسیاری از بخش‌های کشور عراق توسط داعش کار را برای مهار ریزگردها سخت کرده است، افزود: البته باید توجه داشته باشیم که در سطح بین‌المللی تلاش‌های زیادی برای مهار ریزگردها در دستور کار قرار گرفته است که امیداوریم نتیجه بخش باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۰ درصد از ریزگردهای داخلی نیز به دلیل خشکسالی، تغییر اقلیم، فرسایش خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی و ... ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: کاشت نهال در کانون‌های ایجاد گرد و غبار، مالچ پاشی و .. نیز راهکارهای در دستور کار برای از بین بردن و کاهش تاثیرات کانون‌های بحران گرد و غبار در کشور بوده است.

۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای جبران خسارت کشاورزان تخصیص یافت

نجار با اشاره به تخصیص ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با خشکسالی در کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: این اعتبار برای جبران خسارات کشاورزی به آنها پرداخت می‌شود.

وی همچنین به ارائه گزارش میزان خسارات خشکسالی به دولت اشاره کرد و گفت: همچنین تسهیلات بیشتری را برای دریافت وام بانکی برای کشاورزان در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص برگزاری کنفرانس بین المللی یکپارچه ریسک سوانح در اصفهان نیز بیان داشت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای انتقال تجربه‌ها و دانش روز و ایجاد وحدت و همدلی درباره مدیریت بحران است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان مساله گرد و غبار وجود دارد و ازاین رو راهکارهای زیادی در کشورهای مختلف برای مقابله با این پدیده اجرایی شده است، تصریح کرد: از این رو در این گردهمایی می‌توان نسبت به انتقال تجربیات در این زمینه اقدام کرد.

نجار کاهش خسارات جانی و مالی در هنگام بروز حوادث را چشم‌انداز سازمان مدیریت بحران کشور در ۱۵ سال آینده عنوان کرد و بیان داشت: از این رو سند «سندای ژاپن» در این زمینه کاربردهای خوبی را می‌تواند داشته باشد و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اصفهان را معین استان تهران در مواقع بحرانی اعلام کرد و افزود: استان تهران به تنهایی نمی‌تواند در مواقع بحرانی مدیریت جامعی داشته باشد و از این رو استانی مانند اصفهان در این زمینه معین تهران خواهد بود.

کد N1512580

وبگردی